snelle hapjes — Dutch (Netherlands)

snelle hapjes

Opties
Ik ben op zoek naar tips om snel even iets te eten.

Ik vind het vaak een gedoe om eten te maken voor mezelf.
Bijvoorbeeld een schaaltje kwark en daar moet je dan weer fruit voor snijden enzenz. (luiwammes ben ik)

Maar als ik dan een pak mueslirepen in huis heb, dan eet ik het hele pak leeg, omdat het zo makkelijk pakken is.

Dus nu merk ik dat ik te weinig eet.

Lijnen kost ook best meer tijd.
«1

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Tja, wat zal ik hier eens op antwoorden... Als je je levensstijl wilt verbeteren dan zul je daar gewoon tijd in moeten stoppen en niet altijd voor gemak willen gaan. Dat je een bakje kwark met fruit maken al veel werk vindt vind ik echt heel erg...

    Dus voordat ik met tips kom (wat gewoon wat werk vergt), ga eerst eens bij jezelf na wat je wilt bereiken hier. Als je geen moeite wilt steken in een gezondere levensstijl, maar het allemaal aangereikt wil krijgen (althans zo komt het bij mij over), dan ben je bij mij aan het verkeerde adres, sorry...
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Hmm dan komt het misschien niet helemaal goed over.
    Ik heb heus wel gemerkt dat gezond eten meer tijd kost.
    Maar het is ook wel handig om wat snelle happen te hebben voor als je weinig tijd hebt
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Ik weet niet wat jij verstaat onder gezond eten, meer tijd en snelle hap. Een bakje yoghurt met gesneden fruit is én gezond en kost geen tijd. Een uitgebalanceerde middagmaaltijd met alle ingrediënten vers, is waarschijnlijk gezond en kost iets meer tijd. Een vijf-gangen-diner voor acht personen, dát kost tijd. :)

    Geef eens meer voorbeelden van wat jij verstaat onder 'dit kost me te veel tijd' en 'dit is een snelle hap die ik nu al eet'.
  • Zohar94
    Zohar94 Berichten: 30 Member
    Opties
    fruit is the answerrr
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Tja, wat zal ik hier eens op antwoorden... Als je je levensstijl wilt verbeteren dan zul je daar gewoon tijd in moeten stoppen en niet altijd voor gemak willen gaan. Dat je een bakje kwark met fruit maken al veel werk vindt vind ik echt heel erg...

    Inderdaad, gezond eten kost ook gewoon tijd om te bereiden. Ik sta toch meestal wel minimaal 15 tot 20 minuten in de keuken iedere keer als ik iets wil eten.
    Het enige wat ik mij kan bedenken wat een makkelijke snelle maaltijd is waar je niks aan hoeft te bewerken, is fruit of een bakje huttenkaas/cottage cheese (let wel op de hoeveelheid natrium hierbij).
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Wat ik versta onder een snelle hap is een handje noten een banaan een mueslireep.
    Dingen die je zelfs onderweg op de fiets zou kunnen eten.
    En fruit snijden met een schaaltje kwark doe ik nu natuurlijk ook al een paar weken.
    Zoals ik zelf ook al zei is dat ik ook al heb gemerkt dat het meer kost.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is bijvoorbeeld op een zondag een batch met gezonde mueslirepen/ eiwitrepen maken. Op internet zijn talloze soorten te vinden (ligt maar net wat je wilt gebruiken). Je kunt ze dan in de vriezer doen en bij trek, of een gezonde snack eet je er zo eentje.

    Blijf van die verpakte mueslirepen af, zitten vol suiker en in mijn ogen '(nutte)loze' koolhydraten. Ik geef dan de voorkeur om ze zelf te maken van havermout en banaan (en soms wat rauwe honing); goede voedingsstoffen en geen geraffineerde suikers. En die repen zijn zoooo makkelijk te maken. Nootjes kun je eten, maar zou ik niet teveel doen ivm de kcal die ze hebben. Je kunt een bakje kwark eten. Ik weet niet of je werkt met macro's, maar dan zou je je dag zo kunnen inrichten dat je je snacks vooraf plant en meeneemt of in je tas stopt.
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Oké. Om te snaaien (om tussendoor wat binnen te krijgen, vooral wanneer ik merk dat ik te weinig eet) gebruik ik fruit, noten, rijstwafels, surimi-sticks en vaak ook een eiwitshake (Modifast ProtiPlus) - al is dat al fietsend wat lastig :smile: . Ook tomaten (heerlijk met zwarte peper en wat zout) of wat gedroogd fruit (abrikozen, pruimen) vind ik lekker tussendoor. Ik merk dat ik daarmee bovendien giga-snoepaanvallen afwend :smile: Maar ik let wel erg op hoe vaak en hoeveel. Altijd via de keukenweegschaal voor ik het in mijn mond stop :smile:
  • SteadfastDharma
    SteadfastDharma Berichten: 133 Member
    Opties
    Oh, en ik voorkom dat ik zaken als muesli-repen in huis heb. Dat lijkt te veel op echt snoepgoed en is bij mij in no-time helemaal op.
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Ha. Bedankt. Ik ga even googlen op muesli repen maken. Ook handig dat ze in de vriezer kunnen. Dan is het gevaar van een pak leeg eten er ook niet.
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Txs. Rijstewafels had ik ook nog niet aan gedacht.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    @itzhanne82: hoe maak je die repen met havermout en banaan? Ik ben benieuwd naar het recept!!

    Ik ga morgen repen maken van gepofte quinoa, havervlokken, amandelpasta, whey en een beetje honing. Eerste keer, dus ik heb nog geen idee van de smaak.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    U vraagt wij draaien:

    180gr havermout
    250gr bananen (3 kleine bananen)
    40gr kokosolie (2 eetlepels)
    45gr krenten (1/3 cup)
    40gr goji bessen (1/3 cup)
    15gr chiazaad of lijnzaad
    20gr walnoten (fijn gehakt)
    2-3 eetlepels rauwe honing

    Verwarm de over op 180 graden voor. "Pureer" de havermout iets fijner (wel dat het nog grof is) of als je wilt, houd het zoals het is. Voor de reep maakt het niets uit. Voeg vervolgens hier de bananen aan toe en pureer alles tot een gladde massa. Smelt de kokosolie op een laag vuur en voeg dit aan het mengsel toe. Voeg uiteindelijk de chiazaadjes of lijnzaad, krentjes, walnoten en de gojibessen toe. Meng alles goed. Vet een ovenschaal in en doe het mengsel in de ovenschaal. Druk alles met een lepel goed aan en plaats de repen ongeveer 25-30 minuten in de oven. Kijk na een minuutje of 20/25 even in de oven, want elke oven is anders. Laat afkoelen en snijd in repen.
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Ik maak deze brownies vaak maar dan met stevia ipv splenda. Redelijk wat vet, weinig koolhydraten en erg veel eiwit, aanrader! Ik vertel mensen steeds pas na het proeven dat het "gezonde" brownies zijn en ze geloven me nooit.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Heel erg bedankt voor de recepten @itzhanne82 en @rapmusic69! De brownies klinken ook zalig..... :p

    Ik zit nu voor de oven ongeduldig naar de havermoutrepen met banaan te kijken o:)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Heel nice! Ik heb vanmiddag nog een banaan-speltbrood gebakken. Erg goed gelukt moet ik zeggen en kan prima dienen als 'brood-vervanger' of gewoon lekker om te snacken!

    3 rijpe bananen (225 gram)
    3 eieren
    150 gram volkoren speltmeel
    50 gram havermoutmeel
    1,5 theelepel bakpoeder
    snufje zout
    scheutje vanille aroma
    1,5 eetlepel honing
    40 gram walnoten
    10 gram lijnzaad

    Verwarm oven voor op 180 graden. Pureer de bananen tot een gladde massa. Voeg daarna de eieren toe en mix nog even samen met de banaan. Doe daarna alle droge ingrediënten in een kom. Voeg hier het bananen-ei mengsel aan toe. Voeg de honing er nog aan toe. Mix alles door elkaar tot je een beslag krijgt. Als laatste meng je er nog de nootjes en lijnzaad doorheen. Je kunt ook nog andere dingen toevoegen zoals rozijntjes, gojibesjes, amandelen, dat soort dingen. Doe het mengsel in een cakeblik en zet in de oven. Na ongeveer 40-45 minuten is het klaar.
  • lottewiegeraad
    lottewiegeraad Berichten: 49 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Tja, wat zal ik hier eens op antwoorden... Als je je levensstijl wilt verbeteren dan zul je daar gewoon tijd in moeten stoppen en niet altijd voor gemak willen gaan. Dat je een bakje kwark met fruit maken al veel werk vindt vind ik echt heel erg...

    Dus voordat ik met tips kom (wat gewoon wat werk vergt), ga eerst eens bij jezelf na wat je wilt bereiken hier. Als je geen moeite wilt steken in een gezondere levensstijl, maar het allemaal aangereikt wil krijgen (althans zo komt het bij mij over), dan ben je bij mij aan het verkeerde adres, sorry...

    Ben het hier mee eens :) Niet iedereen is een topchef, of een actief persoon, maar een bakje kwark maken met wat fruit is toch niet zo veel moeite. MAAR ieder zijn ding, dus tip: fruit is gesneden te koop bij bijvoorbeeld de appie.

  • Nikkirent
    Nikkirent Berichten: 68 Member
    Opties
    Als je geen zin hebt om fruit te snijden, kan je het net zo goed allemaal bij elkaar in de blender stoppen en mixen. Tada, lekker snel en makkelijk.
  • Mara_
    Mara_ Berichten: 47 Member
    Opties
    Terugvindpost, want als het op eten aankomt ben ik af en toe ook een lui zwijn. Kwark eet ik met limonade omdat fruit snijden in de ochtend echt als hogere wiskunde voelt. En avondeten wordt in een grote batch tegelijk gemaakt, zodat ik het alleen nog maar uit de vriezer in de combimagnetron hoef te gooien.

    Qua tussendoortjes eet ik meestal fruit, maar ik koop ook regelmatig van die emmertjes snoeptomaten omdat je die zo lekker achter elkaar kan wegkanen zonder ook maar enige moeite voor het bereiden er van. Of als ik bij mijn ouders ben haal ik ook graag vis (meestal makreel, die porties zijn net iets te groot in mijn eentje, en het bewaren van vis vind ik een ramp). Appel met kaneel is ook chill, maar ja, dan moet je weer snijden :P.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Ik maak 's zomers eigen vruchtenjam, met geleisuiker 1:3. Dat is dus nog minder suiker dan halvajam. De jam doe ik lekker door m'n yoghurt of kwart. 't Is immers bijna puur fruit, maar het is al geschild! Lekker makkelijk.
  • Pulle32
    Pulle32 Berichten: 21 Member
    Opties
    Nog een vraagje... Als je die havermoutrepen maakt... Hoeveel Kca reken je dan voor één reep (of per 100g?) ... Of geef je alle ingrediënten gewoon in en deel je dat dan door het aantal repen dat je er uit haalt?

    (sorry, ben een beginner :) )
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Kan op beide manieren eigenlijk. Wat je kunt doen is het volledige product berekenen en daarin delen door het aantal porties (bijvoorbeeld 10 repen). Of je kunt het product afwegen en dan je gegevens invullen per 100gr (bijvoorbeeld), of 150gr. Wat jij makkelijker vindt. De laatste optie is overigens wel het meest accurate, omdat je bij het verdelen van porties er altijd wel ietsje naast kan zitten (dat een reep wat groter is dan de ander).
  • Mara_
    Mara_ Berichten: 47 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Kan op beide manieren eigenlijk. Wat je kunt doen is het volledige product berekenen en daarin delen door het aantal porties (bijvoorbeeld 10 repen). Of je kunt het product afwegen en dan je gegevens invullen per 100gr (bijvoorbeeld), of 150gr. Wat jij makkelijker vindt. De laatste optie is overigens wel het meest accurate, omdat je bij het verdelen van porties er altijd wel ietsje naast kan zitten (dat een reep wat groter is dan de ander).

    Aan de andere kant: als je van 100 gram beslag 10 repen maakt en de ene is 9 gram en de andere 11 gram, dan heft dat elkaar weer op (mits je al die repen zelf opeet :p)
  • AuroreVL
    AuroreVL Berichten: 50 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Heel nice! Ik heb vanmiddag nog een banaan-speltbrood gebakken. Erg goed gelukt moet ik zeggen en kan prima dienen als 'brood-vervanger' of gewoon lekker om te snacken!

    3 rijpe bananen (225 gram)
    3 eieren
    150 gram volkoren speltmeel
    50 gram havermoutmeel
    1,5 theelepel bakpoeder
    snufje zout
    scheutje vanille aroma
    1,5 eetlepel honing
    40 gram walnoten
    10 gram lijnzaad

    Verwarm oven voor op 180 graden. Pureer de bananen tot een gladde massa. Voeg daarna de eieren toe en mix nog even samen met de banaan. Doe daarna alle droge ingrediënten in een kom. Voeg hier het bananen-ei mengsel aan toe. Voeg de honing er nog aan toe. Mix alles door elkaar tot je een beslag krijgt. Als laatste meng je er nog de nootjes en lijnzaad doorheen. Je kunt ook nog andere dingen toevoegen zoals rozijntjes, gojibesjes, amandelen, dat soort dingen. Doe het mengsel in een cakeblik en zet in de oven. Na ongeveer 40-45 minuten is het klaar.

    Oh! Die lijkt me fijn Hanne :-). Die ga ik snel maken.
  • AuroreVL
    AuroreVL Berichten: 50 Member
    Opties
    Heel erg bedankt voor de recepten @itzhanne82 en @rapmusic69! De brownies klinken ook zalig..... :p

    Ik zit nu voor de oven ongeduldig naar de havermoutrepen met banaan te kijken o:)

    Heb je ze al verorberd? Lekker?