hoe doen jullie dat op vakantie enzo? — Dutch (Netherlands)

hoe doen jullie dat op vakantie enzo?

Opties
Ik was dit weekend met mijn kinderen en een goede vriend en zijn kinderen naar center parcs. Thuis ben ik alleen of met de kinderen en ik doe de inkopen. Dus ik heb thuis volledig in de hand wat ik eet of drink.
Center parcs was dat betreft een ramp. Die vriend heeft gekookt en die kookt vreselijk kwistig met vet gekookt en niet van die slanke producten (zoals kant en klare saus waar al kaas in zit enzo). Ik had mijn kwark mee voor ontbijt, maar toen ik trek kreeg halverweg de ochtend waren we in het zwembad, dus dan sloeg ik dat eten weer over. Middag eten was er niet. Dat was een stuk taart. En vandaag zijn we bij zo'n buffet restaurant geweest. Uiteraard zoveel mogelijk sausjes enzo laten staan en veel komkommer en tomaat gegeten.

Nu zie ik wat tegen de zomervakantie op. Ik ga dan alleen met mijn kinderen naar een camping. Maar het is wel vakantie. Daar hoort wat drinken op een terrasje, ijsje, bbq en uiteten ook wel wat bij. En nu kook ik geregeld voor mij zelf iets aparts. Op de camping met een 2 pitter zie ik daar wat tegen op.
De keuze is in oostenrijk toch wat minder en duurder dan in Nederland qua groente en fruit. Hoe doen jullie dat nou??

Zolang ik in een ritme zit gaat het wel, maar ik heb bijv vandaag voor het eerst in 3 weken weer cola gedronken. (gelukkig in het restaurant dus geen open fles in huis) Morgen de draad oppakken is weer lastig. Na 2 weken zomervakantie is dat nog lastiger. Hoe voorkom ik een enorme dip?
«1

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Dat hangt bij mij helemaal van mijn stemming af en of ik het waard vind om een aantal dagen wat slechter te eten.

    Afgelopen zomervakantie heb ik mij strikt aan mijn voedingsschema gehouden want daar voelde ik mij op dat moment goed bij, heb toen veel niet kunnen eten wat andere wel aten, maar iedereen snapte het en hield er ook wel rekening mee.
    De afgelopen negen dagen ben ik in het buitenland geweest en was van plan om mij aan mijn voedingsschema te houden, maar had daar eigenlijk meteen geen zin in. Heb dus lekker, zoveel ik maar wilde, gegeten van wat ik maar wilde (of te wel, alles wat ik normaal absoluut nooit zou eten :P)... Gaat mij nu zeker minimaal een maand kosten om de ''schade'' te herstellen (dus extra hard en lang sporten en minder eten dan normaal), maar dat was het wel waard (verschilt ook wel dat ik tijdens de zomervakantie niet op mijn streefgewicht zat en negen dagen geleden wel, dus ik ben zo weer terug op mijn ideale gewichts-niveau).

    Het is natuurlijk ook geen ramp om af en toe een paar dagen/weken slecht te eten, daar ben ik nu wel achter gekomen. Ja je bent een aantal weken langer bezig om op gewicht te komen, maar na letterlijk maanden geen uitzondering te hebben gemaakt is het die aantal weken echt wel waard (vind ik nu dan).
  • carineantheunis
    carineantheunis Berichten: 19 Member
    Opties
    Ik heb ook het idee,dat je op vakantie niets moet laten om te eten,maar wel in kleinere portie's.
  • annem00n
    annem00n Berichten: 13 Member
    Opties
    Ik probeer ook te genieten in de vakantie. Wij gaan normaal alleen op wintersport zelf ski ik niet maar doe veel lopen. Kies mager eten en neem idd kleine portie's of eet gewoon mijn bord niet leeg. Genieten staat voorop zo ook terrasjes in de zon met een goed boek en heerlijke latte machiato.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Vakantie is vakantie. Geniet, maar laat je niet helemaal gaan. Eet wat er is, maar let op de portiegrootte. En misschien lukt het om wat meer te bewegen? Dagelijks een potje badminton met de kids? Vergeet bovendien niet dat je tegen de zomervakantie al maanden gewend bent aan een nieuwe manier van leven en dat je het dus waarschijnlijk veel makkelijker weer oppikt als je weer terug thuis bent na de vakantie dan nu je nog maar net bent begonnen.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik heb afgelopen weekend er voornamelijk last van gehad dat ik honger had en hierdoor dus dingen ging eten die niet gezond zijn. Nouja ik bleek vanochtend evengoed afgevallen te zijn. We hadden een stukje over het strand gelopen (was kkkkkoud zaterdag) en gezwommen (maar 1 van de kinderen had geen zwemdiploma dus ik heb niet actief baantjes kunnen zwemmen)
  • annem00n
    annem00n Berichten: 13 Member
    Opties
    mrs_hekate schreef: »
    Ik heb afgelopen weekend er voornamelijk last van gehad dat ik honger had en hierdoor dus dingen ging eten die niet gezond zijn. Nouja ik bleek vanochtend evengoed afgevallen te zijn. We hadden een stukje over het strand gelopen (was kkkkkoud zaterdag) en gezwommen (maar 1 van de kinderen had geen zwemdiploma dus ik heb niet actief baantjes kunnen zwemmen)

    super dat er wat af is :D
  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    Voor de volgende keer kun je er rekening mee houden dat honger je zwaktepunt is. Dus zorg ervoor dat je snacks meeneemt voor de moeilijke momenten. Als je ervoor zorgt dat je wat eet voor je erge honger hebt kun je ook makkelijker gezonde keuzes maken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Omdat ik bijna exact weet welke hoeveelheden ik eet en hoeveel kcal (en zelfs macro's) dit zijn, is het voor mij niet heel lastig op vakantie. Ik probeer sowieso te letten op wat ik eet op vakantie, maar houd 't niet in MFP bij (uitzonderingen daargelaten) bij (daar is het tenslotte vakantie voor). Ga inderdaad niet helemaal los, mits je daar de consequenties van wil dragen. Wat ik meestal doe is dat ik vooral stevig ontbijt, licht (maar wel veel) lunch... waarbij ik meestal een salade neem met een stukje kip of iets. 's Avonds heb ik dan een wat groter 'gat' om met eten te vullen (stel ze hebben een lekkere tortilla wrap of vers brood). Daarnaast val ik altijd af in de vakantie, dit komt waarschijnlijk door het klimaat (veel zweten, veel drinken) en de beweging (veel lopen). Maar ook de rust die mijn lichaam krijgt (spiermassa slinkt enigszins). Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik ben aangekomen op vakantie. Ik val meestal rond de 2 kilo af, maar dit is er wel gewoon weer na een weekje of twee bij.
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    Opties
    En bedenk ook of er echt een probleem is, of dat je een excuus zoekt om los te gaan...
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    Opties
    Grrr...na een smiley verdwijnt de rest van mijn post. Ik had een verder heel aardig stukje getikt. :-)

    'Ertegenop zien om te koken' klinkt niet alsof het absoluut onmogelijk is gezond eten binnen te krijgen als je het beslist zou willen. Ik kook meestal op vakantie. Maar ik hou ook erg van plaatselijk voedsel uitproberen, dus dat laat ik niet aan mijn neus voorbijgaan. Ik zou dan weer niet patat eten, of naar de mcDonalds gaan of iets anders wat je overal vindt, dat vind ik zonde.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    riekjeb schreef: »
    Ik zou dan weer niet patat eten, of naar de mcDonalds gaan of iets anders wat je overal vindt, dat vind ik zonde.

    Mijn kinderen zijn 6 en 9 jaar. Dus ik ben bang dat ik niet helemaal onder de patat uit kom. Ze eten zo een komkommer weg of van die snoeptomaten. Spruitjes zijn hun lievelingsgroente (geen idee hoe ik aan zulke kinderen kom) maar patat (en vooral het cadeautje bij de Mc) blijft toch voorkeur houden. Ook in het buitenland

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn kinderen zijn 6 en 9 jaar. Dus ik ben bang dat ik niet helemaal onder de patat uit kom.
    Daar ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Kijk, dat kinderen wel eens patatje lusten snap ik best, maar dan nog ben jij de ouder die bepaald wat ze eten. Daarnaast "als je er niet onderuit komt" dat je altijd zelf nog de keuze kan maken om dan zelf ook patat te nemen. Dit hoef je niet te doen en dat je kiest voor een gezonder alternatief. Dit kan best wat kort door de bocht klinken, zo is het niet bedoeld, maar het lijkt er in mijn ogen wel op als dat je een soort van excuus probeert te creëren.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Als mijn kinderen poffertjes eten of pannenkoeken dan eet ik thuis een salade oid. Dat gaat prima. Maar op vakantie is dat toch wat anders. Afgelopen jaar ben ik voor het eerst als alleen staande ouder op vakantie gegaan naar oostenrijk, maar na 12 uur in een auto zitten (uiteraard geregeld pauze), file rijden, enz was gezond eten niet mijn eerste gedachten. Eerder hoe kom ik aan eten en hoe kan ik zo snel mogelijk slapen :) Schnitzel en patat klonken op dat moment prima
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    januari 2015 aangepast
    Opties
    Haha, ik wilde precies hetzelfde zeggen maar was bang om te hard over te komen. Als ouder bepaal je wat er gegeten wordt. En zelfs als de kinderen 1 x patat krijgen, hoef je dat zelf niet te eten.

    Zoek je mogelijkheden om het op vakantie echt goed te doen dan zijn die er wel... Maar je kunt uiteraard helemaal zelf invullen hoe je het gaat doen zoals anderen eerder ook zeiden. Niemand dwingt je om op vakantie je kcal bij te houden.

    Wat ik alleen een klein beetje lees in bovenstaande posts is dat je je opstelt als een soort slachtoffer van de 'omstandigheden': de vakantie, de kinderen, de vriend die kookt, enzovoorts.

    En volgens mij is dat een gedachtenpatroon dat makkelijk tot overgewicht leidt. Het is zaak om in ieder geval JOUW leven en JOUW eten in je eigen hand te nemen. You can do it!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja, dat is verder prima. Mij maakt het verder ook niet uit. Echter snap ik je vraagstelling dan niet... In mijn ogen heb je áltijd een keuze. Ook geen keuze maken is een keuze. Als jij geen zin hebt, na een lange rit in de auto, om voor een gezonde maaltijd te kiezen, dan is dat jouw keuze.

    Daarnaast zie ik niet echt het issue van dat zoiets op vakantie anders is. Natuurlijk ben je uit je ritme en uit je structuur, ik ben daar zelf ook meer bij gebaat, maar dan nóg kies je zelf wat je eet, óók op vakantie. Is het op sommige momenten makkelijker om voor bepaald voedsel te kiezen? Ja... natuurlijk, maar goed... ga je dan voor gemak of voor je "gezondheid"? :wink:
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    Opties
    Zoek alvast wat handige 'slanke' recepten voor op de tweepitter, koop wat gezonde 'snacks' voor jezelf voor onderweg, als je op een terrasje gaat zitten neem dan een bijzondere theesoort of koffiesoort ipv frisdrank/alcohol, zorg dat je veel wandelt... Ik denk dat planning wel essentieel is als je de vakantie 'goed' door wilt komen.
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Ook ik ga in de vakantie echt niet mijn mfp bijhouden, denk ik ;) , maar wel opletten met wat ik eet. Wij gaan met een groep vrienden, die flink alcohol naar binnen kunnen gieten, houden van lekker eten, op "wandel"vakantie naar Oostenrijk in mei. Ik heb kinderen(pubers), maar die mogen maar 1x per 2 weken friet van ons, hebben daar geen problemen mee, ikzelf werk in een broodjeszaak/cafetaria, maar hou gelukkig niet van friet en snacks, maar helaas wel van lekkere pistoletjes met wat lekkers erop :\ , maar ondertussen, eet ik nog wel af en toe lekkere broodjes, maar ook rosbief/zalm/tonijn en gerookte kip is lekker, zonder sausjes, met sla enz. Mijn nadeel is dat ik te onregelmatig eet/at, en overdag op het werk alles te snel of staand naar binnen werkt(e), omdat er steeds weer klanten komen. Overdag at ik te weinig of te snel, zodat ik 's avonds thuis op de bank trek had en ging eten. Hoe kom je aan :s
    Ik ben nu 3 weken bezig, eet een stuk gezonder, verdeel alles ietsje beter, let op met wat ik eet, en ik moet zeggen...dat bevalt me prima!!
    In de vakantie drink ik ook echt wel mijn wijntjes, maar neem dan geen snitzel met patat, maar desnoods alleen een snitzel met een heerlijke salade.Scheelt dat wij veel gaan wandelen (20 tot 40 kilometer per dag/om de dag) Ik denk dat je op vakantie echt wel iets meer kan spelen, als je maar oplet met wat je eet en drinkt. En af en toe genieten moet je toch, anders hou je het niet vol. Als je net begint is het moeilijk om je knop om te zetten naar gezond eten, als je altijd maar lekker ongezond at, alleen zit dat tussen onze oren. ;)
    Ik heb iig veel aan MFP.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ow ik heb absoluut veel aan mfp. Ik was vanochtend 5 kilo afgevallen en dat in amper 3 weken. Maar ik heb afgelopen weekend gemerkt hoe klein mijn huidige auto is in vergelijking met die ik vorig jaar (maar die kon ik niet meer betalen). Vorig jaar had ik 2 kartonnen dozen met eten mee en etterlijke flessen water. Dat gaat dit jaar gewoon niet. Daarnaast zit ik al sinds augustus 2014 (grotendeels) thuis vanwege een burn-out. Ik maak mij misschien idd er meer zorgen over dan strikt noodzakelijk is.
    Overigens eten de kinderen thuis ook niet iedere dag patat. Zal eerder eens in de 2 weken zijn gemiddeld. Al was het maar dat de patat duurder is dan zelf koken (ik heb geen frituur). Ze vinden al dat ze een strenge moeder hebben :p Ze krijgen iedere dag fruit mee als enige in hun klassen. Ze waren ook de enige die tomaat en komkommer met de avondvierdaagse mee hadden ipv snoep. Drinken suikervrije aanmaaklimonade of water en 1x per week een glaasje fanta. En de sint maarten zak is nog steeds half vol. (maarja dochter is 9 kilo te zwaar voor haar lengte, dus ik moet wel streng zijn, helaas weet ze altijd wel ergens snoep te scoren)
    Ik denk dat ik dit jaar de knoflooksaus en mayonaise "per ongeluk" ga vergeten voor de bbq
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    januari 2015 aangepast
    Opties
    Ik vind het een rare gedachten gang dat in een vakantie ineens meer moet kunnen. Want goed en gezond eten is eigenlijk meer een feestje. Kiezen om een salade bij de bbq te maken, er kip/kalkoen/bief op te grillen, of ananas met honing op de gril als desert. Dan kan je de kids best een ijsje geven, maar geniet je zelf van een bak aardbeien. Geef je kids het goede voorbeeld!

    Ipv de knoflooksaus te vergeten, waarom maak je zelf geen gezondere versie? http://www.eatingwell.com/recipes/yogurt_garlic_sauce.html

    Kijk eens of je ergens een skottelbraai vandaan kun halen (2de hands/vrienden). Daar maak ik tijdens het kamperen werkelijk alles op. Van gebakken ei tot roerbak groenten en paela. En ik vind dat ook veel lekkerder dan die vette hap die ik anders ergens krijg.

    Wat betreft drankjes op het terras, afwisselen met water dus. En die gewoon tellen bij je calorieën. Het doel voor de vakantie stellen op nooit meer dan mijn brm. Dan kom je niets aan en kun je trotser op jezelf zijn.

    Weg met dat ingebakken idee dat je op vakantie ineens ongezonder mag eten. Want je mag buiten je vakanties ook wel eens iets ongezonds.

    Ga een uur wandelen met je kids om je calorieën weer in balans te krijgen. Oostenrijk is hier uitermate geschikt voor!
  • carineantheunis
    carineantheunis Berichten: 19 Member
    Opties
    Als ik dit lees"Want goed en gezond eten is eigenlijk meer een feestje.",zal ik bij mij meer dan één knop in mijn hoofd moeten omdraaien.Ik vind dit voor mij persoonlijk dus echt geen feest.Sinds begin januari probeer ik geen taartjes te eten en gezonde voeding te nuttigen.Ik ben mijn lichaam een goede dienst aan het bewijzen,maar mijn geest wordt nu ganse dagen gekweld.Vakantie is voor mij gelijk aan lekker eten en drinken,rust ,genieten van de streek en een goed boek.En heerlijke restaurantbezoeken met alles erop en eraan.Als ik in september in verlof ben,zal ik dit alles zeker doen,of ik word knettergek.
    Ik heb mij ingeschreven bij Myfitnesspall omdat ik bewuster wil omgaan met eten en om te lezen hoe anderen met hun voeding omgaan.Maar blijkbaar is iedereen hier zo gezond bezig dat ik mij zowaar "een vreemde eend in de bijt " vind.Bij mij is er dus nog veel werk aan de winkel.
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Goed en gezond eten is voor mij ook echt nog geen feestje hoor! (mijn knop is wel iets bijgedraaid maar nog niet om) Bij mij is goed en gezond proberen te eten een must omdat ik te zwaar ben en kilo's kwijt wil, en het beter is voor je lichaam :#. Bij mij is het feest als ik iets ben afgevallen, 6 dagen gezond heb gegeten en die ene dag best wel iets mag eten wat minder gezond is :wink: . Gezond eten doet volgens mij niemand 365 dagen per jaar!
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Vandaag heb ik genoten van een lekkere fondue en over de streep gegaan. Spijt? Neen, ik vind dat af en toe eens zondigen moet kunnen anders hou ik het niet vol, maar morgen is het weer strikt de regels volgen. Verlof is voor mij ontspannen en dan worden de regels ook minder strikt gevolgd, wat niet wil zeggen dat ik alles aan mijn laars lap want je kan in 2 weken teniet doen waar je maandenlang voor gezwoegd hebt.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Opties
    Dan wordt het hoog tijd voor andere recepten denk ik als je gezond/goed eten geen feestje vind. Zoeken en uitproberen dus.

    Voorbeeld: Ik hou niet echt van broccoli. Ik weet niet eens waar ik het bij moet koken. Maar, stop ik het met een mango, avocado rode uit en wat vers geperst citroensap door elkaar... pfff krijg nu alweer honger, zo lekker vind ik dat recept. Maar kom me niet met saaie broccoli aan naast de aardappelen. Want dan laat ik het dus liggen. Groenten naast aardappelen vinden veel mensen "een moetje". Dat komt dus door de opzet van de maaltijd die niets overlaat aan onze smaaksensoren.

    Hamburgers? Jumjum, maar ik maak ze zelf. Met mager rundergehakt, uit, beschuitje. Bakken in geurloze kokosolie. Donker brood, salade, gecarameliseerde uiten, gember, tomaat, rucola en een beetje mayo of HP saus.

    Salade on the side? Tomaten, komkommer, ui: snijden en door elkaar. Beetje peterselie erover. Citroensap, peper en zout naar smaak. Heerlijk frissen Mediterrane salade.

    Vis niet lekker? Probeer eens gemarineerde zalm of witvis. Kruiden maken het verschil. Voor zalm mariande: bosuitjes, knoflook, gember, beetje olijfolie, soyasaus (groene, minder zout van Kikoman), uurtje laten marineren. Daarna rustig gaarkoken. En je hebt een hemels recept voor vis.

    Ipv vettige worstjes bij het eten? Kalkoenfilet, lekker marineren, daarna grillen. En niet bakken in vettige roomboter of weet ik veel wat voor een bakboter.

    Koekjes met suiker van de supermarkt? Maak zelf koekjes en vervang suiker door palmsuiker/kokossuiker, gebruik geen roomboter maar iets met minder vet. Dan smaken ze nog steeds net zo lekker.

    Met andere woorden: ga opzoek naar de juiste recepten! Want dat maakt alles heel veel beter!
  • aischari40
    aischari40 Berichten: 64 Member
    Opties
    Andere recepten heb ik niet nodig(ben creatief genoeg als kok), hou van groente, hou van vis en kipfilet, meng ook altijd alles "gezonde" dingen er door heen! Ook grillen wij bijna al het vlees. Koekjes eet ik nooit, snoep eet ik niet, drink bijna geen frisdrank, maar met verjaardagen en in de vakanties, drink ik echt wel een wijntje of wat, eet ik echt wel een stukje gebak, pak ik echt wel iets vd schaal wat niet gezond is, ga ik niets afwegen, dat versta ik onder een feestje ;) En dat heb ik ook wel nodig om verder lekker gezond bezig te zijn. Gezond eten is heerlijk, maar geen feestje, en af en toe iets ongezonds naar binnen proppen is ook overheerlijk!! Vind het heel knap als iemand elke dag super gezond bezig is, en nooit geen alcohol meer drinkt en nooit meer iets ongezonds eet, maar sorry, ik geniet ook af en toe van minder gezonde dingen! dat versta ik onder een feestje :D
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik heb van iemand die een sportschool heeft (en bijbehorend lichaam) het advies gekregen juist echte boter te gebruiken bij het bakken. En eens in de 2 weken een junkfooddag om de machine even goed te laten draaien. (ik heb hem gisteren met mijn zoon gehouden en we hebben heerlijk in een restaurant gegeten en zijn naar de bioscoop gegaan , met popcorn)

    En ik weet niet hoe groot jullie autos zijn. Maar in mijn auto zitten tassen met kleding en wat speelgoed. Dan zit hij echt vol. Vorig jaar had ik een paar weggooi bbq's mee. Ik heb niet de ruimte om heel veel dingen voor eten mee te nemen en niet het geld om het daar te kopen en vervolgens bijna volle verpakkingen achter te laten. Ik ga proberen of ik hier en daar nog een kruidenpotje tussen kan proppen. Maar op een camping is gemarineerde kip kopen veel makkelijker dan zelf marineren. Misschien iets minder goed voor mijn gezondheid. Maar we blijven ook geen enkele dag op de camping. Afhankelijk van het weer gaan we naar grotten, de berg op, naar het zwembad, treintje mee enz. Mijn zoon wilt heel graag een berg aflopen. Vorig jaar is dat niet gelukt. Dit jaar gaan we er voor.

    Ik denk dat ik meer bij het groepje van carine hoor. Ik kom van heel slecht eten/drinken (lees 1,5-2 liter frisdrank per dag en gemak pak koekjes EN zak chocolade of drop of beide). Ik snoep geheel niet meer, geen frisdrank meer en ik blijf onder de gewenste calorieën. In 3 weken bijna 6 kilo eraf. En ik was nog van plan om verder te gaan met dit idee.