Ik verlies maar geen gewicht — Dutch (Netherlands)

Ik verlies maar geen gewicht

Opties
Hallo iedereen,

Ik heb net dit account aangemaakt om een paar dingen uit te testen en ik zie nu het volgende.

Sinds vorige week heb ik alle vettige snacks, alle cola, alle tussendoortjes geschrapt en alles vervangen door water, fruit en 3 normale gezonde maaltijden per dag. Bovendien ben ik ook ineens elke dag beginne sporten (zondag rustdag).
Sindsdien ben ik al zo'n 9 dagen bezig met extreem gezond te eten en elke dag te sporten (30-40 mins per dag, soms ook een uur), maar nu merk ik dat ik nog steeds geen enkele GRAM kwijt ben.
Met "myfitnesspal" wou ik even testen of ik wel goed bezig was en het blijkt nu dat ik elke dag aan ongeveer 1200-1250 calorieën zit. Mijn lichaam zou zonder sport ongeveer 2500 verbranden (volgens verschillende bronnen) en daar voeg ik dan nog eens sport aan toe.

Ik begrijp dat er niet meteen kilo's gaan afgaan maar ik had toch verwacht dat ik een beetje gewicht zou verliezen door mijn dramatische aanpassing.

Ik zit niet met zwaar overgewicht maar ik had graag iets gedaan aan mijn figuur om er wat fitter uit te zien.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en of dit normaal is. Laat ook weten na hoeveel tijd ik dan wel resultaat zou moeten zien!

Alvast bedankt!
Groetjes, SCVready!
«134

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Regel 1 in het afvallen: kcal is VS kcal out... oftewel; meer verbranden dan je binnen krijgt. Dit is een natuurwet en daar kun je simpelweg niet om heen. Als eet je snacks en drink je frisdrank, als jij onder je kcal inname blijft, val je gewoon af. Dit staat los van gezond eten. Ook met gezond eten kom je aan als je meer tot je neemt dan je verbrand.

    Ik vraag me dan ook af of je kcal inname ook daadwerkelijk klopt. Als jij een week 500kcal onder je onderhoud zou eten of hebt gegeten, moet je echt wel wat kwijt zijn geraakt in die week. Wat eet je op een dag? Maar dan ook echt alles meegeteld; de boter waar je in bakt, het sausje wat je eet, dat soort zaken.
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Ik tel ook alles mee want ik weiger te liegen tegen mijzelf.

    Ik eet geen sausjes, ik probeer zoveel mogelijk gezond te eten en ik hou nog steeds 800-900 calorieën over. Alles tel ik mee en zelfs moest ik iets vergeten zou dit de 900 calorieën niet opeisen dus dan zou ik nog 500 over moeten hebben. Ik begrijp het niet goed.

    Wat ik eet:
    Ontbijt: Cornflakes met melk (niet te veel, maar genoeg om 5 uur door te komen)
    Middag: Dieetbroodje of boterhammen met zoveel mogelijk mager beleg (kip of kaas met tomaat)
    Avond: Wat mijn ouders klaarmaken (als dit met veel saus is, neem ik geen saus, ik vraag ook om niet teveel boter te gebruiken)
    Snacks: Vooral fruit en een 200-250ml aquarius na het sporten. (een halve fles dus)

    Hiermee hou ik dus 900kcal over.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als jij minder eet dan je verbrand, moet je afvallen. Heb je je BMR al eens berekend? En geen mens is hetzelfde, het zou bijvoorbeeld kunnen dat je een hele trage stofwisseling hebt. Hoe heb je uitgerekend dat je 2500kcal nodig hebt?
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    BMR is dus gewoon het aantal cals dat je verbrand door gewoon "te leven" zeg maar?

    Ik heb deze berekend op verschillende websites en kwam steeds iets rond de 2400-2600 uit. Ik weet dat dit natuurlijk maar een richtwaarde is.

    Weet jij soms een betrouwbare website waar ik deze kan uitrekenen? Ik zal dit meteen doen en laten weten wat ik uitkom.
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Volgens caloriecalculator.nl heb ik:

    BMR: 1843 calorieën
    TDEE: 2534 calorieën

    Er stond een klein beetje uitleg bij wat deze getallen juist betekenen maar kan iemand wat duidelijkheid brengen?

    Hoeveel calorieën mag ik nu juist eten om toch af te vallen. Minder dan het BMR of minder dan het TDEE of gewoon zo laag mogelijk?

    Geen idee, hopelijk kan iemand het mij duidelijk maken.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    hmm raar, maar zoals hanne zegt, tis kcal in vs kcal out.....


    je zegt: ik ben "ineens" beginnen sporten....
    welke sporten??

    want t zou wel eens kunnen dat je spieren aangekomen zijn.
    en spieren wegen meer dan vet....

    als je je comfortabel genoeg voelt erbij, pm me dan je gewicht/lengte/leeftijd/geslacht eens door,
    dan tel ik eens uit.

    ook:
    ontbijt: cornflakes= suiker
    brood/boterhammen = suiker
    fruit/aqurius = suiker....

    begrijp me niet verkeerd, ik steun geen dieet dat alle suikers schrapt, suikers heb je nodig
    maar ik zou persoonlijk iets meer eiwitten eten...

    grtjs
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Pff, zit net een heel verhaal te tikken, vliegt mijn pagina eruit... weg tekst... :P

    Maar wat pospit aangeeft was ook een beetje mijn essentie. Je hebt een behoorlijk hoog BMR, ik heb bijvoorbeeld maar een BMR van om en nabij de 1400. TDEE is Total Daily Energy Expenditure, dus al de energie die je mét activiteiten verbrand. Jouw TDEE zou boven de 2500 zitten, dat is best veel. Wat voor sport doe je? En wat heb je allemaal ingevuld?

    Normaal gesproken als je dit allemaal uitgerekend en je weet je TDEE, ga je daar 500kcal onderzitten. Dan val je af, omdat je meer verbrand dan je binnen krijgt.

    En idd, wat pospit ook zegt; de dingen die je eet zijn nou niet de meest voedzame producten. Start de dag met een goed, voedzaam en vezelrijk ontbijt zoals havermout. Maak daar wat eitjes bij. Dan heb je je koolydraten, eiwitten en vetten binnen en kun je gerust enkele uren doorkomen zonder honger.
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Eet je dan 1200 - 1250 kcal of is dat wat je netto overhoudt volgens MFP na aftrek van de ingevulde activiteiten? weeg je ook af wat je eet? Verder ben ik het ook eens met pospit en itzhanne82
  • Mari82elle
    Mari82elle Berichten: 5 Member
    Opties
    Geef je lichaam de tijd om aan veranderingen te wennen. Je eet best veel koolhydraten/suikers. Ik kreeg er ook geen gram af in de tijd dat ik een koolhydraatrijk eetpatroon, met veel light en bijna geheel vetvrij at.

    Ik volg nu een eetpatroon waar je vooral niet bang moet zijn voor (dierlijk)vet en ei(wit) te eten en je suiker inname bijna volledig moet beperken. Ik eet nu 2 maaltijden koolhydraatbeperkt en 1 maaltijd eet ik met de pot mee. 200 gram groenten, 150 gram vlees, 100 gram aardappel, pasta of rijst en etc. Plus 100-200 gram fruit. Hiermee ben ik nu >10 kilo afgevallen.

    Probeer je weg te vinden in hoe jij het beste af kunt vallen. Iedereen is anders en doet het anders maar het blijft inderdaad een kwestie van meer verbranden dan je binnen krijgt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je eet best veel koolhydraten/suikers. Ik kreeg er ook geen gram af in de tijd dat ik een koolhydraatrijk eetpatroon, met veel light en bijna geheel vetvrij at.

    Ik verkondig dit bijna elke dag, maar van het eten van koolhydraten word je niet dik... *zucht*... het draait om een negatieve energiebalans... niet om je verhoudingen. Verhoudingen gaan pas een rol spelen met een bepaald doel, of als je een bepaald doel hebt.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    Je eet best veel koolhydraten/suikers. Ik kreeg er ook geen gram af in de tijd dat ik een koolhydraatrijk eetpatroon, met veel light en bijna geheel vetvrij at.

    Ik verkondig dit bijna elke dag, maar van het eten van koolhydraten word je niet dik... *zucht*... het draait om een negatieve energiebalans... niet om je verhoudingen. Verhoudingen gaan pas een rol spelen met een bepaald doel, of als je een bepaald doel hebt.

    klopt volledig wat je zegt.

    maar als je serieus wat gewicht kwijt wilt, zul je de vicieuze hongercirkel moeten doorbreken.
    en dat lukt niet als je veel op suikers teert....
    kan echt een verslaving zijn.

    maar suikers heb je wel nodig. ik voel t tijdens wandelen/fietsen/cross trainer/gewichten heel snel als ik geen koolhydraten gegeten heb.... de prestatie is dan ook naargelang....

    Grtjs
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Ik eet smorgens zo een 25-30g special K rode vruchten cornflakes (is dus al bestemd voor mensen die op de lijn letten). Ik weet dat dit weinig is maar ik heb hiermee meer dan voldoende om de voormiddag zonder honger door te komen.
    Daarbij voeg ik melk toe en vervolgens ook nog een glas melk (zo'n 100 ml in totaal) (milsa half volle melk)

    'S middags eet ik meestal brood (ik zit op hogeschool) en bestel hier meestal een broodje dieet. Een normaal stokbroodje met kipfilet, sla, wortel, tomaat, eitjes, dressing (zoals mayo maar heel laag in caloriewaarde).

    Savonds ben ik verplicht om te eten wat ze thuis klaarmaken. Ik wil niet men ouders dwingen om iets anders klaar te maken voor mij. Als het iets vettig is.. eet ik minder en ik vermijd sauzen maar heb steeds voldoende gegeten.

    Tussendoor eet ik vaak een appel of banaan of peer. Dit ook een rijstwafel of yoghurt zijn. Na het sporten drink ik vaak 150-250ml aquarius om snel te recupereren.

    Ik doe nu verschillende sporten. Elke dag doe ik wel iets.
    Ofwel ga ik 30-50 mins met de mountain bike rijden maar wel doorrijden.
    Ofwel ga ik lopen (start to run podcasts of gwn alleen)
    Ik ga ool vaak de fitness in met vrienden om krachttraining te doen. Per week neem ik ook 1 rustdag.

    Ik kan hier gerust mijn gewicht etc posten:
    Gewicht: 76 kg (voornamelijk vet spijtig genoeg)
    Lengte: 173cm
    Leeftijd: 19 jaar
    Geslacht: man
    Activiteitslevel: schoolgaand dus voornamelijk zittend. Maar veel sport thuis dus ik zou zeggen "licht actief".

    Ziezo, alvast bedankt voor alle hulp! :-)
    Groetjes, SCVready.
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Hallo SCVready,

    Hm, een broodje dieet (ofwel een broodje gezond) is meestal niet zo gezond als dat het klinkt. Een kaal stokbroodje bevat al redelijk wat calorieën en is ook niet zo voedzaam als een bruine boterham. Hoe weet je trouwens dat de dressing laag is in caloriewaarde?

    En v.w.b. je avondeten; zoals anderen al zeiden, misschien is het toch een idee om je eten te wegen. Dan weet je nog preciezer wat je binnen krijgt. En het zou ook kunnen helpen om eens mee te kijken als je ouders koken. Genoeg ouders die denken "pfff, waarom zou die moeten afvallen, ik kook gewoon op mijn manier :-P" om vervolgens liters olie of boter in de pan te dumpen ;-)

    En inderdaad, wat ook iemand anders al zei; spieren zijn zwaarder dan vet, dus waarschijnlijk ben je allang wat vet kwijt en heb je er iets beters voor in de plaats gekregen!

    Succes in elk geval !!
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    hmm je gewicht is veel lager dan ik verwacht had....

    dus t verwondert me dat je over 2500kcal bmr praat.... heel miscchien met sport.....

    mijn absolute bmr zou 2400 zijn, en ik weeg de helft meer dan jij.... dus dit is gewoon om de hele dag zetelhangen: ademen, temperatuur en organen

    dus dan moet die 2500 bmr+activiteit zijn.
    .
    je kunt beter enkel bmr minus bvb 300 tot 500 kcal per dag als basislijn hebben, als je dan sport, kun je dit in mfp bijtellen en bij eten.

    dan zeg je dat je rond 1200kcal zit...hoe lang is dit al?

    heb ergens een gevoel dat je lichaam in spaarstand is...Dwz minder energie verbruiken....je motor/metabolisme gaat op een lager pitje branden....

    als ik vanavond thuis ben, zal ik eens uittellen....zit nu op mobiel te tokkelen.

    grtz
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Mijn BMR is 1800 en TDEE is 2500.

    Ik verlies dus in absolute rust 1800 :-)

    Wat het avondeten betreft. Mijn ouders zijn zelf ook geen fan van olie of boter dus daar maak ik mij geen zorgen over.

    Met wat zou ik het middagmaal kunnen vervangen? Ik lust vrijwel alles maar ik eet smiddags wel graag brood. Dus bv: bruin brood. Maar welk beleg raden jullie aan? :-) (wat eten jullie zo van de slager als het op beleg aankomt?)

    P.S. weet iemand het gemiddeld aantal grammen beleg dat je meestal op de boterham legt? (Kan dit dan ook ingeven om zo nauwkeurig bij te houden wat ik eet)?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik kan mij hoogstens indenken dat je TDEE (dus je BMR inclusief je activiteitenlevel) 2500kcal is. Als je hier nu 500kcal onder gaat zitten, dan zit je op 2000kcal. Weeg je eten af en houd bij wat je inneemt. Want wat hieronder ook genoemd wordt verkijk je je op een 'dieetbroodje'... Het kan zo een kcal of 500-600 zijn wat je naar binnen werkt. En kap met die special K... onzin is het. Neem zoveel mogelijk onbewerkt voedsel. Ontbijt met brinta of havermout en wat eitjes bijvoorbeeld. Meten = weten in dit geval en als je dénkt dat je zo'n 1200 kcal eet, is dit toch vaak meer dan je denkt. In een eetlepel olijfolie zit ook als snel 100kcal (om maar een voorbeeld te noemen).
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Want wat hieronder ook genoemd wordt verkijk je je op een 'dieetbroodje'... Het kan zo een kcal of 500-600 zijn wat je naar binnen werkt. En kap met die special K... onzin is het.

    Het broodje die ik eet geef ik ook in, hier op fitnesspal en ik had inderdaad gerekend op 500 kcal (518 kcal om exact te zijn).

    Aangezien die special K ook op deze website te vinden is was het ook niet moeilijk om deze in te geven. Had vanmorgen gemeten en ik eet zo'n 35g en dat komt op 133 kcal (het volledige ontbijt is 180 kcal met de melk erbij).

    dan zit ik nog maar aan 698 kcal en heb ik nog 1400 van de 2000 over. Voeg daar nog eens 250 ml aquarius aan toe (75 kcal) en we zitten op 773 kcal. Dan heb ik nog 1227 van de 2000 over. Door het avondeten ga ik toch echt geen 1200 kcal eten? Zelfs moest daar een lepel olijfolie bij zijn. (het kan ook zijn dat ik deze website helemaal fout gebruik). Ik link vanavond even een screenshot van alles wat ik vandaag gegeten heb (als dit toegestaan is).

    Wat ik ook gemerkt heb is dat mijn weegschaal hier thuis altijd afrond naar een half getal. bv 75 of 75,5 of 76. Nooit bv: 75,2 etc.
    Misschien is het daardoor (het zou mij verwonderen maar ik werd er mij net van bewust)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oké, dus je ontbijt met special K (relatief weinig wat ik zo zag), dan als lunch één dieetbroodje en dan alleen nog avondeten?

    Kerel, ik zou half sterven met zo weinig eten! ;-) Probeer echt zo nauwkeurig je eten in te geven. Eet bijvoorbeeld meer groente. Probeer NIET onder je BMR te komen! Er zijn verschillende verhalen over of een dergelijke spaarstand van het lichaam bestaat. Maar je BMR is je rust metabolisme, het aantal kcal wat je lichaam gewoon nodig heeft om goed te functioneren. Ga dus eens 1900kcal eten, dan zit je, als alles klopt, 600kcal onder je TDEE. te weinig eten is namelijk ook niet goed voor je lichaam en breek je in feite jezelf af.
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Ik merk er niks van als ik zo weinig eet. Ik funtioneer perfect. Voel mij bovendien ook veel beter en veel actiever dan voor het dieet.

    Misschien doe ik iets verkeerd. Ik link hieronder wat ik vandaag gegeten heb :-) misschien is alles wel in orde of misschien vul ik het verkeerd in :-)

    En ivm met onder mijn BMR eten.. elke maaltijd die ik eet heb ik voldoende gegeten. Ik heb een vol gevoel en dat gevoel blijft tot de volgende maaltijd. Ik heb dus nooit honger. Savonds als ik een film kijk heb ik geen honger maar wel zin in iets en dan eet ik fruit of een rijstwafel ofzo. :-)
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    http://gyazo.com/94e43dd6a7cb2b3ed90a1ca393ce3725

    Ziezo, een screenshot van hoe men dag er vandaag uitzag.
    Ik stel het doel in op 2000kcal maar had vandaag een sessie start to run gedaan (10 min wandelen, 10 min lopen) en kreeg 143 terug :)

    Ik verwacht wel dat ik meer kcal binnen krijg dan effectief uitgerekend maar het zal niet veel zijn. In ieder geval, op deze manier zou ik toch moeten afvallen? :)

    Bovendien voel ik mij perfect in orde, geen klachten, geen honger :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik merk er niks van als ik zo weinig eet. Ik funtioneer perfect. Voel mij bovendien ook veel beter en veel actiever dan voor het dieet.
    Je hoeft er ook niets van te merken. Je inname is maar 1200kcal, veel en veel te weinig!
    Ik verwacht wel dat ik meer kcal binnen krijg dan effectief uitgerekend maar het zal niet veel zijn. In ieder geval, op deze manier zou ik toch moeten afvallen? :)
    Luister je wel naar wat we allemaal opschrijven? Volg eerst maar eens maand ons advies op; ga NIET onder BMR eten. Pak je TDEE en ga daar 500kcal onderzitten. Eet dus gewoon 1900-2000 kcal! Je bent nu continue je inname aan het verdedigen en ik ga er vanuit dat je advies wil... dus bij deze, probeer het op te volgen. Tevens zijn je verhoudingen van KH/VET/EIWIT een beetje out of order (veel (snelle) koolhydraten). Probeer je eiwitinname wat te verhogen door wat eieren bijvoorbeeld toe te voegen.
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Ik lees alles wat jullie opschrijven maar vroeger at ik even veel en kreeg ik mijn kcal binnen door te snoepen. Hoe kan ik nu meer gaan eten als ik gewoon geen honger heb :-) ik bedoel.. ik zou gerust kunnen snoepen maar dat is puur omdat ik daar zin in heb. Niet omdat ik honger heb.

    Als ik trouwens myfitnesspal zelf laat bepalen wat mijn calorieinname moet zijn komt het op 1350kcal per dag met als doel om 1kg per week te verliezen. Die waarde ligt ook onder mijn BMR dusja.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Maar nu lijkt het alsof je om advies vraagt, maar vervolgens niks wilt veranderen?

    Ik ben het er mee eens dat 1200 kcal erg weinig is. Ook al voel je er misschien niks van, het is niet goed voor je lichaam. Ik neem aan dat je een gezond lichaam wilt hebben ipv een lichaam waar spierverlies plaats vind en je organen etc. niet goed kunnen functioneren. Je kan toch op zn minst proberen wat er gebeurd als je je kcal inname omhoog gooit? Overigens vind ik je maaltijden helemaal niet zo gezond, is nog steeds aardig bewerkt. Maar dat doet er niet zoveel toe. Kcal in, kcal uit is belangrijker.

    Edit: je laat het nu ook lijken alsof je alleen meer kunt gaan eten door te snoepen. Je kan ook 's ochtends wat meer ontbijten, banaantje erbij of iets. Of 's avonds extra opscheppen. Ook al heb je geen honger..
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    mja.....

    afgaande op je dagboek screenshot...... das wel weinig se...zeker voor een man...

    je eet weinig, en "maar" 3x per dag.....

    ik heb echt een gevoel dat t averechts werkt, en dat je in spaarstand zit, oftewel, je metabolisme is enorm verlaagd....

    ik zit de hele dag wel iets te eten, en beweging na bvb zwaardere maaltijd...


    afgaande op je gegevens zo,

    zou ik een basislijn van 1400kcal nemen, (netto kcal bij mfp)
    en je sporten erbij tellen , en dat ook effectief eten
    desnoods met notenmix ofzo (eiwitten, vetten, en handje vol is al direct ca. 300kcal)

    méér dan 3x per dag

    dan zit je dagelijks 400kcal onder je behoefte

    in combinatie met elke dag mtb, lopen, wandelen,....
    dit zou je motor op gang moeten krijgen.

    je kunt toch niet verwachten 1 a 2kg per week te verliezen aangezien je eigenlijk (in mijn ogen)
    helemaal niet zwaarlijvig bent als startpunt.

    grtz, en succes!
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Ja, sgeen probleem.. ik kan heus wel wat meer eten bij et avondeten maar ik ben nooit goed geweest in ontbijt en heb ook niet zo egt heel veel tijd om smorgens nog een eitje te bakken :-) smorgens krijg ik zowiezo moeilijk iets binnen dusja.