gesneden appel bewaren — Dutch (Netherlands)

gesneden appel bewaren

Opties
mrs_hekate
mrs_hekate Berichten: 234 Member
Mijn dochter moet ietsjes afvallen. Nu had ze met de dietist besproken dat ze appel op brood ging doen. Nou vind ik dat prima, maar ik maak haar brood om 6 uur 's ochtends klaar en ze eet het pas rond 12 uur op. Die appel is natuurlijk allang bruin en vies tegen de tijd dat zij haar brood krijgt.
Het trommeltje kan niet in de koelkast bewaard worden en 7 jaar vind ik zelf nog te jong om een mes mee te geven om de appel in stukjes te snijden. Iemand een tip voor een fris appeltje op brood? (gestampte muisjes op brood was ook goed daar dat is na 6 uur ook opgelost, net als de vruchtenhagel. Kaas en worst mocht niet meer)
«1

Reacties

  • 19Remco80
    19Remco80 Berichten: 29 Member
    Opties
    Dit vond ik op internet:



    "Gebruik zout. Zout is een natuurlijk conserveringsmiddel en kan voorkomen dat gesneden appels bruin worden. Voor deze methode maak je een mengsel van 1/2 theelepel zout opgelost in een liter koud water. Leg de appels in het zoute water en laat ze 3-5 minuten weken. Haal ze eruit en spoel ze goed af in een zeef. De appels blijven nu een tijd lang vrij van oxidatie. Maak je geen zorgen dat je appels zout gaan smaken - zo lang je niet te veel zout gebruikt, de appels niet te lang laat weken en ze goed afspoelt naderhand, smaakt het fruit heerlijk."

    Ook zou het werken om de appels ligt met citroensap in te smeren. De smaak wordt dan wel iets zuurder.
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    De enige manier om lekker appel op brood te doen, vind ik de "appeltasjes" die mijn opa wel eens voor me bakte als ik daar logeerde.
    Witte boterham, daarop een beetje suiker (zou ik nu weglaten) en kaneel en appel in dunne plakjes, daarop weer wat suiker en kaneel en een witte boterham. En dan in het tosti-ijzer tot de boterhammetjes lichtbruin en de appel loei-heet is!
    Maar ja, hier heeft je dochter niks aan in haar lunchtrommeltje...
  • navredsap
    navredsap Berichten: 30 Member
    Opties
    Mag ze ook niet wat mager vlees op haar brood, kipfilet of rosbief bijvoorbeeld? Slankie smeerkaas? Hüttenkäse? Ik noem maar wat...
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    kipfilet wel maar na alle dagen kip was ze daar wel klaar mee en ze mag maar 100 gram vlees/ei/vis op een dag. Dan is het vlees bij het avondeten wel heel weinig en al zeker geen ei op brood of bij het ontbijt. Kaas was een half plak en huttenkase is wat mij betreft het meest onsmakelijke beleg dat ze ooit hebben bedacht. Het smaakt nergens naar, het vult niet en heeft een raar mond gevoel. brrrrrrr
    Ik ga de appeltjes in zout eens uitproberen en dan hopen dat ze niet te veel zout binnen krijgt
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Citroensap wil ook de truc doen, in mijn opzicht is dit iets beter dan de zout optie.

    Krijgen ze dan een soort van eetschema voor die kleintjes? Zoveel van dit en zoveel van dat? 100gr vlees, vis of ei is wel heel weinig, maar wellicht dat er andere richtlijnen gelden voor kinderen.

    Wat krijgt ze verder dan mee om te eten? Kan mij niet voorstellen dat dit enkel een boterham met appel is?
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    Ik zie de max 100gr vlees per dag, of 500gr per week advies vaker langs komen. Volgens mij komen deze voornamelijk voort uit de recente studies naar rood vlees en verwerkt vlees. Bijvoorbeeld hier: http://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/verklein-de-kans-op-kanker/vlees-en-kanker

    Ook de Gezondheidsraad heeft hier recent uitspraken over gedaan, kan alleen niet snel vinden of ze ook harde cijfers adviseren. Dacht dat ze het op "Eet minder vlees" hielden. Voedingscentrum neemt weer grotendeels adviezen van de Gezondheidsraad over.

    Bij die adviezen gaat het om de hoeveelheid rood vlees. Kip valt hier bijvoorbeeld niet onder. Maar aan de andere kant adviseren ze ook om helemaal geen bewerkt vlees te eten. Bewerkt vlees is vlees dat is geconserveerd door het te roken, te drogen, te zouten of door er conserveringsmiddelen... Dat is zo een beetje al het plakjes vleeswaren dat je kan vinden. Alleen als je zelf een onbewerkte kipfilet bereid en die zelf in plakjes snijd zou het mogen. Niet heel praktisch. Ik eet al minder vlees dan vroeger, maar mij lukt het ook niet om binnen dit soort adviezen te blijven en nog een belegde boterham te eten.

    Huttenkase/cottage cheese eet ik dan weer wel zo uit de verpakking zonder iets toe te voegen. Maar meestal na een workout, dan ben ik niet zo kieskeurig.
  • gerwindenbesten
    gerwindenbesten Berichten: 21 Member
    Opties
    Wat je zou kunnen doen is de appelstukjes in een stukje alufolie rollen en je dochter haar broodje zelf laten beleggen op school (is misschien nog wel een leuk ook). Citroensap kan inderdaad ook, maar dan krijg je misschien een iets te zuur appeltje.

    Overigens verwonder ik me altijd ernstig als het gaat om dieettips bij kinderen. Gestampte muisjes (= 98% suiker) is prima, maar vleeswaren mag maar 100 gram per dag??? Dat klopt mijns inziens echt niet. Ik stel me overigens voor dat ze daarbij wel alle vleeswaren en kaas op één hoop gooien, terwijl er nogal een verschil zit tussen bijvoorbeeld kipfilet of ham en salami of boterhamworst, of tussen 30+ kaas en 48+ kaas.

    Het gestel van een kind werkt net zoals dat van een volwassene met dat verschil dat een kind vanwege zijn/haar groei meer energie verbrandt. Dus wat voor jou werkt, zou ook maarzo eens heel goed voor je kind kunnen werken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2016 aangepast
    Opties
    Gestampte muisjes (= 98% suiker) is prima, maar vleeswaren mag maar 100 gram per dag???
    Dus dat... dat verwondert mij dus ook altijd. En wat te denken van al die zoete drankjes/ pakjes die allemaal zo verantwoord moeten zijn...

    De so called adviezen van het voedingscentrum zijn vaak ook dubieus, maar goed... dat is wat ik erover denk. Net als dat groene vinkje wat nu plots op een zak chips voor kinderen staat?! Maar werkelijk...

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    100 gram vleeswaren is naar mijn idee nog best veel.
    Maar begrijp uit de post dat het per dag maar 100 gram vlees/vis/ei is
    Dat is naar mijn idee wel weinig

    Ik zou een kind liever 50-100 gram broodbeleg in de vorm van (mager) vlees meegeven en dan 's avonds gewoon bij het avondeten vlees/vis geven als dat ze tussendoor wel bijvoorbeeld taksi drinken (als dat nog bestaat, kon even zo snel niks anders bedenken) en een zakje chips in de avond

    Uiteraard hoef je een kind echt geen chips te ontzeggen, want wie is er niet groot mee geworden? Elke dag is ook echt niet nodig, maar probeer je kinderen ook andere snacks te geven die qua voedingswaarde beter zijn

    Zo vond ik het pellen van de walnoten als kind altijd leuk om te doen (en stiekem nog, maar uit gemakzucht koop ik ze al gepeld) Hebben ze meteen wat te doen en als beloning geef je ze een kommetje walnoten, desnoods met kwark en beetje honing, aangezien kinderen toch vaak zoetekauwen zijn.

    Dit als voorbeeld voor vele andere dingen, want via instagram en andere social media zijn er genoeg ideeën op te doen tegenwoordig met "verantwoorde" tussendoortjes die kinderen dan eerst zelf kunnen maken en dan lekker opeten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2016 aangepast
    Opties
    Vroeger, in mijn tijd, kreeg ik 1 bakje chips op de vrijdag- of zatergavond en 1 glaasje prik... Doordeweeks kreeg ik water en soms appelsap. Ik snap niet dat kinderen al die zoete drankjes maar om de haverklap krijgen, of elke dag snoep, koekjes en chips. Niet dat dat voor Mrs. Hekate het geval is, maar meer in het algemeen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik kreeg eerder ook wel gewoon doordeweeks zakje chips, niet vaak, maar toch wel eens.
    Niet voor niets dat bijna iedereen bij ons in familie overgewicht heeft/had

    Qua drinken had ik "geluk" dat ik geen cola enzo lust, dus dronk meestal water, appelsap maar was er ook al vroeg bij met koffie.
    Thee dronk ik ook veel.

    Maar met mijn kennis van nu zal ik, mocht ik ooit kinderen krijgen, ze niet te veel van dat soort dingen gaan geven.
    Ze mogen het van mij dan echt wel eten, maar niet elke dag of elke week
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    ik ben bang dat het niet zo zeer is wat ze hier in de week krijgt, maar wat ze overdag snaait bij iedereen waar ze is. Een moeder van een vriendje is wel eens verbaasd naar mij toegekomen nadat mijn dochter 6 boterhammen met chocopasta en een krentenbol had gegeten. Die kans krijgt ze thuis niet. Naar de supermarkt op zaterdag is een ramp want overal is er iets te proeven en zij eet al die schaaltjes leeg. En dan mag ze een paar weken niet mee maar dan zijn de kasten leeg als ik terug kom van de winkel......
    Ze drinken hier melk of slimpie (aanmaaklimonade zonder suiker op advies van de schoolarts) of water. Thee houden ze niet zo van en is lastig mee te nemen naar school.
    In het weekend krijgen ze s avonds sakia appel van de lidl (8kcal per 100 ml)
    Bij opa en oma helaas fanta :s ook bij de boogschietverening waar ze na het schieten wat drinken met de andere jongeren is frisdrank toch wel de norm.
    Qua broodbeleg vind ik zelf het vettere vleesbeleg lekkerder op brood als het lang bewaard moet worden. Salami, katenspek maar ook hamsalade. Kalkoen en kipfilt vind ik zelf vrij smakenloos.

    Mijn ex klaagde van de week dat mijn dochter geen slanke ovenschotel luste van sonja bakker. Er gingen wel eieren(alleen dooier) en melk in. Ze had het liever los en volgens mij is dat ook een stuk slanker dan een schotel :p
    Het idee achter de muisjes is dat dat alleen suiker is en bij salami vet en suiker en dat dan slechter is.
    Ze moest de schijf van 5 aanhouden.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    januari 2016 aangepast
    Opties
    mrs_hekate schreef: »
    Ze drinken hier melk of slimpie (aanmaaklimonade zonder suiker op advies van de schoolarts) of water. Thee houden ze niet zo van en is lastig mee te nemen naar school.

    Slimpie zou ik persoonlijk afraden (geen suikers my ass...) Er zit aspartaam in. En dit is wat ze op hun site zetten:
    "Slimpie maakt gebruik van verschillende zoetstoffen per product, door de combinatie van deze stoffen kunnen we dit in kleine hoeveelheid toevoegen."

    En ja, wat ze bij anderen krijgen heb je vaak geen invloed op helaas.
    En het vettere beleg lekkerder als kalkoen of kipfilet is natuurlijk persoonlijke smaak.
    Ik ben zelf een kip liefhebber (op brood, gebakken, kluifjes etc :tongue: )

    Wat je zou kunnen doen is gebakken ei met avocado op brood
    Relatief veel vetten, maar wel de onverzadigde vetten.

    En persoonlijk denk ik dat de schijf van 5 achterhaald is.
    Je lichaam heeft naar mijn idee behoefte aan macro's en dat zijn dus koolhydraten, eiwitten en vetten.
    En voor kinderen in de groei zijn koolhydraten dacht ik dan belangrijkste factor. En of daar nu suikers in zitten of niet, moet in theorie niet uitmaken. Echter kies je voor een zak winegums, of voor een zak fruit als tussendoortje. Dan denk ik dat fruit een keuze is waar je meer profijt van hebt, omdat het meer vult, maar lager is in totale kcal waardoor ze dit vaker op een dag kunnen eten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De schijf van 5 vind ik ook achterhaald, omdat het uitgaat van iedereen... en dat is natuurlijk veel te makkelijk. Iedereen heeft andere behoefte en persoonlijke voorkeuren.

    Niet om je aan te vallen; maar jij bepaald toch of ze iets van een schaaltje in de supermarkt mag pakken? En kunnen opa en oma bijvoorbeeld geen light frisdrank in huis halen? Salami is ontzettend calorierijk (op de 100gr soms bijna 400kcal).
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Maar salami is oh zo lekker haha (ik eet het met mate, en tegenwoordig vaak alleen op zelfgemaakte pizza's)
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »

    De so called adviezen van het voedingscentrum zijn vaak ook dubieus, maar goed... dat is wat ik erover denk. Net als dat groene vinkje wat nu plots op een zak chips voor kinderen staat?! Maar werkelijk...

    Hey! 't Is wel aardappel he! Met zeezout! Beide puur-natuur producten :p

    Ik vond dit recept. Het lijkt mij ook wel lekker als het afgekoeld is. En als je niet teveel olie en suiker gebruikt, is het volgens mij heel niet zo verkeerd:

    Schil de appel en snij deze in plakjes van ongeveer gelijke dikte. Verhit de olie in een koekenpan en bak de plakjes appel in 3-5 minuten zacht en goudbruin. Besmeer ondertussen de boterhammen met halvarine. Beleg het brood met de gebakken appel en bestrooi het met kaneel en suiker naar smaak.

    Tip: Je kunt ook peren gebruiken in plaats van appels.


  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ik heb de lijst eens nagekeken. Ze mag zelfs maar 60-80 gram vlees(waren) of ei of vis. Die 100 gram was van mijn zoon. Dus als ze vleeswaren eet of een eitje blijft er niets voor het avond eten over :smirk:
    Chips eten we hier trouwens zo goed als niet.
    itzhanne82 schreef: »

    Niet om je aan te vallen; maar jij bepaald toch of ze iets van een schaaltje in de supermarkt mag pakken?

    Mijn dochter is niet het kind dat je bij je kan houden (de grootste woede aanvallen zijn gelukkig voorbij na jaren therapie) Ze ziet een schoolvriendinnetje, een moeder van school, de coach van voetbal enz. Dus als wij winkelen zie ik haar bij de ingang en bij de uitgang. Meestal met dikke wangen van het eten. Daar al tig keer sancties opgezet, gesprekken over gehad enz. Het helpt niet. Zelfs excuses aanbieden aan zo'n mevrouw achter de balie niet (zeker niet als die het afdoen als niet erg)
    Ze mag wel weer 4 boterhammen (ik volgens die richtlijnen zelfs 7)

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hey! 't Is wel aardappel he! Met zeezout! Beide puur-natuur producten :tongue:
    Gheghe... vooruit dan maar... :wink:
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Ik denk zelf toch dat je je dochter de ernst van de zaak moet laten inzien. Zolang ze de noodzaak niet ziet, gaat het niet werken. Net als bij ons volwassenen.
    En alleen maar dingen verbieden werkt ook niet. Een dieet is niet leuk, omdat je dan een heleboel dingen niet mag. Als je dat weet om te buigen ben je al een heel end op weg! Succes!

    O ja, nog een manier van appel op brood: appelstroop ;)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik denk zelf toch dat je je dochter de ernst van de zaak moet laten inzien. Zolang ze de noodzaak niet ziet, gaat het niet werken. Net als bij ons volwassenen.
    Dat lijkt mij ook. Dat iets dan niet helpt, dan laat je het zo? Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld, toch?
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Ze weet heel goed waarom ze naar de dietist gaat en ze sport ook heel veel zodat ze niet meer opvalt (aankomt). Maar lekker eten is sterker. Als ze vleeswaren op brood wilt krijgt ze ook de keuze, minder vlees bij het avondeten of geen vleeswaren. Maar snoepjes en koekjes lokken erg en daarna is het oepsie. Ze heeft gewoon altijd honger
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Duidelijk aangeven bij de ouders van vriendinnetjes dat ze niets extra's mag, klinkt misschien hard, maar blijkbaar noodzakelijk
    En blijkbaar weet ze niet duidelijk genoeg waarom ze bij naar de dietist gaat, anders zou ze het echt wel laten

    Bij mij was het omgekeerd vroeger, ouders haalde juist van alles in huis en er werd geen rem op gezet door hen, waardoor het voor mij normaal was om zakje snoep te eten, of zakje chips

    Hadden ze hierin strenger geweest, was ik nu niet bezig om af te vallen, of iig niet zo veel
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Dat altijd honger/trek herken ik eigenlijk wel. Ik heb zelden buikpijn van het eten, eerder buikpijn van het niet eten. Waar een ander na een maaltijd niets meer weg krijgt, lust ik eigenlijk nog wel wat. Sla ik iets af, is dat meer uit beleefdheid. (en dat ik weet dat ik minder zou moeten eten)
    Maar toen ik 7 was at ik ook menig volwassene onder tafel. Gelukkig hebben we hier niet zoveel all-you-can-eat restaurants. Stoppen met eten is best wel lastig als je maag dat nooit aangeeft
    Iedere maaltijd nemen we de lijst weer door wat ze mag eten. En dan hoop ik dat ze zo leert naar haar hoofd te luisteren ipv haar maag
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    't Is en blijft moeilijk hoor... Succes in ieder geval en ook voor je dochter :)

    Misschien helpt het als je haar telkens maar bezig houdt? Ik merk bij mezelf dat als ik op de bank zit te computeren of lezen, ik overal trek in krijg. Ben ik bezig (in mijn geval schoonmaken, opruimen) dan heb ik dat helemaal niet.
  • navredsap
    navredsap Berichten: 30 Member
    Opties
    Daarom vind ik het zo vreemd dat ze al haar eiwitten moet vervangen door suikers... Eiwitten schijnen toch meer te verzadigen als suikers voor mij persoonlijk sowieso wou dat ik het jaren eerder had geweten! Natuurlijk wil ik niemand aanraden een bepaalde voedingsgroep uit te sluiten zeker een kind niet maar ik heb wel mijn vraagtekens bij dit dieet. Als ik appel op mijn brood had gekregen als kind had ik daarnaast zeker alles wat ik maar te pakken kon krijgen opgegeten...