Nuttige artikelen - Pagina 4 — Dutch (Netherlands)

Nuttige artikelen

Opties
1246

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Kracht verliezen en groeien in spiermassa zijn toch wel 2 verschillende dingen
  • Daymorn2016
    Daymorn2016 Berichten: 13 Member
    Opties
    Om op je filmpje van schemawissel te antwoorden als je 6 maanden hetzelfde programma draait krijg je beetje het hamster en zijn wiel gevoel en als ik dan hoor dat ze bench press en dan wisselen naar incline bench press dus deze niet in een programma hebben zitten vraag ik me toch beetje af welke soort sporters deze heren begeleiden en welke opleiding ze hebben gevolgd.
    Ik heb geen sportopleiding gedaan maar met 19 jaar ervaring in de krachtsport en de hele veranderingen van trainen als Arnie tot wat ze doen durf ik mezelf ervaringsdeskundige te noemen in de krachtsport. Er gaat niks boven luisteren naar je eigen lichaam en voelen wat werkt en wat niet. Heb je 0 ervaring dan is het niet verkeerd om naar anderen te luisteren, ik kijk af en toe met afschuw naar mensen die bij ons naar binnen lopen waar geen begeleiding is en die nog nooit een dumbbell in de hand hebben gehad. maar als je een jaar of twee met begeleiding gesport hebt zou je het moeten kunnen doen zonder hulp.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Toen ik beweerde dat ik groeide zei je anders dat dat niet kon in een decifit en dat was wat drie dagen geleden ofzo?
    Ik heb gezegd dat het IN FEITE niet mogelijk is, omdat massa opbouwen normaliter gebeurd in een overschot. Het is echter niet onmogelijk, maar dan zou je dus ontzettend goeie genen moeten hebben en/ of newbie gains moet hebben.

    Sterker worden in een deficit zegt niets over je spiermassa. Dus inderdaad, kracht verliezen of kracht krijgen en spiermassa zijn zeker 2 verschillende dingen.

    Richard Bell begeleid heel veel nationale en internationale sporters. Veelal gericht op bodybuilding en de bijbehorende wedstrijd. Powerlifters ook. Maar ook mensen zoals ik (serieuze krachtsporter) die verder geen ambitie hebben om het podium op te gaan. Daarnaast gebruik ik mijn krachttraining meer op massa op te bouwen & sterker te worden i.p.v. de esthetica die je vaak bij klassieke bodybuilders ziet. Ik doe al 9 maanden hetzelfde programma en ga nog steeds vooruit. Daarnaast is het heel persoons- en doelafhankelijk waarom je incline bench in je schema hebt (of juist niet), wat heeft dat überhaupt te maken met welke opleiding ze hebben gedaan?

    Het is allemaal wel mooi wat je zegt, over het kennen van je eigen lichaam, maar als je serieus vooruit wilt gaan kan enige kennis van fysiologie en de bijbehorende facetten echt geen kwaad.
  • Daymorn2016
    Daymorn2016 Berichten: 13 Member
    Opties
    Omdat ik wil weten waar zij hun kennis op baseren, daarom de vraag over opleiding want op zijn website doet hij er zelf ook een beetje ontwijkend over. Hij zegt wel opleiding, cursus en intensieve zelfstudie maar welke nu precies word niet vermeld zover ik tot nu heb kunnen vinden.
    Je zegt dat hij bodybuilders en powerlifters begeleid, toch niet de beide borst oefeningen in een schema ? Dan zeg je die zijn persoons- en doelgebonden maar het doel is toch duidelijk bij een bodybuilder en powerlifter. Dus welke groep is dit filmpje dan van toepassing?
    Klopt enige kennis is noodzakelijk, maar soms twijfel ik bij sommige mensen aan die kennis. Iedereen kan zich coach noemen of op een forum iedereen proberen te overtuigen van hun gelijk. Ik heb niet altijd gelijk maar sta wel altijd open voor discussie. Misschien voor sommige mensen een les die ze nog moeten leren inplaats van te roepen dat iets niet wetenschappelijk onderbouwt is
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Richard Bell is niet zomaar iemand, maar goed... als jij vindt dat hij afwijkend doet over zijn opleiding (wat o.a. Bayesian Bodybuilding is) mag je dat vinden. Hij is in ieder geval niet de minste of geringste in deze 'fitness-wereld'.
    Je zegt dat hij bodybuilders en powerlifters begeleid, toch niet de beide borst oefeningen in een schema ? Dan zeg je die zijn persoons- en doelgebonden maar het doel is toch duidelijk bij een bodybuilder en powerlifter
    Je zinsopbouw snap ik niet altijd en nu begrijp ik ook niet wat je bedoeld... wat probeer je te zeggen of te vragen?
    Wat ik iig bedoel is dat een schema die hij voor wie dan ook opstelt persoonsgebonden is en doelafhankelijk. De een zal dus wel een bench erin hebben, de ander niet. Ik bijvoorbeeld heb ik geen bench in mijn programma, bij een powerlifter zal hij wel een bench programmeren omdat dit een van de lifts is in een meet. Daarnaast is het helemaal niet standaard duidelijk als iemand 'bodybuilder' is wat dan zijn doel of programma is. Iedereen is anders, iedereen heeft een ander doel.
    Misschien voor sommige mensen een les die ze nog moeten leren inplaats van te roepen dat iets niet wetenschappelijk onderbouwt is
    Dit begrijp ik ook niet... Wie zegt waar wat niet wetenschappelijk onderbouwd is?
    Dus welke groep is dit filmpje dan van toepassing?
    Op iedereen die er leer uit kan trekken. Hij beantwoord vragen die mensen hem hebben gesteld. Het punt van zijn filmpje is dat het simpelweg niet noodzakelijk is om om de zoveel tijd van schema te wisselen om je spieren 'te prikkelen' of progressie te willen blijven boeken.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Discussie opgeschoond. Willen jullie graag geen beweringen maken die niet waar zijn, elkaar met respect behandelen en niet aanvallend reageren op elkaar? Dan houden we het voor iedereen gezellig.
  • mariskakokstaps
    mariskakokstaps Berichten: 116 Member
    Opties

    Helemaal mee eens.
    Wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken zijn ook niet altijd de ultieme waarheid.
    Bron: Ken je ‘Wat is nu gezond?’ van Martijn Katan.

    Deze keer een toevoeging op mijn eigen voedings- en dieetleer kennis want anders word gedacht dat ik alles maar google en zomaar iets beweer. Het boek gelezen ter opfrissing . Toch weer eens een bevestiging dat de voedingsinzichten steeds in beweging zijn.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Martijn Katan is awesome, vooral omdat hij wetenschapper is en vaak de meest belachelijk hippie-uitspraken met de grond gelijk maakt.
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Richard Bell past dit ook toe. Op trainingsdagen eet ik momenteel bijna 2500 en op rustdagen alleen mijn BMR van 1550, waarbij tevens de KH erg laag zijn. Het is niet alleen zo dat je op een rustdag een heel stuk minder verbrand, maar ook dat men op een rustdag niet veel herstelvoeding nodig heeft als je wat verder gevorderd bent. Het is belangrijker hoe je voeding plant rondom je trainingen dan op je rustdag.

    Dit begrijp ik niet. Waarom zou je meer eten op trainingsdag? Je zegt omdat je dan meer nodig heb. Dat snap ik, maar alles wat je die dag eet is toch niet direct verteerd? Ik zou eerder een dag van tevoren, of die nacht ervoor een grotere maaltijd nemen als je de volgende dag gaat trainen.

  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ondanks dat je niet zo bent van eten na de training, is dit wel het meest belangrijke moment om voeding tot je te nemen. Je post-workout en pre-bed zouden eigenlijk de meeste kcal moeten bevatten en voorzien van behoorlijk veel nutriënten.

    Dit dacht ik ook altijd en ben hier eens mee wezen experimenteren. Ik word wakker, neem wat koffie en uurtje daarna ga ik trainen op nuchtere maag. (best wel wat volume, massaschema zeg maar). Dat gaat echt heel goed. Kom ik terug, ga ik pas eten wanneer ik zin/trek heb. Wanneer ik dit nu vergelijk met een maaltijd voor trainen, maaltijd na training nemen, maakt dat echt geen verschil. Ik vind fasted trainen miss nog wel fijner. Dus volgens mij maakt het allemaal vrij weinig uit die mealtiming.
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    november 2016 aangepast
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    En hier dus nog even de samenvatting hoe je kunt afvallen:
    Geloof het of niet, maar alles wat je nodig hebt om af te vallen is een energietekort. (Je mag en kan dus gewoon suiker eten, als het uitkomt met je dagelijkse energie inname). Meer bewegen, minder eten, of een combinatie ervan. De oorzaak van overgewicht is een calorie overschot. Dat is alles. Echt alles. Er bestaat geen enkele andere oorzaak. Enkele simpele tips die wij bij Undisputed™ gebruiken:

    * Regel nummer 1; als je meer inneemt dan je nodig hebt dan kom je aan!!

    * Bewustwording van eten. Hoeveel kcal bevat een produkt, de meeste mensen weten bijvoorbeeld niet dat een avocado enorm veel kcal bevat maar relatief laag is in volume.

    * Actiever zijn gedurende de dag. Bekijk eens hoeveel je stappen je maakt in een maand en verhoog deze dan eens met 3000 stappen per dag. Dit hou je een maand vol.

    * Wanneer overcompenseer je? In het weekend of juist dagelijks in de avonden? Kortom breng in kaart wanneer je meer wilt eten.

    * Hoeveel momenten per dag eet je omdat je het lekker vind en hoe vaak eet je per dag omdat je iets niet zo lekker vind maar wel gezond?

    * Verhoog de kwaliteit van je slaap om je wilskracht optimaal te houden.

    * Hoeveel leuke dingen doe je gedurende de week?

    Dit is ook heel interessant. Wat jij dus zegt is wanneer 2 personen willen afvallen. Ze verbranden meer dan dat ze binnenkrijgen, maar persoon A haalt zijn kcal uit 100% suiker en persoon B haalt zijn kcal uit 30 % eiwit, rest vetten en koolhydraten, dat ze beide evenveel afvallen OMDAT ze een beide een negatieve energiebalans hebben? Volgens mij is de energiebalans leidend, maar heeft het wel degelijk invloed wat voor macro's je neemt...

    Ik heb hier trouwens geen wetenschappelijk bewijs voor, lang niet alles vwb voeding is nog bewezen denk ik, maar dit is puur uit eigen ervaring. Ben alleen benieuwd naar andere ervaringen...
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zal even antwoord geven op je berichten:
    Dit begrijp ik niet. Waarom zou je meer eten op trainingsdag? Je zegt omdat je dan meer nodig heb. Dat snap ik, maar alles wat je die dag eet is toch niet direct verteerd? Ik zou eerder een dag van tevoren, of die nacht ervoor een grotere maaltijd nemen als je de volgende dag gaat trainen.
    Waarom je meer zou moeten eten op een trainingsdag? Ten eerste omdat je meer verbrand op zo'n dag, maar dat wist je, en ten tweede heeft het eventueel laden van kcal wellicht meer nut/ invloed op de prestatie in de gym zelf. Nadat je getraind hebt treed er supercompensatie op en 'hersteld' je lichaam 's nachts. Het is daarom belangrijk om je grootste maaltijd ná je training te nemen. Jouw logica zou ik eerder begrijpen als je een duursporter bent en je kcal/ koolhydraten gaat laden voor een lange en grote race.
    Ik word wakker, neem wat koffie en uurtje daarna ga ik trainen op nuchtere maag. (best wel wat volume, massaschema zeg maar). Dat gaat echt heel goed.
    Ik kan mij haast NIET voorstellen dat als jij zware krachttraining gaat doen op een lege maag dat je dan nog goed kan presteren. Iedereen is anders en als jij dat prettig vindt, dan is dat verder prima. Persoonlijk zou ik nooit op een lege maag gaan trainen, helemaal niet als dit zware krachttraining is. Maar goed, whatever works for you
    Dus volgens mij maakt het allemaal vrij weinig uit die mealtiming
    Dat is incorrect. Als je je training/ sport serieus neemt en echt gericht voor progressie gaat trainen is mealtiming wel degelijk belangrijk. Dit kan zelfs zo ingeregeld worden dat je per maaltijd bepaalde hoeveelheid en macro's aantikt.
    Volgens mij is de energiebalans leidend, maar heeft het wel degelijk invloed wat voor macro's je neemt...
    Dat is niet iets wat ik zeg, maar dat zegt de wetenschap. En ja, ook al bestaat je dieet uit 100% koolhydraten dan zul je afvallen, zo lang je maar in een energietekort zit. Of dat gezond is staat daar los van
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik begrijp het hele verhaal van supercompensatie. Ik train al ruim 10 jaar denk ik. Wat ik met mijn berichten wil zeggen is dat mensen vaak blijven hangen bij een bepaalde waarheid vanuit hun perceptie. Dit is dan niet of wel gebaseerd op de wetenschap, Maar als jij iets zelf anders ervaart betekent dat volgens mij juist dat de wetenschap nog lang niet alles (goed) onderzocht heeft. De "wetenschap"was 20 jaar terug dat vetten slecht voor je waren en mensen veel koolhydraten moesten eten, want dat is gezond. Tegenwoordig is het andersom...Waarom zou je niet gewoon je dieet aanpassen aan jouw levenstijl en niet andersom? (met inachtneming van de basis natuurlijk, energiebalans uiteindelijk leidend etc)
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    Hoe verklaar jij "wetenschappelijk" dat wanneer ik fasted train, ik evengoed, misschien zelfs wel een betere workout hebt dan wanneer ik een maaltijd ervoor neem?
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    Even wat context, ik ben geen duursporter. Ik volg op het moment een massaschema, UB/LB split 4 keer in de week. Ik train fasted zaterdag en zondag, omdat dat mij goed uitkomt. Ik eet wanneer ik zin heb, al zorg ik wel voor voldoende eiwit en dat ik, wanneer ik wil aankomen meer binnenkrijg dan mn onderhoud en genoeg koolhydraten neem om zwaar te kunnen trainen. Mijn kracht blijft vooruitgaan....

    Volgens mij denk je echt dat ik een troll ben ofzo, je gelooft hier echt geen reet van he? haha
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    HOW to quit Sugar & Unhealthy Habits
    https://www.youtube.com/watch?v=olEMIohTgzQ
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2016 aangepast
    Opties
    Volgens mij denk je echt dat ik een troll ben ofzo, je gelooft hier echt geen reet van he? haha
    Wat is dat nu voor een opmerking? :neutral:

    Het enige wat ik doe is afgaan op de wetenschap, dus de feitelijkheden, en geef daar vorm aan door te kijken wat voor mij goed werkt. Hoe een ander vorm geeft aan de wetenschap maakt mij niet uit. Wat ik zeg; als dit voor jou werkt prima, maar schuif geen wetenschap van tafel, omdat het bij jou niet zo werkt in praktijk. Dat is net als het hele PHP van Overload Worldwide... omdat men resultaat haalt in de praktijk is het waar, terwijl ze geen gedegen onderbouwing hebben voor hun methode/ theorie.
    Wat ik met mijn berichten wil zeggen is dat mensen vaak blijven hangen bij een bepaalde waarheid vanuit hun perceptie.
    Handelt men niet altijd vanuit zijn of haar eigen perceptie/ referentiekader?
    Maar als jij iets zelf anders ervaart betekent dat volgens mij juist dat de wetenschap nog lang niet alles (goed) onderzocht heeft.
    Dat vind ik heel kort door de bocht. Een wellicht stom voorbeeld; iedereen weet dat 1+1=2 is, maar als je dubbel ziet omdat je slechte ogen hebt en ineens als uitkomst 3 krijgt, dan betekent dat toch niet dat 1+1=2 ineens 'onwaar' of discutabel zou zijn omdat JIJ op 3 uitkomt?
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik schuif geen wetenschap van tafel, omdat iets niet bij mij zou werken. Ik zeg dat het dan waarschijnlijk nog niet (goed) is onderzocht. Maar ik zal ook wel wat wetenschappelijke artikelen kunnen aanhalen waarom mealtiming, fasted training enz niets uitmaakt. Wat is dan de waarheid ... Dus hoe weet jij wat werkt of wat niet werkt? Ervaring met je eigen lichaam. En wetenschap gebruik je als leidraad. Maar over dat laatste zijn we wel in overeenstemming denk ik zo...

    Ik ben alleen verbaasd over reacties zoals :

    Dus volgens mij maakt het allemaal vrij weinig uit die mealtiming --> Dat is incorrect.
    of
    Ik kan mij haast NIET voorstellen dat als jij zware krachttraining gaat doen op een lege maag dat je dan nog goed kan presteren.

    Anyway, probeer mensen alleen met deze discussie te laten zien dat ze niet moeten vastklemmen aan wat wetenschappelijk is bewezen of wat andere zeggen dat wetenschappelijk is bewezen. Lees, vorm je eigen mening en kijk zelf wat werkt. Eet wat je lichaam nodig heeft en pas jouw "dieet" aan aan jouw levenstijl...that's it. Geen fancy mealtiming of grote maaltijd na training of voor je gaat training eten. Zijn allemaal randzaken/details. Je bent geen PRO bodybuilder toch?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2016 aangepast
    Opties
    Geen fancy mealtiming of grote maaltijd na training of voor je gaat training eten. Zijn allemaal randzaken/details.
    Exact... het zijn details. En de details kunnen het verschil maken. Als voor jou grote maaltijden na training niet werkt, dan prima toch? In veel andere gevallen werkt dit wel.
    Je bent geen PRO bodybuilder toch?
    Als je doelt op een bepaald fysiek nastreven dan niet, althans, dat is niet mijn doel of insteek. Ik werk aan mijn lichaam om mijn kracht te vergroten, sterker te worden en massa te creëren. Ik werk niet aan mijn lichaam voor esthetica zoals het toewerken naar een wedstrijd.

    Waarom ben je verbaasd over die reacties? Ik kan mij persoonlijk inderdaad niet voorstellen dat je op een lege maag goed kan presteren. Dat benader ik vanuit mijn eigen perceptie. Als jij dit anders ervaart, dan is dat prima toch? Ik veroordeel je niet daarom.

    Daarnaast is mealtiming wél van belang als je serieuze doelen nastreeft. Ik weet zeker dat alle topsporters een uitgekiend dieet hebben wat ze bijvoorbeeld voor en na een training eten.
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    november 2016 aangepast
    Opties
    Dat is toch precies wat ik zeg? Jij bent toch geen IFBB Pro? Net als (neem ik aan) alle mensen die hier komen. Voor Pro's geldt die ene 1% extra verschil door juiste mealtiming wel degelijk als een voordeel ja. Voor de gemiddelde sporter maakt dit niets uit. Probeer het zelf maar eens, voordat je uitgaat van vanalles wat, zoals jij zegt wetenschappelijk is bewezen.

    Door zulke dingen te roepen raakt de gem. huisvrouw (om het zo even te zeggen) die wilt afvallen in de war.

    Ik zeg trouwens nergens dat iets(zoals grote maaltijden nemen na training) niet WERKT voor mij. Ik zeg dat het EEN manier is om te eten, niet DE manier.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarom vroeg ik ook wat je er precies mee bedoelde, omdat ik het op verschillende manier kan interpreteren.

    Goed, doe wat je wilt (in mijn oren klinkt het allemaal als "bro-science"). Ik heb geen zin in een welles/ nietes spelletje. Doe wat voor jou werkt, dan doe ik dat ook. Ik kan nog uren door discussiëren, maar ik behoud de eer even aan mezelf. Dit is tenslotte een topic voor nuttige artikelen.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hoi allemaal,

    Laten we het hier even bij houden voor beiden deelnemers en naar het volgende interessante artikel gaan. Het ziet eruit naar 'agree to disagree' en dat is verder prima, echter zie ik hier en daar soms wat we liever niet op het forum willen hebben in reacties.

    Hier ben ik wel blij mee.
    http://blog.myfitnesspal.com/caffeine-actually-boost-metabolism/
  • pmeijden
    pmeijden Berichten: 10 Member
    Opties
    Nou ik vind het een kwalijke zaak dat er maar vanalles geroepen wordt en dat ook nog word gezien als DE waarheid....Zo misleid je mensen. Maar tegenwoordig moet je ook niet naar een forum gaan voor je informatie :-) Wat wil je liever niet hebben dan op dit forum in reacties?