Ik verlies maar geen gewicht - Pagina 3 — Dutch (Netherlands)

Ik verlies maar geen gewicht

Opties
13

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Het is heel normaal dat je de eerste weken niet afvalt of zelf aankomt als je net bent begonnen met sporten.
    Er zijn verschillende redenen hiervoor, je kan hier veel artikelen over vinden via Google. Zo kunnen spieren veel vocht gaan vasthouden in het begin.

    Staar je niet blind op de cijfers die de weegschaal geeft. Je kan bijvoorbeeld ook je buikomtrek meten, deze zal als het goed is wel dalen.
    Als ik naar mijzelf kijk bijvoorbeeld, afgelopen week iedere dag (vrij intensief) gesport maar toch 100 gram aangekomen, terwijl dat 'onmogelijk' zou moeten zijn qua calorie inname (ben niet meer gaan eten dan anders (toen ik niet aan het sporten was), en toen viel ik ook iedere week af). Meet ik dan mijn buikomtrek ben ik ineens 1 cm kwijt, kan ik aan mijzelf zien dat ik vet kwijt ben en mijn spieren voelen een stuk harder dan voorheen.

    Het zou dus goed kunnen dat je vet bent verloren, maar dat je door andere redenen niet bent afgevallen.

    Geef het wat meer tijd. Je moet niet verwachten dat je het ideale lichaam in een paar weken kan bereiken... Dit gaat maanden/jaren hard werk worden.
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Het is heel normaal dat je de eerste weken niet afvalt of zelf aankomt als je net bent begonnen met sporten.
    Er zijn verschillende redenen hiervoor, je kan hier veel artikelen over vinden via Google. Zo kunnen spieren veel vocht gaan vasthouden in het begin.

    Staar je niet blind op de cijfers die de weegschaal geeft. Je kan bijvoorbeeld ook je buikomtrek meten, deze zal als het goed is wel dalen.
    Als ik naar mijzelf kijk bijvoorbeeld, afgelopen week iedere dag (vrij intensief) gesport maar toch 100 gram aangekomen, terwijl dat 'onmogelijk' zou moeten zijn qua calorie inname (ben niet meer gaan eten dan anders (toen ik niet aan het sporten was), en toen viel ik ook iedere week af). Meet ik dan mijn buikomtrek ben ik ineens 1 cm kwijt, kan ik aan mijzelf zien dat ik vet kwijt ben en mijn spieren voelen een stuk harder dan voorheen.

    Het zou dus goed kunnen dat je vet bent verloren, maar dat je door andere redenen niet bent afgevallen.

    Geef het wat meer tijd. Je moet niet verwachten dat je het ideale lichaam in een paar weken kan bereiken... Dit gaat maanden/jaren hard werk worden.

    Nu ik dit gelezen heb klinkt het ineens heel logisch.
    Ik zou waarschijnlijk minder naar de weegschaal moeten kijken en ook meer naar de omtrek.

    Ik heb gemerkt dat mijn broeken en broeksriemen minder spannen. Maar ik dacht dat ik het mijzelf wijs maakte.
    Als ik nu jouw verhaal lees kan het wel eens zijn dat ik inderdaad vermagerd ben.

    Ik heb wel nog een vraagje,
    Jullie zeiden eerder dat je het aantal maaltijden per dag moet optrekken van 3 naar 4à5 of zelfs 6.
    Dus in plaats van 's morgens, 's middags en 's avonds ook nog eens tussen die maaltijden door.

    Wat eten jullie dan zoal? Zijn dit kleine dingen als een stuk fruit of echt een boterham of twee met iets op?

    Ik ga ook elke dag sporten, kan iemand zeggen welke dingen je het best voor de sport eet en welke dingen je het best na de sport eet?

    Ik heb niet echt veel inspiratie ivm eten. Ik ben gewoon van ontbijt, middag, avond en tussendoor een koek ofzo maar aangezien ik nu naar andere (gezondere) dingen aan het zoeken ben weet ik niet goed wat ik wanneer best kan eten :)

    Dus misschien iemand die dit heel duidelijk kan verwoorden? :)

    Alvast bedankt allemaal voor de tips :)

    P.S. ik doe zowel krachttraining als cardio. Is er een verschil tussen de voeding die je hiervoor en hierna moet eten?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb dus de tips in deze topic zo goed mogelijk opgevolgt en ben nu al twee weken bezig met gezonde dingen te eten en elke dag te sporten en de weegschaal stond vanmorgen nog steeds op 76kg.
    Nepq heeft al heel wat nuttige dingen hierop geantwoord. Afvallen en het krijgen van het lichaam dat je graag wilt gaat zéker niet over een paar weken. In feite is het een levensstijl verandering en zou in mijn ogen niet iets tijdelijks moeten zijn.

    Wat ik bijvoorbeeld eet is:

    ontbijt: havermout met ei + 1 glas groene thee
    tussendoor: fruit of rauwkost
    lunch: momenteel is het vaak 2 whole wheat wraps met een gebakken ei & kipfilet. Ook eet vaak een grote salade van tomaat, paprika, komkommer, uitje, augurk en dan 150gr kipfilet of gamba's
    tussendoor: fruit of rauwkost of ei-eiwtten
    tussendoor: rauwkost (vaak punt paprikaatje)
    diner: kip/ rundvlees/ vis + groente
    tussendoor: omelet van 1 heel ei, 6 ei-eiwitten, 5gr chiazaad, 15gr. havermout of kokos- of amandelmeel. Hier komt 2 grote 'pannenkoekjes' uit.

    Ik ben gewend om om de 2/ 3 uur wat te eten, maar om af te vallen maakt het niet uit of je nu 3 grote maaltijden eet (dus zonder tussendoor) of 6 à 7 maaltijden. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Het is bijvoorbeeld niet bewezen dat het nuttigen van 6 à 7 maaltijden voor meer vetverlies zorgt, omdat het simpelweg gaat om kcal in vs kcal out.
    Ik heb niet echt veel inspiratie ivm eten. Ik ben gewoon van ontbijt, middag, avond en tussendoor een koek ofzo maar aangezien ik nu naar andere (gezondere) dingen aan het zoeken ben weet ik niet goed wat ik wanneer best kan eten
    Ik heb het hier al vaker neergezet wat je kunt eten, dus dat ga ik niet nogmaals doen :-P

    Welke sporten doe je en hoe lang? Wat eet je? Zet het eens hier neer, dan kan ik er naar kijken.
    P.S. ik doe zowel krachttraining als cardio. Is er een verschil tussen de voeding die je hiervoor en hierna moet eten?
    Daar is veel over te vinden, maar wat ik hanteer (maar dat is ook weer afhankelijk van je doel) is maximaal 1 uur vóór sporten iets lichts; banaan, appel enz. iets wat licht verteerbaar is. Je energie wil je juist goed gebruiken om te presteren, niet dat al je energie gaat naar het verwerken van je eten. Na de training is het goed om zowel koolhydraten als eiwitten te nemen. Als je bijvoorbeeld veel gezweet hebt, echt een intensieve workout, is het aan te raden éérst je glycogeen voorraden aan te vullen door snelle koolhydraten (banaan bijvoorbeeld). Pas daarná eiwitten. Veel mensen gebruiken meteen een eiwitshake na het trainen, maar dat is niet per definitie nodig. Het is wel zo dat je spiercellen openstaan voor voeding na je workout, maar als jij een half uur wacht (bijv. je ritje terug naar huis), dan is er nog niets aan de hand. Volgens mij is dat 'window' een uur tot anderhalf uur 'aanwezig'. Maar ook daarna is je lichaam in staat om voedingsstoffen op te nemen hoor, dus dat magische window waar iedereen het over heeft is niet iets om je heel erg aan vast te klampen. Vandaar dat ik bijvoorbeeld een half uur na de training thuis ben en dan mijn omeletje ga maken. Dat zijn mijn eiwitjes en koolhydraten voor de nacht.

    Mijn advies is ook om e.e.a. zelf op te gaan zoeken, want ik wil best je even op weg helpen, maar ook ik heb door veel te lezen en op te zoeken de nodige kennis vergaard. Dus schroom niet om ook zelf op zoek te gaan, ipv mensen te vragen het allemaal heel duidelijk en nauwkeurig uit te schrijven.
  • SCVready
    SCVready Berichten: 20
    Opties
    Jij eet blijkbaar wel veel eitjes :P

    Wat betreft de sporten die ik doe. Ik ga elke dag fietsen op hoog tempo.. Met mountain bike op de weg. Dus gemiddelde snelheid is zo'n 19-20km/h en ben zo'n 30-40min weg en haal ongeveer 12.5-13.5km afstand op die tijd.

    Als ik dit niet doe, dan ga ik vaak lopen. Ik ben begonnen met de sessies van start to run te doen maar aangezien ik steeds vreselijke stekende pijn heb ik mijn enkels als ik loop ben ik van plan om toch meer de fiets te gaan gebruiken en het lopen te schrappen.

    Ik ga bovendien ook 2 keer per week 2,5 - 3 uur naar fitness (deze sessies gaan binnenkort korter worden maar meer frequent) waar ik armen, buik, rug, nek, borst etc train.

    Ik eet na de fitness als ik thuis kom brood met makreel (in eigen nat) omdat ik eerder ergens anders al had gelezen dat je best eiwitten en koolhydraten binnen krijgt na het trainen.

    Tussendoor eet ik ook nog vaak een stuk fruit etc.
    Is het goed om vaste uren te hebben om iets te eten of eet je gewoon als je er zin in hebt?
  • jyrienstra
    jyrienstra Berichten: 2
    Opties
    Weeg je de cornflakes in de ochtend? Meet je de hoeveelheid melk in de ochtend of is dit ook een schatting? Dat stokbrood is dat 1/4 van een heel stokbrood? Een stokbrood is 400 gram. 50 gram zou dus 1/8 van een stokbrood moeten zijn. Niet aanvallen bedoeld maar meten=weten. Weeg alles met een weegschaal en maak voor dat je naar school gaat je brood klaar. De voedingswaarde staan achter op de verpakkingen. Vervolgens weeg je de hoeveelheid beleg. Ook zou ik wat eiwit toevoegen als je ook om je spieren geeft. Een bakje kwark in de ochtend of avond kan geen kwaad. Hier heb je aan het begin erg veel moeite mee maar daar raak je aan gewend. Zolang je correct meet kun je gaan experimenteren met de calorieën. Eet een week bijvoorbeeld 2500, wat gebeurt er? Eet een week 2000, wat gebeurt er? Dit kan alleen als je het extreem nauwkeurig bijhoud. Ik woon gelukkig op mezelf en daardoor is het eenvoudiger.
  • jyrienstra
    jyrienstra Berichten: 2
    Opties
    Vervolg:
    Wat is je doel? Afvallen of ook spieropbouw?
    Ik ben van de krachtsport en raad altijd aan om 2x je lichaamsgewicht aan eiwit te eten. Dit kun je doen door een bak kwark toe tevoegen(~45gram eiwit)/eitjes/shakes/kipfilet. Kipfilet en magere kwark zijn erg goede bron sinds er weinig vet inzit en veel eiwit.
    Vervolgens raad ik aan om niet minder dan 60 gram vet te eten sinds dit heel erg je humeur beïnvloed. De rest vul je aan met koolhydraten. Iedereen zit altijd te haten op koolhydraten maar wil je presteren in je workouts zul je genoeg koolhydraten moeten eten. Je hebt niks aan teveel vet. Vet "dieten" zijn zo populair omdat je snel gewicht verlies zit maar meestal is het begin gewoon water verlies.Ook geloof ik niet in dieten het is een lifestyle en dat moet je kunnen volhouden. Ik raad dus aan:
    60 gram vet
    152 gram eiwit (2xje lichaamsgewicht)

    Een gram vet bevat 9 calorieën. Een gram eiwit/koolhydraat bevat 4 calorieën.

    Zoals ik al zij ga je calorieën correct bijhouden voor een week en je ziet wat er gebeurt. Wat gebeurt er als je 200 verhoogt per dag? Wat gebeurt er als je 200 verlaagt per dag? Zo kom je gauw genoeg op je echte behoeftes uit. Je kan een calculator hiervoor gebruiken maar dit is een leidraad. Als er uiteindelijk uit komt dat je 2000 calorieën nodig hebt doe je dit als volgt:
    60 gram vet *9 = 540 calorieën
    152 gram eiwit *4= 608 calorieën
    540+608=1148
    2000-1148=852 dit zijn de calorieën die over blijven voor koolhydraten
    852/4=213 koolhydraten

    Als je een keuze moet maken raad ik krachttraining aan boven cardio. Je verbrand veel meer calorieën met krachtsport vooral als een schema hebt met wat supersets zodat het haast cardio word. Je train hierdoor ook nog je spieren zodat als je eenmaal afgevallen bent er een stuk beter uitziet(win-win). De spieren die je gained hebben weer voeding nodig oftewel je kan meer gaan eten. Je kan naast de krachttraining altijd nog wat cardio doen. Ik zou nooit te gek gaan doen qua hoelang je sport want het gaat er uiteindelijk om dat je volhoud. 1/1,5 uur is prima te doen. Als je 2x per week gaat sporten doe je upper/lower schema. Als je 3x per week kan split je het in bijvoorbeeld rug/schouders, benen, borst/armen. Kun je veel vaker in de week? Dan doe je dit 3x hierna een dag rust en dan begin je opnieuw. Hou dit een jaar vol en je verbaast je over de resultaten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En ben je inmiddels al wat gewicht kwijt? Of heb je wat gedaan met bovenstaande informatie?
  • merleabspoel
    merleabspoel Berichten: 5
    Opties
    Door te sporten kan het ook lijken of je niets afvalt. Spieren wegen zwaarder dan vet. Laat anders je verhouding vet/spierpercentage opmeten om te kijken of het hier misschien aan ligt.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    oktober 2014 aangepast
    Opties
    Voor iedereen die denkt dik te worden van het eten van koolhydraten.....

    Help, word ik dik van koolhydraten?

    Al een geruime tijd zijn er heel veel mensen die geen koolhydraten meer eten omdat zij beweren dat ze er dik van worden. Maar zijn koolhydraten de reden van het aankomen in lichaamsgewicht of is het simpelweg dat mensen teveel energie in hun mond stoppen waardoor ze aankomen?

    “Ik ben 10 kg lichter omdat ik geen brood (koolhydraat) meer heb gegeten. Natuurlijk is het super goed dat je gewicht kwijt bent geraakt! Maar is het schrappen van brood dan hier de hoofdoorzaak van? Nee, die hoofdreden is puur dat je minder energie binnenkrijgt. Hier blijft ook de regel van de energiebalans gelden. De gemiddelde Nederlander eet al gauw zo’n twee broodmaaltijden per dag. Wanneer je twee broodmaaltijden schrapt, schrap je het brood én het beleg. Kortom: je krijgt minder energie binnen. In plaats daarvan zullen de meeste mensen vaak een eiwitrijke maaltijd kiezen. Denk hierbij aan zuivel bijvoorbeeld of een grote salade met kip of vis. Wat we weten is dat eiwit de meest verzadigende macronutriënt is. Makkelijk vertaald: wanneer je een maaltijd eet met veel eiwitten zit je ook eerder vol.
    Kun je het volgen tot dusver?

    We gaan er iets dieper op in..
    Wat er bij het eten van koolhydraten gebeurd is dat het hormoon insuline om de hoek komt kijken. Misschien heb je er ooit van gehoord. Insuline zorgt ervoor dat de glucose in de bloedbaan op wordt genomen in de cellen. De hoeveelheid insuline die daarvoor nodig is heet ook wel de "insulinerespons". Eigenlijk is insuline de sleutel van de deur naar de cel. Een veelgehoorde aanname van mensen die voorstander zijn van een dieet op laag koolhydraten is: “de koolhydraten die ik eet zorgen voor een insulinerespons, insuline is een vetopslag hormoon dus ik mijd de koolhydraten’. Insuline komt inderdaad kijken bij het eten van koolhydraten. Maar dat is ook bij het eten van eiwitten het geval. Zoals de tabel (foto onderaan) laat zien ( bron chivo opleidingen ) is het zo dat rundvlees (eiwit) een hogere insulinerespons geeft dan witte pasta (koolhydraat ). Zelfs de gebakken bonen zorgen voor een hogere insulinerespons dan wit brood! En nu… Als het goed is hoor ik je denken: “maar als ik een negatieve energiebalans zit dan kan mijn lichaam toch nooit iets opslaan…” Precies, je lichaam kan niet van niets ineens iets maken. De wet van de energiebalans blijft al honderden jaren overeind staan.

    Kortom, en zoals de tabel laat zien, word je van koolhydraten an sich niet dik. Als je in een negatieve energiebalans zit kan je lichaam nooit vetmassa opslaan. Bij een positieve energiebalans zul je aankomen in gewicht maar dit is gevolg van de totale consumptie van eten en drinken en niet zozeer van de koolhydraten. Wel is het zo dat mensen vaak teveel en tevaak koolhydraten eten. Wanneer je als doel hebt om gewicht te verliezen geef ik je volgende tips mee: Eet maximaal 1 of 2 koolhydraatrijke maaltijden per dag. Schrap zeker niet de koolhydratengroep! Dit omdat koolhydraat de meest effectieve leverancier van energie is. Eet wat meer eiwit omdat dit de meeste verzadigende macronutriënten groep is waardoor je ongemerkt minder energie in je mond stopt. Schrap daarnaast alle calorierijke drankjes omdat dit zogenaamde lege calorieen zijn. Zij hebben geen toegevoegde waarde en bevatten veel calorieen die je ongemerkt binnenkrijgt en het beïnvloed niet je hongergevoel. Eet dus gerust je bammetje en je pastaatje.

    Ps: in het stuk verwijs ik naar een foto. Deze staat er niet bij omdat ik die niet kan uploaden hier.
  • plazo1975
    plazo1975 Berichten: 1
    Opties
    Het kan zijn dat je lichaam in spaarstand staat. Zoek even op lichaam uit spaarstand halen en je zal een hoop informatie er over vinden. Kortweg komt het er op neer dat je een tijdje iets meer moet eten zodat je lichaam uit zijn spaarstand komt.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    plazo1975 schreef: »
    Het kan zijn dat je lichaam in spaarstand staat. Zoek even op lichaam uit spaarstand halen en je zal een hoop informatie er over vinden. Kortweg komt het er op neer dat je een tijdje iets meer moet eten zodat je lichaam uit zijn spaarstand komt.

    Je lichaam kan absoluut niet op slot of in een "spaarstand" gaan. Gaan jullie nou echt ander oorzaken zoeken ipv de schuld bij jezelf zoeken?

    Het is waar dat de stofwisseling kan fluctureren waardoor het energieverbruik kan veranderen. Het lichaam kan ervoor kiezen om de lichaamstemperatuur wat bij te stellen of te kiezen voor opbouw van het lichaam. Het gaat hier echter maar om 3 tot 5%. Dus wanneer je 10% minder eet val je al af.

    De energiebalans staat al honderden jaren overeind en het bewijs wordt alleen maar sterker. Het klinkt eenvoudig maar dat is het zeker niet. Gewichtsverlies begint in bijna alle gevallen bij gedrag, gedrag, gedrag.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik wilde nét zeggen hé... wordt er weer heel vreemd advies gegeven om je lichaam uit een spaarstand te halen. Vaak is het wel heel erg makkelijk om alles en iedereen de schuld te geven, behalve jezelf. Ze zeggen echt niet voor niets "elk pondje gaat door het mondje". Ja, er zullen best wat mensen zijn die gevoelig zijn voor aankomen, of wat dan ook. Iedereen is verschillend. Je dient een manier te vinden om het voor jezelf werkbaar te maken. Zoals al eerder is gezegd; ga een tijdje op een x aantal kcal leven (iig minder dan je op het moment natuurlijk eet, want daarmee kom je aan). Val je af? Prima... houden zo... Blijf je op gewicht? Ga je er nog iets vanaf halen. Blijf je aankomen? Eet minder kcal. Je hoeft echt geen crashdieet te volgen, maar als je eenmaal inzichtelijk hebt wat je allemaal aan (verborgen) kcal eet, dan kom je al snel tot de conclusie dat je gewoon meer eet dan je verbrand.
  • frederiksmoor
    frederiksmoor Berichten: 9 Member
    Opties
    Misschien dat het je helpt om een week op te schrijven wat je eet. Dat zijn dan 5 werkdagen en 2 vrije dagen. Je schrijft echt alles op wat je eet, drinkt, de hoeveelheden. Wil je daar wel bij helpen hoor. Naar aanleiding daar van kun je dan een plan maken.

    Ik ben zelf bezig met de opleiding gewichtsconsulent dus weet wel waar ik het over heb.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2014 aangepast
    Opties
    Ik ben zelf bezig met de opleiding gewichtsconsulent dus weet wel waar ik het over heb.
    Niet om onaardig te doen, maar ik neem aan dat je zelf goed bezig bent de theorie in de praktijk te brengen?

    En het opschrijven wat je allemaal eet is echt wat je in het begin doet, om inzicht te krijgen wat je allemaal binnen krijgt. Veel mensen verkijken zich daarop.
  • AlexSlok
    AlexSlok Berichten: 7 Member
    Opties
    Wonderlijk dit topic (en al de bijbehorende reacties). Op een enkeling na wordt de focus alleen maar gelegd op 'hoeveel' TS tot zich neemt en niet op 'wat' ie tot zich neemt.

    Tip voor TS: Ga de komende periode eens de voedingstabelletjes op verpakkingen bestuderen, want dan kom je er al gauw achter dat sommige dingen toch niet zo gezond zijn dan je zelf dacht.

    Overigens als je pas 9 dagen serieus aan het sporten bent heb je nog niet veel spiermassa gekweekt. Als je echt wilt afvallen dan moet dat een combi zijn tussen 'goed' eten/drinken en langduriger sporten (> 90min) met een lage hartslag (http://doefiets.nl/training/basisprincipes/hartslagzones).
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2014 aangepast
    Opties
    In theorie maakt het niets uit wat je tot je neemt om af te vallen, zo lang je maar meer verbrand dan je tot je neemt. Of zoiets gezond is, is een tweede uiteraard.
    Als je echt wilt afvallen dan moet dat een combi zijn tussen 'goed' eten/drinken en langduriger sporten (> 90min) met een lage hartslag

    Langer dan een uur sporten is helemaal niet verstandig, ben daarom wel benieuwd hoe je erbij komt dat je langer dan 1,5(!!) uur dient te sporten om af te vallen. Afvallen kan bij wijze van spreken zonder sport, omdat het gewichtsverlies enkel en alleen om de natuurwet gaat; meer verbranden dan je binnen krijgt oftewel: een negatieve energiebalans creëeren.
  • AlexSlok
    AlexSlok Berichten: 7 Member
    november 2014 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Langer dan een uur sporten is helemaal niet verstandig
    Het hangt er helemaal vanaf welke sport je beoefent. Als je aan gewichten hangt kan ik me voorstellen dat langer dan een uur teveel van het goede is. Als je meer bezig bent met cardio gerelateerde activiteiten dan loont het om langer en rustiger te trainen. Ik benader mijn stelling vanuit het wielrennen. Dat had ik er misschien bij moeten vermelden.

    Hier een (hele) beknopte uitleg: http://www.goede-voeding.nl/vetverbranding.htm

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het ligt er maar helemaal aan wat het doel van iemand is. Uiteraard als je cardio doet in vorm van hardlopen of wielrennen, dan ben je vaak langer dan een uur bezig. Ik ben echter niet zo'n voorstander om zoveel cardio te doen, maar dat terzijde. Het is maar net waar iemand gelukkig van wordt.

    Maar dan nog; afvallen gaat om het creëeren van een negatieve energiebalans. Sporten kan uiteraard daarbij helpen, omdat men kcal verbrandt. Maar wat ik hier ook las, zijn er mensen die door alleen het creëeren van een negatieve energiebalans zijn afgevallen.
  • wannebeeslim
    wannebeeslim Berichten: 28 Member
    november 2014 aangepast
    Opties
    Ik vind het geweldig al dat gespar met elkaar! Ik leer er heel veel van kan ik je zeggen!
  • pareltjesandy
    Opties
    Cornflakes zijn slecht als ontbijt, je kunt beter ontbijten met vet en eiwit, dat is de beste start van de dag. Zelf eet ik meestal 150 a 200 gram optimel perzik/vanille kwark en 30 gram ongezouten cashewnoten. Dat is een prima start van de dag. Zorg dat je tussen de 1300 en 1500 calorieen blijft, absoluut niet minder dan 1300 nemen want dan gaat je lichaam in de spaarstand en zul je niks afvallen. Succes !
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @pareltjessandy; een spaarstand, zoals velen denken, bestaat niet. Er zijn meerdere artikelen geschreven dat dit onzin is. Ja, je lichaam past zich aan, dat wel, maar het percentage dat je metabolisme vertraagd is nihil. Afvallen gaat om het creëren van een negatieve energiebalans, dus als je minder eet en je verbrand meer dan zul je afvallen. Echter is het wel zo dat je onderhoudsniveau qua kcal wel iedere keer wijzigt; hoe minder je weegt, hoe minder je nodig hebt in feite. Om dus continue te blijven afvallen, zul je continue je kcal omlaag moeten brengen.

    Cornflakes hoeven totaal niet slecht te zijn. Er zijn mensen die IIFYM volgen en als het daar in past, dan is het prima. Of alle toegevoegde suikers "gezond" zijn is een discussie apart.

    En als laatste, mag ik vragen waar je vandaan haalt dat men altijd tussen de 1300 en 1500 kcal moet blijven?
  • pareltjesandy
    Opties
    @itzhanne ik heb veel geleerd over hoe je goed moet afvallen op de Sonja Bakkermaatjes Site van Facebook. Ik ben een emotie eter, heb in mijn leven al heeel veel gelijnd en dan bedoel ik ook echt heel veel ! Van Modifast, 1000 calorieen dieet en tig andere soorten dieeten. Als ik al mijn ervaring bij elkaar bundel plus alles wat ik in de afgelopen jaren geleerd heb via personen, internet, dieetistes etc dan ben ik tot de conclusie gekomen dat voor mij de beste manier om af te vallen is een dieet tussen de 1300 en 1500 calorieen. Ik heb dit 17 weken zo gedaan en ben dus met normaal en lekker eten 13,5 kilo afgevallen. Als ik minder dan 1300 calorieen eet val ik niets af, ik noem dat de spaarstand van het lichaam, maar het maakt niet uit hoe je het noemt, ik en velen met mij zullen dan niet goed afvallen. Het lichaam gaat protesteren, je voelt je dan ook moe en niet fit. En dat is niet zo gek als je weet wat een lichaam aan calorieen nodig heeft om te kunnen functioneren en dan heb ik het over normaal fuctioneren in het dagelijkse leven en niet over sport ed. Jou stelling dat je steeds minder calorieen moet gaan eten om af te vallen kan ik mij niet in vinden. Een gemiddelde vrouw die niet sport maar een normaal leven heeft qua beweging heeft ongeveer 1900-2000 calorieen nodig om op gewicht te blijven. Als je daaronder gaat zitten zul je afvallen, doe je dat met 1300-1500 calorieen per dag dan zul je best snel gewicht verliezen. Op den duur zal dat stagneren omdat je niet eeuwig kunt blijven afvallen natuurlijk, dat wil je lichaam niet en dat is ook zeker niet gezond. Zodra je op een voor jou lichaam goede BMI zit is het dan ook verstandig een calorie opname te hebben waarbij je op gewicht blijft. Ik kan wel zeggen dat ik met deze manier ontzettend makkelijk en snel mijn overtollige kilo's ben kwijt geraakt. Ik heb een gezonde BMI van 25 nu, terwijl ik eerst boven de 30 zat ! Mijn broeken zijn 3 maten kleiner van 44 naar 38. Maar een ieder moet doen waar hi jzich goed bij voelt, ik sport verder niet en heb matig beweging. Ik wens iedereen succes in zijn strijd tegen de kilo's, voor mij is die strijd gelukkig verleden tijd dankzij een menu van 1300-1500 calorieen per dag gedurende 17 weken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @pareltjessandy; Ik bedoel met mijn uitspraak dat men steeds minder kcal zou moeten eten om af te vallen niet direct dat men dat moet gaan doen. Ik bedoel ermee te zeggen dat wanneer men wil blijven afvallen, je het aantal kcal in theorie continue dient te verlagen. Dit omdat je steeds lichter weegt en je dus minder kcal nodig hebt. Echter is het zo dat het behoorlijk ongezond is om onder je BMR te eten (basic metabolic rate), je lichaam heeft een minimum aan kcal nodig om überhaupt te functioneren. Als jij je moe en niet fit zou voelen, dan ben je in mijn eigen je lichaam aan het afbreken. Stel dat je toch nog gewicht zou willen verliezen, maar eigenlijk niet meer in kcal naar beneden kan, kun je bijvoorbeeld meer cardio in je training toevoegen, zodat je energiebalans op die manier negatief blijft.

    Mijn inziens heeft niemand een 'dieet' nodig, omdat men simpelweg alleen de regel van kcal in vs kcal out dient te volgen. Daarin maakt het niets uit welke voeding je tot je neemt (afgezien of bepaalde voeding gezond is of niet).

    Dit is geen aanval op jou, maar ik ben niet onder de indruk van Sonja Bakker en al die andere dieetgoeroe's, omdat zij menu's heeft die behoorlijk koolhydraatarm zijn... Ja je zult afvallen met sonja bakker, maar dat komt omdat men minder kcal binnen krijgt en meer verbrand. Omdat men op een bepaald moment het gewenste gewicht heeft bereikt en weer teruggaat naar het oude eetpatroon kom je gelijk aan.

    Als laatste is BMI een goede graadmeter voor het gros van Nederland, maar dit zegt helemaal niets. Ik ben sporter en heb behoorlijk wat spiermassa. Ik weeg bijna 70kg met 1.78 aan lengte (terwijl ik rustig ook rond de 65 kan wegen). Mijn BMI zou in feite aan de hoge kant zijn, maar spiermassa weegt meer dan vet. Voor mij zegt BMI en gewicht dus vrij weinig. De spiegel geeft mij een beter beeld :wink:
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    pareltjesandy schreef: »
    Een gemiddelde vrouw die niet sport maar een normaal leven heeft qua beweging heeft ongeveer 1900-2000 calorieen nodig om op gewicht te blijven. Als je daaronder gaat zitten zul je afvallen, doe je dat met 1300-1500 calorieen per dag dan zul je best snel gewicht verliezen.
    Als je rond de 1900-2000 zit om op gewicht te blijven dan zal je met 1300-1500 (zeker in het begin) inderdaad prima afvallen. Het probleem is dat je moeilijk over een gemiddelde vrouw kan spreken. Mensen verschillen van lengte, gewicht, activiteit (niet alleen sporten, denk bijvoorbeeld ook aan verschil tussen een kantoorbaan en een postbode). Er zijn formules die met die verschillen rekening houden, je krijgt dus een meer persoonlijk advies in plaats van een algemeen advies. http://fitnessjunk.nl/vet-verbranden-droog-trainen/energie-behoefte/ doet dit bijvrrobeeld, maar MyFitnessPal doet dit ook wanneer je op http://www.myfitnesspal.nl/account/change_goals_guided je doelstellingen ingeeft.
    pareltjesandy schreef: »
    Jou stelling dat je steeds minder calorieen moet gaan eten om af te vallen kan ik mij niet in vinden.
    Je hebt een bepaald aantal calorieën nodig om op gewicht te blijven. Tot zover zijn we het denk ik eens. Een persoon dat minder weegt heeft minder calorieën nodig om op gewicht te blijven. Om mij zelf als voorbeeld te nemen (Man, 30): Toen ik met mijn 114kg begon had ik rond de 2600kcal nodig om op gewicht te blijven en viel ik prima af op ongeveer 2100kcal. Nu ben ik 10 maanden verder en ruim 30kg lichter. Als ik nu nog steeds 2100kcal zou doen zal ik nauwelijks afvallen. In plaats daarvan heb ik mijn MBR/TDEE herberekend en is mijn doel momenteel 1780kcal. Wat ik gemiddeld per week afval is ongeveer nog steeds het zelfde als toen ik begon.

    Al zullen er voldoende mensen zijn die al op hun streefgewicht zitten voordat het echt nodig is om hun kcal doel bij te stellen. Gemiddeld zak ik ongeveer 120kcal per dag na 3 maanden.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    december 2014 aangepast
    Opties
    Een gemiddelde vrouw die niet sport maar een normaal leven heeft qua beweging heeft ongeveer 1900-2000 calorieen nodig om op gewicht te blijven
    Daar ben ik het niet mee eens. Wat Commot hierboven aangeeft is de energiebehoefte voor IEDEREEN anders is en hangt af van de genoemde punten uit zijn post. De getallen de je noemt zijn door Nederland als "gemiddelde" bekend. Tevens hangt je energiebehoefte ook af van je doel. Wil je vet verliezen of wil je spiermassa kweken. Daarnaast kunnen ook macro's op een bepaald moment om de hoek kijken. De een reageert beter op bijvoorbeeld (gezonde) vetten, dan de ander. De een heeft meer koolhydraten nodig enz. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een heel ander resultaat halen met een voedingspatroon waarbij je eiwitten het hoogst hebt en vetten het laagst, dan een voedingspatroon waarbij je koolhydraten het hoogst zijn en je eiwitten het laagst en waarbij je het aantal kcal gelijk laat.

    Maar zeker tof dat je voor jezelf het aantal kcal hebt gevonden wat voor jou werkt, want dat is soms best wat gepuzzel.