Cola light en zwarte koffie — Dutch (Netherlands)

Cola light en zwarte koffie

Opties
Ik drink graag en redelijk veel cola zero of light.
Hoe goed of slechts is dat?
Ook drink ik graag koffie zwart met een zoetje.
Eigenlijk dezelfde vraag.
Hoe slecht is het?
«1

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hier ontbreekt context, maar als je bedoeld of aspertaam schadelijk is dan hoef je je geen zorgen te maken. :)
  • linde_weightloss
    linde_weightloss Berichten: 13 Member
    Opties
    Was laatst nog een leuke docu over op NPO. De naam van het programma was "Broodje gezond". Ging een aflevering over zoetstoffen. Een conclusie was dat je gewoon je zoetje in je thee kon doen zonder dat het kwaad kan.
  • pascalishier
    pascalishier Berichten: 21 Member
    Opties
    Het schijnt dat je van zoetstoffen wel honger krijgt?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hoezo zou je van zoetstoffen honger krijgen?
  • ClaudiaB86
    ClaudiaB86 Berichten: 51 MFP Moderator
    Opties
    Er is nog niet voldoende over bekend. Er zijn velen onderzoeken die ook verschillende conclusies hebben. Je kan het beste doen wat goed voor jou voelt en waar je achter staat.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juli 2018 aangepast
    Opties
    Er is nog niet voldoende over bekend.
    Of aspartaam schadelijk is, is veelvuldig getest en veilig bevonden. Mits je uiteraard geen tientallen liters achterover gooit.
  • Karma7181
    Karma7181 Berichten: 2 Member
    Opties
    Wat dacht je van de cafeïne inname? Op hoeveel kopjes koffie / glazen cola zit je nu per dag?
  • Karma7181
    Karma7181 Berichten: 2 Member
    Opties
    > @pascalishier zei:
    > Het schijnt dat je van zoetstoffen wel honger krijgt?

    Je lichaam wordt eigenlijk gefopt; je proeft zoet, dus je lijf krijgt het signaal er energie aankomt, maar dat komt dus niet.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ik drink ook beide...... Zie er geen kwaad in. Voor de koffie neem ik wel liever stevia . Van de andere zoetjes krijg ik sneller last van een opgeblazen buik 😂
  • ClaudiaB86
    ClaudiaB86 Berichten: 51 MFP Moderator
    juli 2018 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Er is nog niet voldoende over bekend.
    Of aspartaam schadelijk is, is veelvuldig getest en veilig bevonden. Mits je uiteraard geen tientallen liters achterover gooit.

    Er is nog niet bekend over hoe het de bloedsuiker beïnvloed. Hier zijn veel onderzoeken over maar nog geen eenduidige conclusie.
    Dus doe waar je je het beste bij voelt! :)
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    > @Karma7181 zei:
    > > @pascalishier zei:
    > > Het schijnt dat je van zoetstoffen wel honger krijgt?
    >
    > Je lichaam wordt eigenlijk gefopt; je proeft zoet, dus je lijf krijgt het signaal er energie aankomt, maar dat komt dus niet.


    Dat is al achterhaald. Kijk maar eens naar de aflevering van broodje gezond die al eerder genoemd is
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Er is nog niet bekend over hoe het de bloedsuiker beïnvloed
    Is dat relevant? Wat zou er geconcludeerd moeten worden? Probeer helder te krijgen waar je op doelt namelijk.
  • Wezz2
    Wezz2 Berichten: 3 Member
    Opties
    Cola Zero is slechter dan gewone cola voor gewichtsverlies. Je lichaam denkt dat er suiker aankomt door de zoete smaak, en maakt insuline aan om de suiker te neutraliseren. Uiteraard komt er geen suiker, dus de insuline wordt regelrecht opgeslagen als vet.
    Aspartaam blijkt ook niet al te goed te zijn voor de gezondheid, maar dat is discussieerbaar.. Hou het bij stevia als je het veilig wil spelen. :)
    > @Cunda2 zei:
    > Ik drink graag en redelijk veel cola zero of light.
    > Hoe goed of slechts is dat?
    > Ook drink ik graag koffie zwart met een zoetje.
    > Eigenlijk dezelfde vraag.
    > Hoe slecht is het?
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Te is nooit goed.
    Gewoon niet teveel.
    Of het moet water zijn....
    Want waarom zou je calorieën drinken...
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Van insuline wordt je niet dik!!!! Van schommelende bloedsuikers wel. Je eet iets zoets... Je lichaam maakt te veel insuline aan.... Insuline werkt traag.... Bloedsuiker daalt omdat de insuline de suikets naar je cellen transporteert..... Gevolg energiedip, honger, lusteloos en je gaat daarom weer meer eten. Van meer eten wordt je dik. Niet van de insuline.

    > @Wezz2 zei:
    > Cola Zero is slechter dan gewone cola voor gewichtsverlies. Je lichaam denkt dat er suiker aankomt door de zoete smaak, en maakt insuline aan om de suiker te neutraliseren. Uiteraard komt er geen suiker, dus de insuline wordt regelrecht opgeslagen als vet.
    > Aspartaam blijkt ook niet al te goed te zijn voor de gezondheid, maar dat is discussieerbaar.. Hou het bij stevia als je het veilig wil spelen. :)
    > > @Cunda2 zei:
    > > Ik drink graag en redelijk veel cola zero of light.
    > > Hoe goed of slechts is dat?
    > > Ook drink ik graag koffie zwart met een zoetje.
    > > Eigenlijk dezelfde vraag.
    > > Hoe slecht is het?
    >
    >
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Cola Zero is slechter dan gewone cola voor gewichtsverlies. Je lichaam denkt dat er suiker aankomt door de zoete smaak, en maakt insuline aan om de suiker te neutraliseren. Uiteraard komt er geen suiker, dus de insuline wordt regelrecht opgeslagen als vet. Aspartaam blijkt ook niet al te goed te zijn voor de gezondheid, maar dat is discussieerbaar.. Hou het bij stevia als je het veilig wil spelen.
    Incorrect. Er kan niets worden opgeslagen als vet als het geen calorieën bevat. Aspartaam is het talloze keren onderzocht & getest en elke keer veilig bevonden. Of je moet honderdduizend liter achterover tikken...
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    Opties
    Cunda, hoeveel cola drink je? Is het niet een leuke uitdaging om vooral veel water en koffie te drinken en dan af en toe cola? De cola wordt dan lekkerder en uiteindelijk is het beter!

    Al wel moet ik zeggen, drink nu eigenlijk alleen nog maar water, koffie en in het weekend nog wel eens een drankje. Cola, fanta en al het andere fris vind ik te zoet geworden terwijl ik eerder niet anders dronk.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik heb hetzelfde met frisdrank. Ik vind het ook te zoet. Terwijl ik echt van zoet hou. Of hield.
    Veel water en nog iets teveel koffie naar mijn zin.. haha
  • Sylli8
    Sylli8 Berichten: 23 Member
    Opties
    corneaarts schreef: »
    Te is nooit goed.
    Gewoon niet teveel.
    Of het moet water zijn....
    Want waarom zou je calorieën drinken...

    Omdat het wel eens lekker kan zijn dan alleen maar water en water teveel is ook niet goed.Als ik 1.5 liter water op heb vind ik het heerlijk om de dag af te sluiten met een glaasje sap of wat dan ook.En ik denk dat dat ook moet kunnen ik val nog steeds af daarmee.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik denk ook dat het moet kunnen.
    Maar je hebt het niet nodig.
    Ik drink ook een wijntje hoor.
    Maar heb het niet nodig.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Als je> @Sylli8 zei:
    > corneaarts schreef: »
    >
    > Te is nooit goed.
    > Gewoon niet teveel.
    > Of het moet water zijn....
    > Want waarom zou je calorieën drinken...
    >
    >
    >
    >
    > Omdat het wel eens lekker kan zijn dan alleen maar water en water teveel is ook niet goed.Als ik 1.5 liter water op heb vind ik het heerlijk om de dag af te sluiten met een glaasje sap of wat dan ook.En ik denk dat dat ook moet kunnen ik val nog steeds af daarmee.


    Als jij geniet vandaag met een glaasje cola light dan zou ik daar lekker mee doorgaan. Dat was ook het advies van mijn diëtiste, het levert geen calorieën dus je groeit er niet van. Natuurlijk is het niet heel gezond, maar dat is alcohol ook niet. Ik neem ook gewoon dagelijks twee glaasjes cola light of andere frisdrank light. Dat maakt dat het voor mij een beetje leuk blijft
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    corneaarts schreef: »
    Ik heb hetzelfde met frisdrank. Ik vind het ook te zoet. Terwijl ik echt van zoet hou. Of hield.
    Veel water en nog iets teveel koffie naar mijn zin.. haha

    Doe net als mij, geef jezelf de uitdaging om slechts 1 kop koffie per dag te drinken.
    Ik heb dit in 2018 gedaan, omdat ik voor mijn gevoel echte te veel koffie dronk op een dag (12 tot soms wel 20 bakken).
    Als ik dan geen koffie dronk in het weekend, of eerst bakkie pas in de middag, had ik hele dag hoofdpijn.

    Had verwacht dat dit dus een soort "ontwenningsverschijnsel" was.

    Echter op 01-01-2018 begonnen met maar 1 bak koffie per dag te drinken (en dat was eigenlijk altijd in de avond rond 8 uur)
    Nergens last van gehad. De koffie vervangen door nog iets meer water te drinken en thee
    Verbazingwekkend genoeg was dit erg makkelijk vol te houden, waren zelfs dagen bij dat ik om 23:00 nog bedacht, goh heb nog geen koffie gehad vandaag.

    Nu drink ik op de dag ook weer koffie, maar merk gewoon door mezelf die uitdaging vorig jaar te geven dat ik lang zo veel niet meer drink. Nu houd het wel op bij 4-5 bakken per dag
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik heb een espresso apparaat dat ook cappuccino enzo kan maken. Heerlijke koffie....
    Dat maakt het lastig om niet teveel koffie te drinken. Haha
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    corneaarts schreef: »
    Ik heb een espresso apparaat dat ook cappuccino enzo kan maken. Heerlijke koffie....
    Dat maakt het lastig om niet teveel koffie te drinken. Haha

    Oh maar dat herken ik hoor. Heb een Dolce Gusto thuis, zet ook heerlijke koffie, en daarnaast maal ik zelf bonen om eigen gemaakte espresso te zetten. Maar toch is het me gelukt. En het scheelt dat is thuis, op werk is de koffie toch al stuk minder lekker.
  • cindywv2014
    cindywv2014 Berichten: 21 Member
    Opties
    In de middag heb ik mijn 2 of 3 glazen cola zero nodig. Zorgt ervoor dat ok me langer verzadigd voel en dus van de andere snacks afblijf.