Hoeveel calorieën — Dutch (Netherlands)

Hoeveel calorieën

Opties
Lsport11
Lsport11 Berichten: 15 Member
juli 2019 aangepast in Fitness en training
Hallo

Net weer begonnen met krachttrainingen thuis en hiit workout van 15min.

Ik ben 1.69 en weeg 61 kg

Volgens deze app zou ik 1200 calorieën tot me moeten nemen om af te vallen.

Nu merk ik in de praktijk dat dit erg weinig is.
Wat is jullie ervaring?
«1

Reacties

  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Hi! 1200 is ook weinig. Wat heb je dan als doel? Mfp kijkt niet naar je activiteiten buiten je werkzaamheden dus die zouden er dan nog los bijkomen. Plus als je min een kilo per week invult, dan trekt het gewoon 1000 calorieën af van wat het denkt dat je per dag verbrandt (met 1200 als absolute ondergrens). Als je op gewicht blijven kiest en dan kijkt naar wat je mag dan krijg je veel beter een beeld van hoe je ervoor staat en dan heb je ook je activiteiten nog. Er zal vast iemand komen en zeggen dat je je bbr en tdee moet uitrekenen via een van de vele sites die hiervoor zijn. Dat is ook best leerzaam!
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Mn doel afvallen paar kg en daarnaast strakker/ sterker worden

    Dit heb ik inderdaad al berekent dit kwam er uit:
    Uitslag
    Ruststofwisseling
    1407Caloriebehoefte
    153Eiwitten (g)
    49Vetten (g)
    89Koolhydraten (g)
    Dagelijkse behoefte
    2181Caloriebehoefte
    153Eiwitten (g)
    49Vetten (g)
    282Koolhydraten (g)
    Vetverlies/droog trainen
    1745Caloriebehoefte
    153Eiwitten (g)
    49Vetten (g)
    173Koolhydraten (g)
    0.39Vetverlies per week(Kg)
    Droog opbouwen
    2399Caloriebehoefte
    153Eiwitten (g)
    67Vetten (g)
    296Koolhydraten (g)

    Ik train thuis ong 3x kracht ed.
    En 1 x hiit

    Ik probeer balans te vinden
    Ben ook nog op zoek naar een goed training schema doe de spiergroepen wat opdeelt.

    Tips?
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Op basis daarvan lijkt me 1700-1800 me een beter idee. Even uitproberen en als het vervolgens te snel of te langzaam gaat dan kan je dat weer bijstellen :)
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Jaa al klinkt dat wel als heel veel.
    Komt misschien omdat ik op 1200 ben ingesteld?!

    Bedankt voor je reactie

    Meer tips zijn welkom.

    Ook tips voor effectieve homeworkout?!
    YouTube staat vol natuurlijk maar tips hier zijn erg welkom.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Reken je bmr en tdee uit op een calculator die je via Google kan vinden. Ga -200 onder je tdee zitten. En kijk dat twee weken aan. Veranderd er niks dan stel je bij. Vergt wel energie en accuratie om alles juist te registreren binnen mfp. Zoek tevens een op het forum, want de vragen die je stelt zijn al meerdere malen behandeld.
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Dan zou die 1200cal dus wel nodig zijn wanneer ik rond de 1400 uit kom bij de bmr


    Alleen bij de tdee kom ik veel hoger uit.

    Zal uitproberen zijn dus..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Uitproberen ja... maar weet je wat wat is? Wat BMR inhoud en wat TDEE betekent? Want dat is wel redelijk cruciaal te weten alvorens je begint met het bepalen van je kcal en macro verhoudingen.
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Heb me ingelezen inderdaad.
    Alleen word het een doolhof
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    > Ook tips voor effectieve homeworkout?!
    > YouTube staat vol natuurlijk maar tips hier zijn erg welkom.

    Ik sport niet thuis, maar Nike heeft een leuke app en Fit in 30 dagen vind ik ook goed :smiley:
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Thanks voor de tips!
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Verschillende tdee calculators geven verschillende uitslagen qua verdeling in eiwit koolhydraten en vet.

    Iemand een goede website of ervaring?
    Vrouw 29
    1.69
    62 kg

    Sport ong 5 x thuis kracht en hiit.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Maar de 1200 die je noemt zijn dus 200 onder je bmr, dat is dus te laag. 200 onder je TDEE is de opzet in eerste instantie
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Bedankt Sandra en aangezien ik op mfp de macros zelf wil indelen.. Wat is daarin handig
  • kamerferdi
    kamerferdi Berichten: 35 Member
    Opties
    @Lsport11 Toevallig heb ik net hiervoor een topic gemaakt :p
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Oke zal ff checken
    Wil graag t goede doen zodat calorieën tellen ook geen obsessie word.
    De juiste macros invoeren en die mooi aanhouden
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    'juiste macros' bestaan niet. Het is per persoon verschillend. Misschien beginnen met een verdeling die het meest lijkt op je huidige eetpatroon? Simpel beginnen en dan kijken hoe het gaat :)

    Ik let alleen op eiwitten en vezels. Sinds ik meer eiwitten eet, merk ik dat ik minder spierpijn heb. Voor koolhydraten en vet is per dag wisselend. Laatste tijd iets meer vette vis en noten. Dus wat meer vet, omdat ik naar de invloed op m'n huid wil kijken. Ik vind persoonlijk macro's niet super interessant, maar ook dat is per persoon verschillend :blush:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Macro's zijn inherent aan calorieën for that matter. In feite kun je eerst je caloriebehoefte berekenen en vanuit daar je macro's. Heb je vooral een zittend beroep en doe je vrij weinig aan sport, dan hoef je niet per definitie 'hoog' in je KH te zitten. Wat we eerder aangaven; neem het minimum van eiwitten (1.2 - 1.8gr per kilo lichaamsgewicht) en vetten (0.8-1gr per kilo lichaamsgewicht) en vul de rest aan met koolhydraten.
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Macro's zijn inherent aan calorieën for that matter. In feite kun je eerst je caloriebehoefte berekenen en vanuit daar je macro's. Heb je vooral een zittend beroep en doe je vrij weinig aan sport, dan hoef je niet per definitie 'hoog' in je KH te zitten. Wat we eerder aangaven; neem het minimum van eiwitten (1.2 - 1.8gr per kilo lichaamsgewicht) en vetten (0.8-1gr per kilo lichaamsgewicht) en vul de rest aan met koolhydraten.

    Bedankt dit is handige tip.
    Qua calorieën staat mfp nog op 1200 heb wel de macros aangepast.
    Zit toch al gauw op de 1400 calorieën.
    Merk dat het wel wat een dingetje word ofzo die calorieën bijhouden..

    En wanneer ik teveel van bepaalde. Macros gehad heb..

    Nogmaals thanks voor de tip
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    1200 is te laag, dat kan je handmatig aanpassen!
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    Opties
    Jaa denk je dat zou 1400 beter zijn? Ook om af ye vallen :/
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Wat is je redenatie achter 1400 dan? Volgens de berekening die je hebt gedaan verbrand je dagelijks 2181 calorieën (TDEE) en zou je 1407 calorieën verbranden op een dag als je bij wijze van spreke in coma zou liggen (bmr). Je tekort is ongeveer wat je afvalt. Met 1400 calorieën zou dat een tekort van 781 zijn per dag en zou je bijna 800 gram per week verliezen. Dat vind ik veel. Dat is niet per se duurzaam of makkelijk vol te houden. 0.5-1% van je gewicht per week is mijn inziens beter. Dat krijg jij door 300 tot max 600 calorieën onder je TDEE te gaan zitten. Je moet het natuurlijk zelf weten. Maar als je ongeveer 2100 at en op 1400 gaat zitten, dan is dat 33% minder eten op een dag :open_mouth:
  • Lsport11
    Lsport11 Berichten: 15 Member
    juli 2019 aangepast
    Opties
    Omdat ik de tdee voor afvallen droogtrainen bekeek denk ik en daar die 500 calorieën vam af trok :smile:

    Vetverlies/droog trainen
    1745Caloriebehoefte
    153Eiwitten (g)
    49Vetten (g)
    173Koolhydraten (g)
    0.39Vetverlies per week(Kg)

    jou verhaal klinkt aannemelijker en beter te doen.
    Bedankt
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Droogtrainen is een misplaatste term. Je "traint" niet droog... Je valt af door een tekort te hanteren. Voeding zorgt hiervoor, niet het trainen. Je BMR is 1400... Dat dien je MINIMAAL te eten. Als je TDEE 2100 is ga je daar eerst eens 200 onder zitten. Daarom gaf ik ook aan; lees jezelf eerst even in in de basis, alvorens je lukraak afgaat op een app die nergens rekening mee houdt qua lichaamsbouw of lichaamssamenstelling.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    0.39Vetverlies per week(Kg)
    Verkijk je tevens niet op deze getallen, omdat gewicht verliezen nooit en te nimmer lineair verloopt. Bekijk trends rond de 2 weken en pas dan aan waar nodig. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld je TDEE te hoog hebt ingeschat waardoor je alsnog niet in een tekort zit. Daarbij is het wel belangrijk natuurlijk alles juist en correct te registreren; je hebt 'data' nodig om bij te stellen en zonder die data kun je eigenlijk niets zeggen.

    Dus;
    Stel je calorieën vast en maak een macroverdeling (zoals hierboven aangegeven)
    weeg alles, onbewerkt, af en registreer dit in MFP
    Behoud deze calorieën voor de duur van 2 weken
    Weeg elke dag en neem je weekgemiddelde
    Kijk of hierin een trend te ontdekken is (afvallen, op gewicht blijven of aankomen)
    Stel bij waar nodig
  • gfewjf
    gfewjf Berichten: 2 Member
    Opties
    Is 61kg op 1,67cm en dan nog extra willen afvallen niet beetje te laag?