Ben jij ook net gestart met Keto? - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Ben jij ook net gestart met Keto?

Opties
2

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Heb je voor mij de verwijzing naar dat onderzoek?
  • him1980
    him1980 Berichten: 11 Member
    Opties
    https://youtu.be/FNfxdrZtgso

    En dr Boz heeft nog veel meer video’s over dit onderwerp.
  • him1980
    him1980 Berichten: 11 Member
    Opties
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    De recepten zien er heerlijk uit, en niet te moeilijk, tempting...

    https://happyhealthy.nl/atkins-dieet/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    YouTube noem ik niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Ik had eerder een link naar pubmed verwacht, heb je die ook?
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Tijdens afvallen probeer ik spieren te behouden door relatief meer eiwitten in te nemen, maar niet zo rigoureus als in deze diëten, zoals het Dr Frank dieet.
    ------------
    Gezondheidseffecten
    Het Dr. Frank-dieet is net als andere eiwitrijke diëten een goede manier om op korte termijn gewicht te verliezen. Wie afvalt, verliest vet- en spiermassa. Bij het Dr. Frank-dieet blijft relatief meer spiermassa behouden.

    Het is niet aan te raden om het Dr. Frank-dieet gedurende langere tijd te volgen, vanwege de lage hoeveelheid vezels door het gebrek aan (volkoren) graanproducten in de menu’s.

    https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/dr-Frank-dieet.aspx
    ---------
  • him1980
    him1980 Berichten: 11 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > YouTube noem ik niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Ik had eerder een link naar pubmed verwacht, heb je die ook?

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15877199/?i=5&from=/24598140/related


    Maar als je het filmpje van dr boz had gekeken werd er ook verwezen naar het artikel waarop ze zich baseert.

    Maar de reden dat ik op deze post keek is niet om anderen te overtuigen.
    Ik ben hier om mensen te vinden die ook keto doen.
    Op fora zijn altijd voor en tegenstanders van iets.

    Maar wat ik al eerder zei.
    Een ieder moet doen waar hij of zei zich goed bij voelt.
    Mits je maar je voldoende informeert met waar je mee bezig bent.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Klopt helemaal. Dank voor de info!
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @him1980 zei:
    > Onderzoek wijst uit dat je hersenen beter werken op ketonen dan op glucose. Ketonen krijg je door de vet verbranding bij keto dieet.
    >

    Thanks 👍.... Ik ga me inlezen. Ik ben niet anti maar vind het wel gevaarlijk als mensen zonder kennis van alles gaan schrappen uit hun dieet.
    Ik heb zelf 2 jaar lang compleet vegan gegeten. Kan iedereen ook heel wat van vinden. Was ook niet zonder reden. Ik reageer sterk op histamine en gedeeltelijk principe kwestie. Stond dus los van afvallen of diëten.
    Je ziet nu ook de vegan hype. Er wordt van alles daaromheen geproduceerd wat verre van gezond is helaas.
  • him1980
    him1980 Berichten: 11 Member
    Opties
    Ik ben nu 6 weken bezig en ook bezig met het verzamelen van info over keto.
    Het is soms best ingewikkeld. En gelukkig ben ik verpleegkundige en kan ik veel wel begrijpen.
    Dus neem rustig de tijd om je in te lezen.
    Ik sta nog steeds verbaasd over de resultaten van wat keto doet met je lijf. En ik merk zelf ook echt het verschil.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @him1980 zei:
    > Ik ben nu 6 weken bezig en ook bezig met het verzamelen van info over keto.
    > Het is soms best ingewikkeld. En gelukkig ben ik verpleegkundige en kan ik veel wel begrijpen.
    > Dus neem rustig de tijd om je in te lezen.
    > Ik sta nog steeds verbaasd over de resultaten van wat keto doet met je lijf. En ik merk zelf ook echt het verschil.

    Ik heb hier en daar wat gelezen. Het komt heel erg overeen met het anti - histaminedieet. Ik ben van vegan afgestapt omdat ik eiwitten te weinig binnen kreeg. Ik miste kaas en kip. Maar mijn lichamelijke klachten waren sterk verminderd.
    Ik heb weer melk, kaas en kwark toegelaten.... Snoep soms regelmatig van de chocolade 🙈en het gedonder begint weer. Last van darmen, rosacea, schimmelinfectie. Suikers zijn een trigger. Je wordt er wanhopig van. De lijst met voeding die je beter niet kan nemen is lang.
    Ik ben weer terug bij af op dit moment.
    Ik ben geen voorstander van dieeten en baal als ik ergens ga eten en niet normaal van een menukaart kan kiezen.
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    @manga 23, onderschat de werking van zuivel ook niet. Veel mensen hebben moeite met caseïne, een groot eiwit dat darmen lang niet altijd goed kunnen verwerken. Ik ben gestopt met melkproducten en heb geen darmklachten meer. Mijn enige quilty pleasure is af en toe Fetah, maar dan wel van geiten en schapen melk.

    Het helpt mij enorm om te focussen op wat ik allemaal wel kan eten. En dat geef ik ook door als er een etentje is. Is gemakkelijker voor de gastheer of -vrouw en het is voor jezelf een andere minder.
    Het is niet dat je het niet mag. Je lichaam verteld jou in feite dat heb er ziek van wordt. Eigenlijk heel mooi toch?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @Consuela1971 zei:
    > @manga 23, onderschat de werking van zuivel ook niet. Veel mensen hebben moeite met caseïne, een groot eiwit dat darmen lang niet altijd goed kunnen verwerken. Ik ben gestopt met melkproducten en heb geen darmklachten meer. Mijn enige quilty pleasure is af en toe Fetah, maar dan wel van geiten en schapen melk.
    >
    > Het helpt mij enorm om te focussen op wat ik allemaal wel kan eten. En dat geef ik ook door als er een etentje is. Is gemakkelijker voor de gastheer of -vrouw en het is voor jezelf een andere minder.
    > Het is niet dat je het niet mag. Je lichaam verteld jou in feite dat heb er ziek van wordt. Eigenlijk heel mooi toch?
    >

    Histamine aanmaak wordt inderdaad gestimuleerd door zuivel met name ook gefermenteerde voeding. Oude kaas etc. Maar ik krijg last als er stapeling plaatsvindt. Dus over de periode heen teveel suiker, koolhydraten, zuivel etc.
    Als je de lijst met voeding hoog in histamine aanmaak bekijkt dan is het enorm. Van noten tot citrusvruchten, zuivel tot varkensvlees, alcohol en ook groenten soorten 😱
  • Sopietje
    Sopietje Berichten: 5 Member
    Opties
    Ik ben in 2015/2016 met caloriebeperkt en gezond eten 25 kilo afgevallen (van 93 naar 68). Was heel blij! Door “gedoe” kwam er 3 kilo bij in 2017 en die kreeg ik er maar niet weer af. Al die tijd samen met een (gediplomeerde) diëtiste gewerkt. Op 3 mei jl adviseerde ze om koolhydraatbeperkt (ong 75 Gr per dag) te eten. Tien dagen later: 3 kilo er af!
  • Sopietje
    Sopietje Berichten: 5 Member
    Opties
    Wat ik daar (ook) mee wil zeggen is dat calorieën beperken helpt, maar hetzelfde geldt voor koolhydraten beperken. Belangrijkste is dat je je er goed bij voelt! (En zeloten die beweren dat koolhydraten beperken niet werkt en niet wetenschappelijk bewezen is moeten zich bijscholen!)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Op 3 mei jl adviseerde ze om koolhydraatbeperkt (ong 75 Gr per dag) te eten. Tien dagen later: 3 kilo er af!
    Dat is geen vet helaas, maar vocht. Daarom 'rekenen' mensen zich vaak gelukkig als ze het gewicht zien dalen. Maar gewicht an sich zegt niet alles. Voor elke gram KH houd je een x percentage vocht vast. Ga je plots bijna geen koolhydraten eten; poef weg vocht en enkele kilo's eraf. Dus ondanks dat het super is dat je gewicht kwijt bent; in die 10 dagen ben je waarschijnlijk geen vet verloren, maar louter vocht.
    Wat ik daar (ook) mee wil zeggen is dat calorieën beperken helpt, maar hetzelfde geldt voor koolhydraten beperken
    Hierbij mist context. Of laat ik het anders stellen; waarom zou je koolhydraten willen beperken?
  • Sopietje
    Sopietje Berichten: 5 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Dat is geen vet helaas, maar vocht.<
    Dat vind ik altijd de domste reactie die er is: Van iedere kilo die je afvalt is 70% vocht! Je bestaat immers grotendeels uit vocht en dat vocht telt gewoon mee op de weegschaal hoor. En verder weet ik zeker dat ik vet verloren heb.
    En ja, met ‘zeloten’ bedoel ik vooral jou. Het is nu wel duidelijk wat je vindt hoor, dat hoef je echt niet 10.000 keer te melden. Ga iets nuttigs doen! Of iets leuks!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Sopietje schreef: »
    > @itzhanne82 zei:
    > Dat is geen vet helaas, maar vocht.<
    Dat vind ik altijd de domste reactie die er is: Van iedere kilo die je afvalt is 70% vocht! Je bestaat immers grotendeels uit vocht en dat vocht telt gewoon mee op de weegschaal hoor. En verder weet ik zeker dat ik vet verloren heb.
    En ja, met ‘zeloten’ bedoel ik vooral jou. Het is nu wel duidelijk wat je vindt hoor, dat hoef je echt niet 10.000 keer te melden. Ga iets nuttigs doen! Of iets leuks!
    Hi, het is tegen de richtlijnen om elkaar (of reacties van elkaar) te beledigen. Het is prima met elkaar oneens te zijn, echter blijf netjes in je reacties. Dankjewel.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Dat vind ik altijd de domste reactie die er is: Van iedere kilo die je afvalt is 70% vocht! Je bestaat immers grotendeels uit vocht en dat vocht telt gewoon mee op de weegschaal hoor. En verder weet ik zeker dat ik vet verloren heb. En ja, met ‘zeloten’ bedoel ik vooral jou. Het is nu wel duidelijk wat je vindt hoor, dat hoef je echt niet 10.000 keer te melden. Ga iets nuttigs doen! Of iets leuks!
    Wooow, oké... rustig aan! Denk aan je hart. Ik begrijp even niet waarom je je zo aangevallen voelt. Ik geef alleen aan wat er lichamelijk met je gebeurd als je in 10 dagen 3 kilo kwijt bent.

    Daarnaast stel ik een oprechte vraag waarom je naast het letten op calorieën óók moet letten op koolhydraten. Ik vind het belangrijk dat als mensen wat verkondigen of roepen, dit ook kunnen onderbouwen.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Oef...... Heftige reactie op feiten die @itzhanne82 aanhaalt. Koolhydraatarm is een vorm om je calorieën te beperken maar je valt niet af omdat je koolhydraten vermijd.
    Ook ik blijf van mening dat koolhydraten nodig zijn om je lichaam te voorzien van energie. Mijn interesse komt van een hele andere kant..... Ik ben op zoek naar een vorm van voeding die mijn lichaam van de juiste macro's voorziet waarbij mijn lichamelijke klachten gereduceerd blijven en ik niet inlever op kracht en energie.
    Ik deed met een vegan diët dierlijke eiwitten uitsluiten. Gevolg was dat ik steeds slechter herstelde na een training. Dat sloop erin.... Pijntje hier, pijntje daar. Tot mijn trainer mij erop wees.... Ik kwam niet aan mijn eiwitten. Op papier wel..... Maar de opname van plantaardige eiwitten is complex.
    Dus reken je inderdaad niet rijk als je snel afvalt door koolhydraten te beperken. En pas op met waar je aan begint. Zomaar een catogorie voedingsmiddelen schrappen heeft ook gevolgen.
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    Volgens mij is het onderwerp: Ben jij ook gestart met keto?
    Het doel is om gelijkgestemden te vinden, ervaringen te delen en elkaar te steunen.

    Zullen we gewoon ophouden met reageren omdat we er zo nodig iets van moeten vinden? En denken dat het moet zoals jij vindt dat het moet? En stoppen met mensen ter verantwoording te roepen waarom ze ergens voor kiezen?
    Zelfs de wetenschapper zitten vaak niet op 1 lojn, dus laten wij ons dit soort discussies besparen en reageren in de lijn van de topic en waar dit forum ook voor bedoeld is.

    Dank je wel.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Je haalt op zich een goed punt aan @Consuela1971, waar ik het volledig mee eens ben. Echter worden hier zo nu en dan dingen geroepen die niet berusten op juistheden. De wetenschap zoals ie nu is is hetgeen wat we er nú van weten. Wil niet zeggen dat dit nooit in de toekomst zal worden bijgesteld. Iedereen moet daarbij uiteindelijk zéker doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.
  • LiseKetolicious
    LiseKetolicious Berichten: 15 Member
    Opties
    De wetenschap zoals we die nu weten is de afgelopen decenia vrij statisch geweest. Keto en laag-koolhydraten 'dieten' zijn de spreekwoordelijke stok in het hoenderhok en doen ons de bestaande conventies in twijfel trekken. Het is wetenschappelijk correct om de vraag stellen of we het de afgelopen 40 jaar verkeerd hadden. Wat als vet niet zo slecht is als men altijd beweert. Wat als suikers (glucose),van welke bron dan ook, voor ontstekingen zorgt in het lichaam. Wat als ketose onze natuurlijke staat is en onze glucose 'afhankelijkheid' veroorzaakt wordt door onze vele maaltijden op een dag waar een aanzienlijk deel uit koolhydraten bestaat. Als er baby's geboren worden met overgewicht, hebben die dan teveel calorien gegeten? Waarom zijn bepaalde etnische groepen vatbaarder voor overgewicht dan anderen? Al de antwoorden zijn er nog niet, maar de aanzet is gegeven. En om af te sluiten: keto betekend niet het uitsluiten van alle koolhydraten. Elke persoon heeft zijn eigen koolhydraatgevoeligheid. De één kan 100gr koolhydraten eten en de ander maar 25gr. Als je bij keto op gewicht bent, vermeerder je langzaam je koolhydraten tot je stabiel bent.
    Sorry voor de epistel. Er wordt helaas heel wat onzin verkocht over keto.
  • LiseKetolicious
    LiseKetolicious Berichten: 15 Member
    Opties
    Om op onderwerp te blijven: ik ben nu zo'n twee maanden met een ketogeenachtig 'dieet' bezig. Ik volg het niet streng. Ik drink een glaasje alcohol bij speciale gelegenheden. Hiervoor volgde ik weightwatchers, strikt, met als doel maximum doel eengalve kilo per week afvallen. Ik deed meer aan sport dan nu. Ik had altijd honger en viel niet af. Gebruikte deze app.
    Ik eet nu meer calorien, sport niet en val wel af. Zo zie je dat het voor elke persoon anders kan zijn.
  • him1980
    him1980 Berichten: 11 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Op 3 mei jl adviseerde ze om koolhydraatbeperkt (ong 75 Gr per dag) te eten. Tien dagen later: 3 kilo er af!
    >
    >
    >
    > Dat is geen vet helaas, maar vocht. Daarom 'rekenen' mensen zich vaak gelukkig als ze het gewicht zien dalen. Maar gewicht an sich zegt niet alles. Voor elke gram KH houd je een x percentage vocht vast. Ga je plots bijna geen koolhydraten eten; poef weg vocht en enkele kilo's eraf. Dus ondanks dat het super is dat je gewicht kwijt bent; in die 10 dagen ben je waarschijnlijk geen vet verloren, maar louter vocht.
    > Wat ik daar (ook) mee wil zeggen is dat calorieën beperken helpt, maar hetzelfde geldt voor koolhydraten beperken
    >
    >
    >
    > Hierbij mist context. Of laat ik het anders stellen; waarom zou je koolhydraten willen beperken?

    Het klopt helemaal dat je vocht verliest in de eerste periode. Maar dat komt om dat te veel koolhydraten zorgen voor veel te hoge hoeveelgeden insuline in je lichaam. Dit zorgt er voor dat je lichaam in een contante ontstekinggrwactie zit. Dit zorgt voor vocht retentie.

    Door laag koolhydraat en intermittent fasting daalt je insuline niveau en je glucose in je bloed.
    Daardoor ga jd vocht los laten.

    Maar het grote voordeel van keto voor velen is dag je niet meer de slaaf van het eten bent.
    Je constante zucht naar suikers verdwijnt.

    Daardoor kun je veel beter zonder snacks en echt focussen op 2 a 3 maaltijden per dag.
    Im ben echt verbaast over hoe goed het werkt voor mij.

    Ik kon een heel pak stroopwafels op. Daatna warm eten en na het toetje dacht ik net er koffie. Ik lust wel weer wat.
    Nu met keto of low carb kan ik echt me houden aan 2 maaltijden per dag. En ik heb echt geen cravings naar suikers.

    Ik snap dat het heel extreem lijkt.
    Maar hoe meer ik me er in verdiep hoe meer ik merk dat we door de voedings industrie verslaafd gemaakt worden in eten.

    Vroeger voldeed een dag met 3 maaltijden. Tegenwoordig hoor je regelmatig te snacken.
    Maar is dat wel zo goed?
    Daardoor blijf je steeds trek krijgen in iets.

    Ik zeg ook niet dat keto de oplossing is voor iedereen. Maar voor mij is het echt een goede oplossing.