Low Carb dieet vragen — Dutch (Netherlands)

Low Carb dieet vragen

Opties
Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met Low Carb eten..volg geen programma maar hou mijn eigen voeding schema aan met als doel gewicht te verliezen.

Nu heb ik de volgende doelen ingesteld naar aanleiding van een berekening online
40 gr Koolhydraten 72 gram vet en 100 gram proteine

Tot nu toe gaat het prima en blijf ik netjes onder de 40 gr Kool. en zit ik mooi rond de 100 gr Prot. ik kom alleen niet aan het aantal gram vet..ik blijf steken tussen de 50-60 gram..is dit nu heel erg? of verwaarloosbaar. Vet eten valt mij namelijk nogal zwaar, een paar jaar geleden is mijn galblaas eruit gehaald ivm galstenen en sindsdien vallen voedingsmiddelen als aardappelen (eet ik dus al jaren niet meer) Yoghurt of een hele vette omelet erg zwaar..ligt dan als een molensteen op mn maag

Verder wandel ik dagelijks 7 km en daar doe ik een uur en 5 min over volgens my sporttracker zou ik daar ongeveer 600 Kcal mee verbranden??? Ik loop dan ook stevig door (5,5 - 6 km p/u)
Moet ik hier nu ook rekening mee houden en de waarde verhogen/verlagen?? of gewoon de verbrande Kcal niet mee rekenen en zien als een extraatje..

Ik ben momenteel aan het "trainen" om eind januari 2015 een hike van 21 km te gaan doen redelijk ruig terrein..en geen idee wat het weer gaat doen (wind/sneeuw/vorst/regen)

Moet er wel bij vermelden dat tot 3 weken geleden ik het bewegingsniveau van een comapatient had en tot nu toe 4,2 kilo ben afgevallen wat voornamelijk vocht zal zijn
«13

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Ik ben wel benieuwd waarom je hebt gekozen voor een low carb dieet.

    Als ik het goed heb berekent is het je doel om ongeveer 1208 calorieën per dag te eten? (40g koolhydraten, 100g proteïne, 72g vet), dat is wel wat aan de lage kant, al helemaal als je er ook nog eens bij sport/wandelt.

    Als je genoeg proteïne en koolhydraten binnen krijgt en maar 50 a 60 gram aan vetten zit je te laag in je energie (zal zo rond de 1100 calorieën per dag zijn neem ik aan?).

    Wanneer je het moeilijk vindt om aan je vetten te komen, kan je altijd wat meer koolhydraten eten. Omdat je ook regelmatig sport/wandelt kan dit helemaal geen kwaad, je lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen presteren tijdens het sporten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oké, een paar vragen komen meteen in mij op:

    *Waarom low carb?
    *Wat is je BMR (verbranding in rust) en je TDEE (verbranding incl. activiteitenlevel)

    Daarnaast heb ik sterk het vermoeden, zoals Nepq ook al aangeeft, dat je veel te weinig eet. Onder je BMR eten is niet aan te raden, omdat dat het aantal kcal zijn die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen blijven functioneren. Het is voor iedereen anders, maar wel een leidraad. Ga eerst dus even na hoeveel je dagelijks nodig hebt (die berekeningen zijn online te vinden) en ga vanuit daar met die gegevens spelen.

    Goede vetten zitten o.a. in avocado, noten en vis. Dat zou je erbij kunnen eten als je het lastig vindt om aan je aantal gr. vetten te komen.
  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    Nou dit is meer een levenstijl omgooi...Heb jaren lang vetloos en suikerloos gegeten..viel geen gram af..Was "vroeger" heel sportief selectie zwemmen, fitness en zag er toen ook behoorlijk atletisch uit. Uit mijn zwemtijd kon ik me nog herinneren dat ik meer eiwitten moest eten voor mn spieren, maar bleef er altijd een beetje vatsig uitzien, niet strak of afgetraind ik denk dat dat kwam omdat ik toch te veel koolhydraten at (veel brood), moest van mn ouders...puberteit, je bent in de groei bla bla

    Maar goed ik ben onlangs 37 geworden, moeder van een zoon van 6 en ik zie er nog uit alsof ik 5 maanden zwanger ben dus het roer gaat om. Bewuster eten, gezonder zowaar mogelijk biologisch

    Ik wil weer goed en actief kunnen gaan sporten op redelijk prestatie niveau dus ik wil die kilo's kwijt. Niet zo zeer omdat ik weer in maatje 36 wil passen..want dat zal met mijn lichaamsbouw toch nooit gebeuren..Te veel krachttraining en ik zie er uit als een oostblok turnster met een speklaagje...en dat speklaagje moet gewoon weg

    Ik zit idd aan de 1100 Kcal per dag en heb er totaal geen moeite mee..ik heb ook geen honger..ik moet mezelf zelfs forceren om te eten. Ben wel wat ongerust om mn zouten en mineralen dus daar moet ik me nog even in verdiepen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Heb jaren lang vetloos en suikerloos gegeten..viel geen gram af..
    Daar gaan we weer... afvallen staat los van WAT voor voedsel je eet. Het gaat om HOEVEEL kcal je eet. Als je meer verbrand dan je binnen krijgt dan zul je afvallen. Of dit voedsel nu uit de Mac bestaat of vet- en suikerloos. Als je geen gram bent afgevallen in die periode heb je simpelweg te veel kcal gegeten. Ook van het eten van koolhydraten word je niet dik, dat is een fabel... zo jammer dat dit elke keer tóch weer wordt aangehaald. Het zal het bést zo zijn dat een wat minder goed tegen een bepaald voedingsmiddel kan, maar dat je dik wordt van een bepaald voedingsmiddel klopt simpelweg niet.

    Ik kan je nu al vertellen dat 1100kcal te weinig is... Ga eerst maar uitrekenen wat je BMR en TDEE is, kijk je vanaf punt weer verder. Verhoudingen zijn in het begin helemaal niet zo interessant, die komen eigenlijk pas om de hoek kijken als je een bepaald doel hebt. Dat je geen moeite hebt met 1100kcal wil nog niet zeggen dat het gezond voor je is...

  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    BMR =1645 TDEE = 2300

    Waarom low carb..omdat ik echt denk dat het bij mij aan de koolhydraten ligt..leuk die berekeningen, maar ik heb volgens mij een interne verbranding van nul. Kan sporten tot ik er dood bij neer val en geen gram afvallen. In mijn sport verleden ook altijd..je bent te zwaar het moet er af..wat ik ook deed niets werkte. Ik had letterlijk een sixpack met laagjes ver er overheen. Moet er wel bij vermelden dat ik geen klein meisje ben..1.80 cm
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Je dénkt dat het ligt aan je koolhydraten? Dan zou je toch echt willen wijzen op de natuurwet van kcal in vs kcal out... Als je minder kcal tot je neemt dan je verbrandt, dan val je af... niet meer niet minder, écht niet. Uiteraard kan het best zo zijn dat je wat meer reageert op koolhydraten, maar van koolhydraten kom je niet aan. Uiteraard zijn je BMR en TDEE gegevens een leidraad en wil niet zeggen dat dat 100% klopt, maar 1100 kcal met jouw lengte is echt veel en veel te weinig... op die wijze breek je je lichaam af. Als je denkt een interne verbranding hebt van nul, dan kun je idd met je kcal spelen, maar dan nog zal de wet van kcal in vs kcal out gelden. Je zult dus moeten kijken met hoeveel kcal je afvalt en met hoeveel je aankomt. Koolhydraten hebben daar echt niets mee te maken.

    Hier wat artikelen die dit ondersteunen:
    https://fitgirl.nl/voeding/minder-koolhydraten-eten/
    http://levendigenvrij.nl/voeding/gevaarlijke-trends/
    http://www.healthylives.nl/medisch/feit-of-fabel/van-koolhydraten-word-je-dik-feit-of-fabel
    http://fitzonderfabels.nl/2014/03/15/zijn-koolhydraten-dikmakers/

    Tevens is het consumeren van zo weinig koolhydraten niet zonder gevaar.
  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    Het is ook niet mijn bedoeling om voor de rest van mijn leven zo weinig koolhydraten te blijven eten..maar in eerste instantie om de ergste kilo's ( wat nu nog zo een 15 kilo is) er af te werken tot een acceptabel gewicht waarvan ik weet dat sporten dan makkelijker gaat..die overige 5 die komen dan wel of niet hangt van mijn spiermassa af of die weer toe gaat nemen, maar lichamelijk zie je dan wel het verschil. Sportarts adviseerde destijds een gewicht van 78 kilo met mijn lengte en lichaamsbouw (zit door het zwemmen nogal breed in de schouders B) )
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    OKé, begrijpelijk... maar je probleem zit niet in het consumeren van geen of erg weinig koolhydraten. Het gaat om je kcal-inname. Welke verhoudingen je met die 1100kcal aanneemt, maakt niet uit, zolang je maar minder binnen krijgt dan je verbrandt. Als jij afvalt met 1100kcal, dan ligt dit niet aan je inname van een x aantal gr. aan koolhydraten, eiwitten of vetten.
  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    Ga ik mee akkoord..ben even wat dieper op de materie van BMR en TDEE ingedoken en even een fatsoenlijke calculator opgezocht en jawel (slik) een centimeter om een globale vetpercentage te meten...en dan nu de juiste cijfers voor een goed beeld

    BMR = 1545
    TDEE = 1805 (ik heb minimaal actief genomen ondanks het wandelen maar verder doe ik zittend werk)

    Volgens verder naspeur werk zou ik een vermindering van 20 - 30 % van mijn TDEE tot mij moeten nemen om af te vallen..

    Zoals ik al zei...ik wil de ergste kilo's weg hebben dus ik kies hier voor een vermindering van 30%

    Kom ik op een Kcal inname van 1264..corrigeer mij aub als ik het verkeerd zie..ik zoek gewoon een oplossing en hoe die er komt, maakt mij in wezen niet zoveel uit..

    Even een voorbeeldje uit mijn dag inname voor vandaag
    Kcal: 1162 (ik kom dus 100 Kcal te kort voor vandaag)
    Koolhydraten: 48 gr (volgens low carb moet ik onder de 50 blijven dus wel oke)
    Vet: 61 gr zou moeten zijn 72 (kom dus 11 gr te kort)
    Eiwit: 96 zou 111 moeten zijn (5 gram te kort, maar denk dat het nog redelijk is)
    Suiker: 18 gr zou 48 moeten zijn maar weet niet of dit nu goed of slecht is?
    Zout: 559 dit zou 2300 moeten zijn...ik weet dat ik weinig zout eet..maar ik hou gruwelijk vocht vast ondanks dat ik min. 2 liter water drink (overblijfseltje van de zwangerschap)

    bedankt dat je hier zo actief mee bezig bent..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Kom ik op een Kcal inname van 1264..corrigeer mij aub als ik het verkeerd zie..ik zoek gewoon een oplossing en hoe die er komt, maakt mij in wezen niet zoveel uit..

    Nee, natuurlijk en dat begrijp ik ook. De schoen wringt bij mij ook meer dat veel mensen op basis van onwaarheden (zoals "van koolhydraten word je dik") een aanpassing gaan doen in hun leven. Begrijp me niet verkeerd hoor, zoals ik hierboven al zei zal dit voor iedereen verschillend zijn en de een best wat gevoeliger zijn voor bepaalde voeding dan de ander. Alleen wanneer men bijvoorbeeld ineens drastisch iets gaat aanpassen en/ of veranderen zal men daar op een later moment een reactie van kunnen verwachten.

    Ja, je kunt kiezen om MAX 500kcal van je TDEE te consumeren, maar houd er wel rekening mee dat wanneer je zo laag ineens gaat zitten, dat je over een tijdje bar weinig ruimte over hebt om eventueel nóg lager te gaan zitten in je kcal. Persoonlijk zou ik kiezen voor -200kcal van je TDEE, kijken wat dat doet... werkt het niet, ga dan -300kcal doen...etc. Ik zou persoonlijk 'zoveel' mogelijk willen blijven eten.
  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    Ik heb nu al het gevoel dat ik tegen de klippen op eet, Vandaag is het me dus gelukt om de juiste Kcal inname te krijgen. Zat ook goed aan het vet is nu alleen even afwachten wat mn lichaam gaat doen.. Zoals ik al eerder vermeld heb, is mijn galblaas er uit, mijn lever moet dus nu overuren draaien om genoeg gal te produceren om het vet weg te werken..ik kan dus tot een zekere hoogte vet eten en ik probeer het over de hele dag te verdelen om "overbelasting" te voorkomen. Op het moment van overbelasting loost mijn lijf al het vet in 1 keer en dat betekend doorgaans een dagje op het toilet met ernstige krampen. Ik mag dus ook eigenlijk helemaal niets gefrituurd of een grote hoeveelheid daar van...En Mac menu does the trick meestal...dus das al jaren een no no hier.. Liever dan maar iets minder vet waardoor alles wat ik eet ook gewoon normaal verteerd wordt dan te veel en alles wat ik gegeten heb onverteerd door de wc spoel B) (sorry raar verhaaltje).. Zal in ieder geval wel gaan testen wat nou mn Max daarin is want misschien ben ik door de ervaringen gewoon te bang geworden om vet te eten (plus dat het me ingeprent is dat vet slecht is) zo zoetjes aan gaan nu wel alle vetloze en slankie producten de kast uit (yeah ik mag een blokje normale kaas)

    Tot nu toe gaat het goed..ik nu ruim 3 weken aan de gang lette daarvoor ook al op en ik ben 5 kilo kwijt zal ook vocht zijn..heb tussendoor wel even een stilstand gehad en zelfs een halve kilo erbij maar dat kwam omdat ik mezelf weer in een soort hongermodus had gedrukt..nu ik weer eet gaat het de goede kant op..door naar de volgende 15 kilo

    Nogmaals bedankt voor je tips
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    ItsJis schreef: »
    daarin is want misschien ben ik door de ervaringen gewoon te bang geworden om vet te eten (plus dat het me ingeprent is dat vet slecht is)

    ik zit ondanks "mijn dieet" regelmatig op 35 a 40% vet
    (komt oa door kaas ,tonijn, eieren, vandaag toevallig pizza, of frieten of .... kortom ik eet echt alles)
    vorige week men bloed laten trekken, suikerwaarden op 81 (ondergrens zou 80 zijn), en cholesterol stond veel te laag (niet erg, want de slechte stond ook te laag), nochtans eet ik vettig genoeg, ligt t dan aan voeding????...

    nu kan ik dit natuurlijk niet goedpraten in jouw situatie met galblaas....
    kun je noten verdragen?? is best een goede en gezonde bron van vetten/eiwitten.

    ik werk niet met tdee, vind ik te onnauwkeurig, puur bmr en elke activiteit geeft me een groter venster om te eten.
    bmr zou 2400 zijn (nu wsl minder), ik zit al maanden aan 1950 netto, en alle sport telt erbij.
    ik eet ze niet allemaal bij, ik zit meestal tussen 400 en 1000 eronder.
    vandaag bvb bijna 3uur gefietst en uurtje geklust in de tuin.

    zit dagelijks gemakkelijk aan 2500- 3000kcal, en val toch af.

    komt gewoon omdat ik men metabolisme opdrijf, beweeg, eet, beweeg, eet....

    als jij dat uurtje wandelt tegen 6 a 6,5km/u (is echt wel snel, kom ik niet aan),
    kan die 600kcal best kloppen, (ikzelf heb men gewicht in runtastic altijd 5kg minder staan, om safe te blijven, eten rond ik ook iets af nr boven).
    dus als je dan 300 a 350 bij-eet, kan dat geen kwaad.

    en zotte sporten zijn niet nodig, wil je echt voor vet verbranden gaan, blijf dan zeker zo verder wandelen, beter dan een lage intensiteit-sport ga je niet vinden, en wandel liefst na je laatste maaltijd,.

    alvast succes nog.
    grtz
  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    Ik ben een alleenstaande moeder..dus in de avond uren wordt het momenteel niets om te sporten aangezien mijn zoontje nog te jong is om alleen thuis te zijn. Dus ik wandel in de middagen (parttime baan) en de dagen dat mijn zoontje er niet is mijn gewone routine dan in de ochtend en in de weekenden trek ik er 1 dag voor uit om een hele ochtend er op uit te gaan voor een langere afstand (afgelopen zondag 8,5 km in iets boven de 1,5 uur) ik werk naar een Hike event toe eind januari 2015 dan wil ik 21 km lopen en ik ben nu 3 weken aan het "trainen" Ik loop van nature vrij snel ben 1.78 met lange benen en zoals mijn vader altijd zei..lange passen snel thuis..En ik moet wel snel lopen wil ik mn vader bij kunnen houden ( ex-marathon wedstrijdloper, nu nog gewoon hardlopen voor de fun 5 dagen in de week 9 km / wandelen lange afstanden / mountainbike, hij wordt 70 volgend jaar ) Ik ga dit event dan ook met mijn vader doen het weekend daarvoor wordt er over die route de halve marathon gelopen (doet pa niet aan mee meer) en ook nog een mountainbike race (hangt voor hem van het weer af, bij vorst een no go)

    Maar goed lang verhaal..ik heb zijn uitdaging dus aangenomen..en het is ook belachelijk dat ik met 37 zo een slechte conditie heb in afspiegeling van mijn ouders die 60 en 69 zijn..

    Ik ben van nature niet zo een loper..meer een zwemmer en een fietser, dus mountainbike soms ook met mn vader als ik bij hen een weekend over ben. Maar dit wandelen/hiken vind ik dan nog wel leuk en bij min of meer gebrek aan budget voor een sportschool of andere dure sport of waar ik aan de avonden gebonden zit..(wil wel weer yoga gaan oppikken maar meer voor ontspanning)

    Wat eten betreft..vandaag kwam ik aan de 72 vet..dus ben benieuwd hoe dat morgen gaat..gaat het goed, dan hou ik dit aan en probeer ik over een week weer iets hoger te gaan, misschien is het een kwestie van gewenning.
    Verder ben ik dus nog aan het uitvogelen wat nou de beste voedingsmiddelen zijn..dus zit nu nog vooral in de fase veel verpakkingen nakijken en mn eigen voedingsmiddelen lijstje hier maken..ben recepten aan het uit proberen en tot nu eet ik nog heerlijk..Heb gisteren bij de Action rijst kunnen scoren wat koolhydraat/gluten vrij is en daar ben ik behoorlijk blij mee :smiley:
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    leuk te lezen dat je samen leuke activiteiten doet met je vader.
    en idd, tis soms een beetje rondplannen rondom de agenda van de kids.

    en ja, ik schaam me soms ook dat sommige ouderen een betere conditie dan mij hebben.
    alhoewel ik de laatste tijd heb gemerkt dat ik bergop fietsend me niet hoef te schamen.
    als ik dan 17km/h rijd en er crosst er eentje voorbij, is t iemand met een electrische fiets :D .

    ok, succes alvast met t uitpluizen van de voeding,
    gaandeweg slaat de mfp app dat op, dus je moet uiteindelijk minder en minder uitpluizen ;)

    grtz
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En hoe is de voortgang op dit moment? Merk je al verschil?
  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    Het gaat prima, ruim 9,5 kilo kwijt op dit moment maar wat ik belangrijker vind is dat ik me lichamelijk goed voel, en niet met zo een zeurend honger gevoel zit. Wat vet eten betreft gaat het ook goed heb het langzaam opgebouwd en nu kom ik er prima aan. Wat de koolhydraten betreft, die probeer ik nog steeds zoveel mogelijk te ontwijken en dat lukt prima al is het alleen maar om het feit dat ik me nu niet meer zo opgeblazen voel. Verder hou ik jouw advies Kcal in vs Kcal out in het achterhoofd...deze laatste maanden van het jaar zit bomvol verjaardagen en feestjes dus soms valt het niet te ontwijken maar dan hou ik gewoon in mijn achterhoofd dat alles wat ik in mond stop ook weer dr afgewerkt moet worden en doe ik gewoon wat extra activiteit. Voorbeeldje..Begin deze maand waren mijn ouders 40 jaar getrouwd ja en dan wil je niet lullig gaan doen en gaan zitten zeuren over eten, wel heerlijk gewandeld op tempo die dag, zo een 9 km in 1,5 uur toch een lekker gebakje genomen en luxe koffie en 's avonds uit eten geweest. Tijdens het eten zoveel mogelijk de patatjes en brood ontweken en me beperkt tot alleen vlees en salade, maar zag de bui al hangen in eerste instantie..volgende dag op de weegschaal maar 200 gram aangekomen en 3 dagen later was er weer een halve kilo af. klinkt misschien stom maar dat gaf mij wel een soort van hernieuwd vertrouwen in mijn eigen lichaam, dat het soms wel oké is om even de touwtjes te laten vieren en daarna gewoon de boel weer op te pikken. Leuk feitje mijn vader die exact hetzelfde had gegeten als ik was 2 kilo aangekomen. Toch typisch om te zien dat mijn lichaam voedsel anders verwerkt dan hem. Voor hem werd dat nu ook duidelijk (hij vond dat low carb maar onzin) zijn eetpatroon (en dat van ons hele gezin vroeger) werkt dus gewoon voor mij niet en dat van mij werkt voor zijn lijf niet. Bewegen gaat prima, afgelopen weekend met de wandelgroep van mijn moeder 15 km gelopen en einde van de maand ga toch de 18 km doen..Was in eerste instantie bang dat ik dat niet zou redden en zou afknappen, maar de 15 km ging zo soepel dat ik daar genoeg vertrouwen in heb. Dus eind januari 2015 de 21 km wandeltocht gaan we redden :smiley:
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    volgende dag op de weegschaal maar 200 gram aangekomen en 3 dagen later was er weer een halve kilo af. klinkt misschien stom maar dat gaf mij wel een soort van hernieuwd vertrouwen in mijn eigen lichaam, dat het soms wel oké is om even de touwtjes te laten vieren en daarna gewoon de boel weer op te pikken.
    Dat je aangekomen bent van de avond uiteten is meer vocht wat je vast heb gehouden, vandaar dat je het een paar dagen later weer kwijt bent. Het eten is vaak zout, waardoor je vocht vasthoudt en dat is vaak de reden dat men zwaarder is de volgende dag.

    En goed dat je het kcal in vs kcal out onthoudt, omdat dat gewoon de sleutel is tot afvallen; welk dieet je dan ook volgt. Als je voor een lange tijd bepaald(e) voeding uitsluit, word je er vanzelf gevoeliger voor. Ik blijf helaas wel bij mijn overtuiging dat low carb niets met afvallen te maken heeft. Ik geloof wel dat de een wat beter koolhydraten kan verdragen.
  • ItsJis
    ItsJis Berichten: 8 Member
    Opties
    Misschien zijn het de koolhydraten...misschien is het iets anders wie zal het zeggen, ieder lichaam werkt anders. Persoonlijk denk ik dat het meer met mijn insuline aanmaak te maken heeft gehad en het type koolhydraten wat ik at. Door drastisch te minderen met koolhydraten sluit ik nu voor het grootste gedeelte de snelle/slechte koolhydraten uit, waardoor mijn insuline productie verminderd wordt. Het is bekend dat een overschot aan insuline/glucose buikvet veroorzaakt als je het niet verbrand met sport/activiteit, en daar is ook juist waar het bij mij zit. Suiker at ik al bijna niet dus ben echt van mening dat ik te veel aan snelle koolhydraten at op 1 of andere manier. Als ik straks op gewicht ben zal het een kwestie van passen en meten worden van welke voedingsmiddelen met koolhydraten ik dik word en van welke niet. Het is absoluut niet de bedoeling dat ik de rest van mijn leven koolhydraat arm blijf eten. Ik zeg ook niet dat koolhydraten slecht zijn..alleen zet mijn lichaam de snelle koolhydraten te snel om en verbrand ik het heel langzaam (misschien te weinig spiermassa nog)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat kan ook hoor, snelle suikers zijn echt verraderlijk! Helemaal als het bewerkte suikers zijn zoals cola, chips, chocola e.d. (ondanks dat ze zooo lekker kunnen zijn :blush: ). Ik kies zelf bijna altijd voor complexe koolhydraten met een lage GI index zoals havermout, zoete aardappel e.d. Maar een banaantje na een workout gaat er ook wel in hoor :wink:

    Vergis je echter ook niet in de insulinepiek die eiwitten veroorzaken, daar gaat je suikerspiegel net zo hard van omhoog. Maaaar... goed dat je in ieder geval voor jezelf een methode hebt gevonden die werkt! Keep it up :smile:
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    januari 2015 aangepast
    Opties
    Ik breek even in hoor... Ik snap dat afvallen een kwestie is van calorieën in, calorieën uit. Maar wat de kh betreft, en dan doel ik vooral op de kh die je binnen krijgt door te eten zoals het voedingscentrum zegt, heb ik toch slechte ervaringen: ik krijg een opgeblazen buik van brood, (ja, ook van biologisch zuurdesem speltbrood of wat voor andere fancy broodsoort maar ook) PLUS als ik iets eet als brood, heb ik de hele dag trek en heel erg veel moeite om me aan mijn eetplan te houden.

    Ik ben niet tegen kh per se, maar dingen zoals brood, brinta, koek etc. en zelfs wel havermoutpap geven bij mij een slechte lichamelijke reactie. Ook als ik fruit eet zonder iets erbij krijg ik een hongeraanval.

    Daaom probeer ik dus de kh wat laag te houden in mijn dieet, omdat ik dan gewoon een veel prettiger dag heb, en het afvallen makkelijker is (omdat de voorturende eetdrang en honger minder is/ontbreekt)

    Ik vermoed dat meer mensen dat hebben en daarom de kh laag willen houden. Dan wordt er flink gereageerd: 'je valt niet af door kh te laten staan!!!! KCal in is kcal uit', maar ik ervaar toch dat kh minderen (niet mijden) een gunstige uitwerking heeft op het hele proces en het afvallen makkelijker maakt.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2015 aangepast
    Opties
    Het voedingscentrum vind ik gedateerd en soms zelfs onjuistheden verkopen. Met de visie die zij hebben kun je mij niet bekoren :stuck_out_tongue:

    Van snelle suikers begrijp ik dat je daar een hongergevoel door krijgt, die worden snel opgenomen en zijn snel verteerd. Die kun je dus beter eten als het echt zijn doel dient, zoals bijv. een stukje fruit na een zware training. Dit even naast het feit hoe iemand reageert. Wat jij beschrijft lijkt eerder op een soort intolerantie of iets. Want soms word ik een beetje moe van het "van KH word je dik en KH zijn slecht", want dat is gewoon niet zo. Kijk, dat jij of iemand anders minder goed tegen een bepaald voedsel kan, is altijd mogelijk, maar dit staat in mijn ogen compleet los van de macro zelf. Ze zeggen bijvoorbeeld ook dat je van eiwitten sneller en langer vol zit, nou daar merk ik persoonlijk niets van en die theorie gaat in mijn praktijk dus niet op.

    Als jij je KH laag houdt, omdat je daardoor een prettiger gevoel hebt gedurende dag, dan is dat toch prima? Alleen de mensen die ongefundeerd lopen roepen (soms zelfs blèren) dat KH je dik maken en weet ik allemaal niet voor onzin en dan maar plots ineens alle KH schrappen, zijn in mijn ogen niet echt slim bezig. Sommige waaien ook met alle winden mee.
    Ik vermoed dat meer mensen dat hebben en daarom de kh laag willen houden. Dan wordt er flink gereageerd: 'je valt niet af door kh te laten staan!!!! KCal in is kcal uit', maar ik ervaar toch dat kh minderen (niet mijden) een gunstige uitwerking heeft op het hele proces en het afvallen makkelijker maakt.
    Waarom denk jij dat het schrappen van KH het afvalproces makkelijker maakt, ánders dan het kcal verhaal? Afvallen is niets anders dan minder kcal dan je verbrand, echt...niets meer niets minder, dat heeft niets met KH te maken. Dat mensen dit naar behoefte indelen (verhoudingen kh, vet en eiwitten) is niet relevant. Je kunt prima afvallen met een dieet wat bestaat ui 80% KH, áls je energiebalans maar negatief is.

  • MissMormie
    MissMormie Berichten: 35
    Opties
    kcal in is zeker 99% van het afvallen, dat is gewoon basis natuurkunde.

    Wat er precies in die calorieen zit heeft wel een verschillende uitwerking op mensen. Voor veel mensen zorgen kh er nu eenmaal voor dat ze snel weer trek hebben, of zelfs meer trek. En met eiwitten en vetten zitten de meeste mensen eerder vol, dus is het makkelijker minder en gezonder te eten omdat je niet door trek slechte keuzes maakt. Maar dit is gemiddeld, en iedereen zal dan ook een eigen balans hierin moeten vinden.

    Persoonlijk merk ik dat ik vooral 's ochtends meer energie heb als ik minder kh eet. Anders doe ik niets de hele ochtend en ben vaak duizelig. Met dezelfde hoeveelheid kcal maar meer eiwit en vet beweeg ik over de hele dag meer omdat ik mij beter voelt, en daardoor val ik weer sneller af.

    Het blijft dus kcal in vs kcal uit maar het is iets ingewikkelder dan alleen dat.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oh ja, dat zeker. Het lichaam is zeer complex! Ik kan bijvoorbeeld alleen enkele uurtjes vooruit met een grote bak havermout & ei. Als ik iets anders eet, heb ik na een korte tijd weer trek :stuck_out_tongue: Terwijl anderen met enkel een bak kwark úren vooruit kunnen.
  • riekjeb
    riekjeb Berichten: 16
    Opties
    Wat stom, ik had een mooi antwoord geschreven en dat is niet geplaatst?! Nog een poging.

    Afvallen is voor mij 'makkelijker' als ik minder honger en snaaizin heb. Dat is bij minder Kh inname. Dus maakt minder Kh mijn afvallen 'makkelijker'. OOK bij gelijke hoeveelheid Kcal als wanneer ik WEL Kh eet, dus de vetten en eiwitten gaan omhoog; het is dus niet zo dat minder kh tot afvallen leidt omdat ik dan minder kcal eet, want ik eet evenveel Kcal. (Nou ja, ik krijg ze binnen.)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ah zo ja... dan heb ik je verhaal verkeerd geïnterpreteerd. Daarom ook; eet waar jouw lichaam om vraagt en waar je je het prettigst bij voelt.