Melk ongezond / amandelmelk — Dutch (Netherlands)

Melk ongezond / amandelmelk

Opties
ktje83
ktje83 Berichten: 6 Member
Ik hoorde laatst op tv dat melk eigenlijk heel ongezond is. Het verbaasde mij nogal, omdat je toch wordt groot gebracht met 'melk is goed voor elk', 'je moet melk drinken voor sterke botten' en dat soort uitspraken. Het was een opmerking die ik hoorde en ze gingen er verder niet op in, dus ben ik eens gaat googlen.

http://missnatural.nl/vijf-redenen-waarom-melk-ongezond-is/

Dit is maar een voorbeeld van de vele websites die ik heb gevonden. Melk zou dus in plaats van voor sterke botten, juist voor botontkalking zorgen, doordat de verhouding tussen calcium en fosfor. Een ook de grote hoeveelheid caseÏne (ik had er nog nooit van gehoord) schijnt dus niet goed te zijn.

Een goed alternatief is amandelmelk en dat schijnt nogal gemakkelijk te maken zijn. Heeft iemand van jullie dat ooit geprobeerd? Het is ook te koop (o.a. van alpro), maar dan bevat het toegevoegde suikers
«1

Reacties

  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    je kan ook gewoon soja melk kopen toch?
  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    Ik had ook al eens zoiets gehoord maar ik denk dat het een kwestie is van overdaad schaadt , Als je een glas melk per dag drinkt krijg je er niks van.

    Die Alpro amandelmelk kreeg ik toevallig vorige week een proefpakje bij de Spar ten eerste is het niet te drinken echt gatver wat een nare smaak ( maar smaken verschillen natuurlijk) heel weeïg en het was inderdaad heel zoet.

    Dus doe voor mij maar gewoon een glas halfvolle melk of een glas optimel ( ik weet dit smaakt ook wel zoet maar dat is toch anders als het ook naar fruit smaakt dan heeft het een soort van frisse smaak)
  • ktje83
    ktje83 Berichten: 6 Member
    Opties
    je kan ook gewoon soja melk kopen toch?

    Ik ben niet zo'n fan van soja... schijnt ook niet zaligmakend te zijn overigens
    Ik heb persoonlijk ook niets tegen melk, ik vind het zelfs lekker, maar ik kende dus het hele melk is niet zo gezond verhaal niet
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het punt bij melk is ook dat het in feite niet voor mensen is bedoeld (we drinken iets wat voor een ander soort zoogdier is bestemd). Het is bedoeld voor het kalf, om te groeien. Er zitten groeihormonen in, om het kalf groot te brengen. Omdat wij zoveel melk drinken, zijn wij ook het langste volk van de wereld. Het is uiterst ongebruikelijk om melk wat voor dieren is bestemd te consumeren als mens.

    Ik eet en drink al een jaar of twee geen zuivel meer en het heeft voor mij enkel voordelen opgeleverd.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Een mens hoort van nature inderdaad geen melk te drinken na de 'babyfase', daar zijn wij het enige zoogdier in die dat doen.
    Maar dit betekent niet automatisch dat melk slecht voor je is (of je moet lactose intolerant zijn). Zolang je niet teveel drinkt is er niks mis mee, net zoals met al het andere eten/drinken. Drink je (veel) teveel melk dan kan je inderdaad slechte botten krijgen, laat staan dat er veel suiker in melk zit ;)
    Met het caseïne is helemaal niks mis, het heeft vele voordelen, bijvoorbeeld langzame opname in het lichaam. Ik neem bijvoorbeeld iedere dag (vrijwel) pure caseïne en er is nog steeds niks mis mij ;)

    En vergeet ook niet, als je geen (koe)melk wilt omdat het zo slecht zou zijn, mag je ook geen kaas, yoghurt, boter, ijs et cetera eten aangezien dat allemaal van melk gemaakt is.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Er zitten groeihormonen in, om het kalf groot te brengen. Omdat wij zoveel melk drinken, zijn wij ook het langste volk van de wereld. Het is uiterst ongebruikelijk om melk wat voor dieren is bestemd te consumeren als mens.

    Sorry maar dit is echt onzin! Groeihormonen zijn in Nederland en heel Europa al jaren en jaren verboden (zowel via spuiten als via veevoer'. Ik geef toe betekend niet dat het nooit gebruikt wordt )er zijnmisdadigers in elkse branche' maar je presenteert het alsof het gemeengoed is en dat is het niet Zoals jij het schrijft lijkt het alsof iedere boer naast die beesten staat met een spuit en dat is gewoon regelrecht onzinnig en absoluut niet waar.
    En ja dat weet ik allemaal uit ervaring

    Dat we het langste volk ter wereld heeft vele oorzaken, waar algehele hygiene, goede water voorzieningen alsmede goede rijke voeding onderdelen zijn maar huidige onderzoeken ook aangeven dat wij door onze variatie in voeding en lage antibiotica gebtuik een verhouings gewijs gezonde darmflora hebben.
    En alle menselijke volken consumeren melk van dieren, niet alleen koeien, maar ook kamelen, schapen, geiten, yaks, buffels en paarden worden wereldwijd gemolken en waarschijnlijk mis ik er nog wel een paar.

    Ja het is zo dat een groot deel van de wereldbevolking lactose intolerant is. Laat het nou net zo zijn dat mensen van (Noord) Europese orgine degenen zijn die juist wel de genetisch code hebben ontwikkeld over de jaren.
    Daarnaast bestaan er allergieen tegen bepaalde koemelk eiwitten (D2 uit mijn hoofd) Deze mensen reageren goed op bijvoorbeeld geitenmelk. Mensen met lactose intoleratie kunnen dat ook niet drinken.

    Is melk slecht of ongezond. In mijn opinie niet. Maar net als met elk dieet als is het - waar voel je je goed bij. Als dat betekent dat je geen zuivel van de koe wilt Prima wat mij betreft maar wat mij betreft, tenzij er sprake is van een intoleratie' live and let live.

    Zo nu eerst een glas melk
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Sorry maar dit is echt onzin!
    Ik zeg niet dat de boer groeihormonen in de melk of koe spuit oid, dat maak jij er ineens van. In melk zitten eiwitten die het groeihormoon IGF-1 aanwakkeren. Daar zijn zat studies en onderzoeken over te vinden. Het stimuleert de botgroei, maar ook kankergroei. Dus ik praat helemaal geen onzin... Melk is van nature gewoon niet voor mensen bedoeld. De reclames als 'melk is goed voor elk' stamt uit de tijd dat de boeren met een overschot aan melk zaten...

    Iedereen moet uiteraard zelf weten wat hij of zij drinkt en je gaat zeker niet dood aan het drinken van melk. Of het echter gezond is of niet is iets waar men van mening verschilt.

    Proost met je glas melk.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik drink na een tijdje zuivel vrij te zijn geweest rauwe melk en merk eerlijk gezegd niks negatiefs. Over de lactose intolerantie, rauwe melk schijnen sommige dan wel te kunnen drinken. Dit komt omdat er in rauwe melk nog enzymen zitten die de lactose kunnen afbreken. Zodra het verwarmt word gaan deze enzymen verloren en moet je lichaam het zelf proberen te doen.

    Melk is een punt waar de meningen heel erg over verdeelt zijn of het goed of slecht voor je is. Als jij geniet van een glas melk per dag dan zou ik dat gewoon lekker blijven drinken. Als jij er niet zoveel waarde aan hecht kan je het natuurlijk laten staan en eventueel vervangen.
  • maldhyr
    maldhyr Berichten: 3 Member
    Opties
    Ik vind het oprecht jammer dat we elkaar geen vrijheid meer gunnen om zelf een mening te vormen.

    De TS (topic starter) vraagt in alle eerlijkheid hoe anderen er tegenaan kijken om (naar ik verwacht) op basis van de antwoorden zelf er een eigen mening over te kunnen vormen...En zo zou een forum moeten zijn... meerdere meningen en zienswijzen zodat eenieder er zijn eigen 'waarheid' uit kan halen....

    Maar wat gebeurt er?? We strijden het hardst om wie er gelijk heeft, alsof die er zou zijn. Zelfs wetenschappers spreken elkaar tegen op diverse vlakken (en ook dit vlak), dus laten we ons beperken tot onze eigen mening alvorens we roepen dat een ander zijn mening onzin is.

    Iedereen heeft een eigen paradigma vanwaar uit geredeneerd wordt maar het is alsof we elkaars posts lezen om te kunnen reageren ipv lezen om te (kunnen) begrijpen... jammer, want ik lees tussen de regels door toch zoveel waardevolle inzichten...



    My two cents.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mensen mogen doen wat zij willen, dat geef ik ook aan. Ik geef echter óók aan wat er geschreven/ beschreven is over melk. Persoonlijk ben ik dus van mening dat het, door wat ik allemaal heb gelezen en gezien, niet voor mensen 'geschikt'. Dat betekent niet meteen dat ik iedereen die nog wél melk drinkt stom of dom vind bijvoorbeeld. Het is net net als feedback eigenlijk; je krijgt het, maar hoeft er niets mee te doen. Je kunt het tot je nemen en zelf besluiten om er iets mee te doen of niet. Daar is iedereen vrij in.
  • YvonneAT46
    YvonneAT46 Berichten: 13 Member
    Opties
    Als ik amandelmelk (of rijstmelk, hazelnootmelk, sojamelk e.d.) zonder suiker wil aanschaffen, ga ik naar de reformwinkel. Qua wat lekker / minder lekker / niet lekker is; dat kan ook per merk verschillen. Je hebt merken waarvan de sojamelk smaakt alsof je de rauwe bonen aan het drinken bent. Andere zijn juist weer heel smakelijk (zonder toevoegingen!) Zelfde geld voor noten- en andere 'melk'soorten.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Mensen mogen doen wat zij willen, dat geef ik ook aan. Ik geef echter óók aan wat er geschreven/ beschreven is over melk. Persoonlijk ben ik dus van mening dat het, door wat ik allemaal heb gelezen en gezien, niet voor mensen 'geschikt'. Dat betekent niet meteen dat ik iedereen die nog wél melk drinkt stom of dom vind bijvoorbeeld. Het is net net als feedback eigenlijk; je krijgt het, maar hoeft er niets mee te doen. Je kunt het tot je nemen en zelf besluiten om er iets mee te doen of niet. Daar is iedereen vrij in.

    Precies, zo zie ik het ook. Iedereen heeft zijn eigen mening over iets en dat is helemaal prima. Of je het met die mening eens bent is een andere zaak. Maar dat is ook een goed iets, want zo kan je nog leren van andere mensen.

    Ik moet wel zeggen dat ik door dit topic wel erg zin heb gekregen om een keer amandelmelk te proberen, dus ik ga zo naar de supermarkt toe ;P
  • ktje83
    ktje83 Berichten: 6 Member
    Opties
    YvonneAT46 schreef: »
    Als ik amandelmelk (of rijstmelk, hazelnootmelk, sojamelk e.d.) zonder suiker wil aanschaffen, ga ik naar de reformwinkel. Qua wat lekker / minder lekker / niet lekker is; dat kan ook per merk verschillen. Je hebt merken waarvan de sojamelk smaakt alsof je de rauwe bonen aan het drinken bent. Andere zijn juist weer heel smakelijk (zonder toevoegingen!) Zelfde geld voor noten- en andere 'melk'soorten.

    reformwinkel is inderdaad wel een goede om een keer te proberen. Ik ben wel benieuwd nar hoe het smaakt, maar als ik alpro zie, dan zit daar zoveel rotzooi in. Tnx voor de tip
  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    Gewoon zelf amandelmelk maken, heel eenvoudig en er zit dan ook verder geen rotzooi in.. :)
  • Friedaxxxxx
    Friedaxxxxx Berichten: 43 Member
    Opties
    http://www.degroenemeisjes.nl/eetdagboek-van-een-veggie-merel-met-recept-voor-amandelmelk

    Zie hieronder het verhaal:

    s Ochtends had ik 200 gram amandelen in de week gezet. Zeg je dat zo? In de week zetten…hmm. Overgehaald door een aantal bezoekers (die reacties achterlieten op dit artikel over zuivelvervangers) wilde ik nu toch echt eens amandelmelk maken. De amandelen moesten acht uur weken, dus pas ‘s avonds kon ik ermee aan de slag. Wat was dit simpel zeg! En zo ongelooflijk lekker. Zelf dingen maken is echt… ongelooflijk lekker. En leuk. En veel gezonder ook nog eens. Voor wie nog nooit zelf notenmelk heeft gemaakt, zo werkt het:

    Je weekt 200 gram amandelen in water. Ik gebruikte blanke amandelen, maar je kan ook voor amandelen met een bruin velletje erom gaan.
    Na 8 uur weken haal je de amandelen uit het water en laat je ze uitlekken.
    Doe de amandelen samen met 800 ml gezuiverd water (ik heb gekookt water laten afkoelen) in de blender.
    Voeg 1/4 theelepel vanillepoeder (uit een vanillestokje) of 1/2 theelepel vanille essence en 2 ontpitte medjool dadels toe.
    Laat de blender draaien tot je ziet dat het een mooie melkachtige substantie is geworden.
    Leg een kaasdoek* in een fijnmazig vergiet en hang dit boven een grote kom.
    Schenk de melk er rustig door.
    Roer met een lepel door de substantie, zodat de melk rustig door het vergiet kan lopen.
    In de kaasdoek blijft de pulp** van de amandelen over. Knijp de kaasdoek voorzichtig uit boven de kom om het laatste restje melk eruit te krijgen.
    Bewaar de melk, bijvoorbeeld zoals ik deed in een Mason Jar, in de koelkast en enjoy.
    * een kaasdoek kan je bij de betere kookwinkels kopen. Dille en Kamille hebben ze geloof ik ook. Je kan overigens ook een pantykousje gebruiken. Uiteraard een pantykousje dat nieuw uit de verpakking komt en nog niet is gedragen. Van tevoren was je het pantykousje met alleen heet water.
    ** met de pulp kan je allerlei dingen doen, zoals door je yoghurt roeren, koekjes bakken, burgers bakken enzovoorts. Ik voegde wat kokosolie en kokossuiker toe en deed het in de oven. Het resultaat was een heerlijk zacht cookiedough, wat ontzettend lekker smaakt op bananasoftserve of door je ontbijt.

    Wow. Homemade amandelmelk is geweldig. Ik vond het een beetje naar amandelspijs smaken. Dit schijnt te kunnen komen doordat ik blanke amandelen gebruikte. Nu ben ik zelf dol op amandelspijs, maar ik weet dat veel mensen dit niet lekker vinden. In dat geval zou ik aanraden de amandelen met het bruine velletje erom te gebruiken. Amandelmelk maken is echt enorm simpel en leuk om te doen, dus ik kan het iedereen aanraden. De volgende ochtend had ik een ontbijt met verse amandelmelk in plaats van amandelmelk uit pak. Dat was toch wel éxtra genieten!

    Dit was mijn spreekbeurt… eh eetdagboek. Zijn er nog vragen? ;) Geniet van jullie zondag!
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Mensen zijn zeer zeker niet de enigste zoogdieren die melk van een ander dier drinken. Ook wilde katten, de zuidpoolkippen en roodsnavelossenpikkers pikken melk wee wanneer ze de kans krijgen. Daarnaast doen mensen wel meer dingen die andere dieren niet doen.

    Zuivelproducten leiden zeer zeker tot meer calcium in het skelet, maar het lijkt niet te beschermen tegen fracturen. Omdat de landen waarin de meeste zuivel wordt geconsumeerd ook een sterke correlatie hebben met botbreuken, wordt regelmatig gesuggereerd dat melkconsumptie leidt tot verzwakking van botten. Dit wordt toegeschreven aan de verzurende eiwitten in zuivel, maar dit mechanisme is volgens de zuur-basen-evenwicht theorie, weinig plausibel. Daarnaast is het in strijd met een een experimenteelonderzoek waaruit heel duidelijk blijkt dat zuivel leidt tot een neutraal effect of een verhoging van de botmineraaldichtheid.

    Het risico op botbreuken neemt wereldwijd toe en lijkt gelijk tred te houden met de welvaart (minder beweging).

    Wanneer je besluit om geen zuivel te drinken dat is dat goed maar dan zul je wel op zoek moeten naar een andere calciumbron. In de praktijk betekent dat meer groente eten dan de gemiddelde Nederlander.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Nepq schreef: »
    Een mens hoort van nature inderdaad geen melk te drinken na de 'babyfase', daar zijn wij het enige zoogdier in die dat doen.

    Mensen zijn zeer zeker niet de enigste zoogdieren die melk van een ander dier drinken. Ook wilde katten, de zuidpoolkippen en roodsnavelossenpikkers pikken melk mee wanneer ze de kans krijgen. Daarnaast doen mensen wel meer dingen die andere dieren niet doen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    haha, zeker! de mens is niet heilig...ach, ieder moet 't voor zich weten. Als er mensen zijn die zich goed voelen bij het drinken van melk, by all means... I don't judge... maar ik merk persoonlijk dat ik niet zo goed reageer op zuivel....(vind het tevens niet eens zo lekker), dus ik laat het voor wat het is, maaaaar... een keer op zijn tijd een lekkere tosti of wrapje met kaas laat ik niet staan... :wink: :smile:
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Nepq schreef: »
    Een mens hoort van nature inderdaad geen melk te drinken na de 'babyfase', daar zijn wij het enige zoogdier in die dat doen.

    Mensen zijn zeer zeker niet de enigste zoogdieren die melk van een ander dier drinken. Ook wilde katten, de zuidpoolkippen en roodsnavelossenpikkers pikken melk mee wanneer ze de kans krijgen. Daarnaast doen mensen wel meer dingen die andere dieren niet doen.

    Weer wat geleerd vandaag :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    een klein beetje offtopic, maar enigszins gerelateerd: http://empoweredsustenance.com/avoid-almond-flour/
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    effe voor tussen door http://www.nu.nl/gezondheid/3915089/veel-melk-drinken-kan-leiden-vroegere-dood.html weer het zoveelste op en neer onderzoek over melk ;)
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    fxmhaast schreef: »

    Ik citeer:
    Nu.nl schreef:
    Vrouwen die meer dan drie glazen melk per dag dronken, hadden twee keer zoveel kans om te overlijden als vrouwen die minder dan een glas melk per dag dronken.
    Wat een prachtzin, en ik maar denken dat we uiteingelijk allemaal overlijden. Mag hopen dat het onderzoek zelf duidelijker is.
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    ach voor elk onderzoek dat het ene beweert is er ook weer een die het tegendeel beweert ;)
  • nt199419
    nt199419 Berichten: 40 Member
    Opties
    Commot schreef: »
    fxmhaast schreef: »

    Ik citeer:
    Nu.nl schreef:
    Vrouwen die meer dan drie glazen melk per dag dronken, hadden twee keer zoveel kans om te overlijden als vrouwen die minder dan een glas melk per dag dronken.
    Wat een prachtzin, en ik maar denken dat we uiteingelijk allemaal overlijden. Mag hopen dat het onderzoek zelf duidelijker is.

    Een heerlijk biased onderzoek. Wat je wel uit het onderzoek kan opmaken is bijvoorbeeld:

    Oudere mensen drinken meer melk dan jongere mensen.

    Of:

    Oudere mensen hebben meer kan om dood te gaan dan jongere mensen.

    Als je die twee resultaten combineerd kan je al snel de conclusie ''Melk is ongezond want melkdrinkers gaan eerder dood'' creeeren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik vind de onderzoeken ook vaak wat overtrokken. Ik denk dat de meeste voeding 'ongezond' is door al de toevoegingen die erin zitten. 100 jaar geleden was het voedsel mijn inziens puurder. Maar goed, ieder voor zich... Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk wat je in je mond stopt en niet iedereen is in staat om bij een biologische winkel inkopen te doen. Dat is simpelweg hartstikke duur en heb eigenlijk soms wel eens vraagtekens of het biologisch wel zo biologisch is, aangezien we voor de gek gehouden worden waar we bijstaan...