Hoeveel eiwitten per dag? - Pagina 5 — Dutch (Netherlands)

Hoeveel eiwitten per dag?

Opties
1235»

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Maar om af te vallen moet je onder je BMR gaan zitten.

    Euhm... NEE!
    Je moet nooit lange tijd onder je BMR eten, BMR staat voor Basal Metabolic Rate oftewel Basale Metabolisme in Rust.
    Dit houd in dat je deze hoeveelheid nodig hebt om te kunnen functioneren als je alleen maar op bed zou blijven liggen de hele dag.

    Ga je lange tijd hieronder eten, dan heb je grote kans dat je schade aanbrengt aan je organen, waaronder nieren, longen, hersenen. Lijkt me dus niet verstandig.

    Je moet je BMR+activiteitslevel berekenen (zogenaamde TDEE) en daar ga je dan 300-500 onder zitten, maar dus nooit onder je BMR.
    Er zijn gevallen waarbij je TDEE en BMR minder als 300 van elkaar verschillen, hoewel ik dat bij jou verwacht.
    In dat geval zou ik ook echt maar 100 kcal onder je TDEE eten, dan duurt het afvallen wel lang, maar is het wel verantwoord.

  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Mijn TDEE is dus elke dag verschillend. Ik heb geen vast ritme, geen vast werkpatroon of vaste trainingstijden/dagen. Daarom doe ik die gescheiden houden. train ik of ben ik wat actiever op mijn werk dan tel ik dat erbij op.

    En langzaam afvallen werkt voor mij niet. Dat probeer ik al jaren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik (maar dat geld voor iedereen) ben ook niet elke dag even actief, omdat ik rustdagen heb qua training, maar dan NOG eet ik elke dag dezelfde hoeveelheid kcal. Het gaat om het aantal wat je dus per dag nodig hebt en dat is prima uit te rekenen middels je BMR incl. je activiteitenlevel (die gaat uit van het aantal keren per week actief zijn en de mate van je intensiteit).

    Ik meen mij te herinneren dat jij juist zo min mogelijk spiermassa wilde verliezen? Als dat echt ook je uitgangspunt is (of ik moet je nu verwarren met iemand anders), dan ben je dit absoluut niet aan het doen. Op deze wijze, zo crashen, is echt heel erg ongezond. Je spiermassa zal hiermee ontzettend afnemen en zal ook dienen als brandstof, omdat je geen energie meer over hebt en je lichaam de energie dus uit andere bronnen gaat halen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Mijn TDEE is dus elke dag verschillend. Ik heb geen vast ritme, geen vast werkpatroon of vaste trainingstijden/dagen. Daarom doe ik die gescheiden houden. train ik of ben ik wat actiever op mijn werk dan tel ik dat erbij op.

    En langzaam afvallen werkt voor mij niet. Dat probeer ik al jaren.

    TDEE is een gemiddelde, gebasseerd op je activiteiten level. Het is dus een schaalindeling bij wijze van.
    Ik heb 3 workouts per week, waarbij ik ook echt een uur aan het knallen ben, zo min mogelijk rust tussen mijn sets in. Op basis daarvan bereken ik mij TDEE. Heb ik door wat voor omstandigheid ook een keer een training meer of minder die week, dan gaat dat echt niet uitmaken, ik probeer alleen dan voor mezelf nog net ff iets scherper te zijn op mijn eten, en dat ene gebakje die week dan wel te laten staan, terwijl ik die normaliter wel neem

    Geloof me als ik zeg (spreek uit ervaring) dat lange tijd onder je BMR eten echt niet goed is voor je.
    Ja je valt veel af, maar zodra je hiermee stopt en weer "normaal" gaat eten, kom je meer aan.

    Ik heb met mijn 1 meter 93 en ruim 125 kg ook een jaar op ongezonde manier gegeten, namelijk 1200 kcal per dag.
    Ik viel echt gigantisch af, maar was me toch futloos op gegeven moment. Was wel ruim 25 kg lichter, maar niet gezond.

    Deed toen van die fitheidstesten, en zelfs de sportschool waar ik toen zat (terwijl die in mijn ogen zoals ik nu kijk, helemaal niet zo onderlegd zijn) zeiden dat ik meer moest gaan eten.
    Ik viel namelijk wel af, maar mijn conditie was slechter als daarvoor, mijn haar werd heel droog en futloos.

    Even voor je beeldvorming:
    125 kg met vet% van 35% = 81,25 kg vetvrije massa (let op niet alleen spiermassa dus) en dus 43,75 kg vet
    Toen ik iets meer als een jaar later weer ging wegen zat ik op 98 kg!!!
    Dat is dus 27 kg lichter, MAAR
    Met die 98 kg had ik nog steeds een vet% van 31%
    Dus 98 kg met 31% vet = 67,62 kg vetvrije massa, dat betekende dus dat ik maar bijna 14 kg vetvrije massa was kwijt geraakt, ruim de helft van mijn totale gewichtsverlies.

    Daarna heb ik tijd niets aan sport gedaan, ging wee meer eten, nou ja kwam toen dus ook weer behoorlijk aan, naar maar liefst 115 kg. Met wederom een hoog vetpercentage (niet gemeten destijds, maar als ik moest schatten op basis van foto's zou ik zeggen 35% of zelfs meer)

    Nu bijna 30 kg lichter (86,5) met een vetpercentage van 19% zit ik dus op 70,07 kg vetvrije massa, meer dus als ik destijds zat met 98 kg.
    Dit heb ik bereikt door veel bewuster te gaan eten, en zelfs meer te gaan eten als dat ik altijd deed. Veel groente en fruit, broccoli is nu echt mijn grote favoriet.

    Een week, of 2 weken onder je BMR zal geen schade aanrichten, maar een langere tijd zeker wel (ik weet nog niet wat de schade bij mij is, maar hopelijk niet te erg)

    Ik eet nu bijna 2000 kcal per dag en dan nog zit ik onder mijn TDEE met 3 keer per week sporten en val ik ook echt nog af. Ik zit al bijna op 85 kg, wat voor mijn lengte al best laag is, maar om de vetmassa kwijt te raken zal ik nog wat verder moeten dalen (cutten), om daarna te gaan bulken (aankomen in zo veel mogelijk vetvrije massa).

    Doe met de adviezen wat je wilt, ik hoop alleen echt dat je bewuster word van je acties, en de gevolgen van hoe je het nu doet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Waarom denk je dat mensen jo-jo'en? Exact om de reden hoe jij momenteel aan het lijnen bent. Het gat is veel te groot, het lichaam krijgt een shock... past zich aan aan de kcal die het krijgt... Je bereikt veel te snel je streefgewicht en gaat daarna 'normaal' eten... Gevolg; je komt aan, omdat je lichaam die hoeveelheid niet meer gewend is.
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Mijn maaltijden heb ik qua quantiteit niet aangepast met uitzondering van dat ik nu beter oplet welke producten volgestouwd worden met suikers en zout. Zo at ik eerst vruchten biogarde en nu naturel of de de krentenbol vervangen door een bruine bol en groenten uit een pot door verse groenten (alleen let mijn vrouw daar niet altijd op tijdens het boodschappen doen :neutral: ). Wat ik nu wel laat tijdens het afvallen is het drinken van drankjes waar 10 to 12 gram suiker inzit per 100ml en niet meer elke avond vette en suikerrijke snacks pakken en op het werk weigeren om gebak en snoep te eten.

    En ik zit heus niet elke dag op die 1270 kcal. Regelmatig zit ik ergens tussen de 1400 en 1800 als ik ook wat beweging heb. Als ik straks op 85 kg zit is het langzaam afbouwen met afvallen tot ik op 82kg zit en dan op dat gewicht blijven en natuurlijk blijven trainen.

    Waar ik wel oplet is naar de hoeveelheid vet, suiker en zout ik binnen krijg. Lukt niet altijd om onder die waardes te blijven.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Niet om vervelend te doen, maar heb je de berichten van zowel Gustaaf als die van mij inhoudelijk wel gelezen?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Niet om vervelend te doen, maar heb je de berichten van zowel Gustaaf als die van mij inhoudelijk wel gelezen?

    ZUCHT!...Ik geef het op. Hij moet eerst maar eens de berichten lezen, doet hij er niets mee is dat zijn keuze
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Wat is een goede site om je TDEE te bereken? De BMR sites die ik tot nu toe gezien heb houden geen rekening met je lichaamssamenstelling (2 persoenen van beide 100kg waarvan er eentje een bodybuilder is en de andere moet je goed zoeken om wat spieren te vinden heben nml beide dezelfde BMR? Of moet je daar je ideal BMI gewicht invullen?)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    http://iifym.com/tdee-calculator/ is er eentje die ik meestal gebruik. Of anders http://1percentedge.com/ifcalc/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    ZUCHT!...Ik geef het op. Hij moet eerst maar eens de berichten lezen, doet hij er niets mee is dat zijn keuze
    Dus dat...
  • jpderidder
    jpderidder Berichten: 107 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »

    Ik meen mij te herinneren dat jij juist zo min mogelijk spiermassa wilde verliezen? Als dat echt ook je uitgangspunt is (of ik moet je nu verwarren met iemand anders), dan ben je dit absoluut niet aan het doen.

    ik denk dat je DarkLordAzagthoth en mij verward.
    ik eet btw 1900 kcal.
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Ik ook. De reden dat ik wilde afvallen is dat ik mijn overtollig vet (at vooral rond de buik hing) kwijt wilde raken. Ik vind het alleen jammer dat MFP deze lage waardes aangeeft (waar ik nu dus al ruim 8 weken mezelf aan het houden ben) en dan blijkt het juist verkeerd te zijn.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik ook. De reden dat ik wilde afvallen is dat ik mijn overtollig vet (at vooral rond de buik hing) kwijt wilde raken. Ik vind het alleen jammer dat MFP deze lage waardes aangeeft (waar ik nu dus al ruim 8 weken mezelf aan het houden ben) en dan blijkt het juist verkeerd te zijn.

    Ja MFP is niet echt ideaal in dat opzicht, gebruik het echt voor support en bijhouden eten zelf. Maar die waardes die MFP geeft zijn idd niet al te best.
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Gustaaf85 schreef: »
    http://iifym.com/tdee-calculator/ is er eentje die ik meestal gebruik. Of anders http://1percentedge.com/ifcalc/

    Bedankt.

    Daar even gekeken met de waarde waarmee ik begon (98kg, 48% vet en middel van 112cm volgens de militaire keuring die ik toen had). Vlgns de Katch-McArdle zou ik op een BMR van 1471kcal komen en de Harris 2038 en een TDEE van 2446.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    op de site http://1percentedge.com/ifcalc/ zou ik de Katch-McArdle methode hanteren, aangezien die uitgaat van je vetpercentage en je Lean Body Mass.

    Je gaf aan zo min mogelijk spiermassa te willen verliezen, dus zou die hanteren.
    Ik kom met jou statistieken dan op BMR van 1471.
    Daar moet je dus niet onder gaan zitten met je inname.
    Ik zou dus altijd 1500 minimaal aanhouden.

    Je TDEE met lightly active (1-3 keer per week sporten) komt dan op 2022 kcal
    Maar dit is met je statistieken van je militaire keuring.

    Wat zijn je statistieken nu?
    Lengte 188 cm
    Gewicht: 84 kg?
    Vet% : ?
    Middel: 94 cm zag ik volgens mij ergens

    Met die middel geeft die aan een vet% van ongeveer 21,6%
    Denk als ik het op mijzelf projecteer wel klopt, ik zit op 19,9% en zit met middel 4-5 cm hoger, qua lengte zijn we ongeveer gelijk, en gewicht zit ik ook iets hoger.

    Dan kom ik op het volgende met BMR en TDEE:

    BMR: 1792 kcal
    TDEE: 2465 kcal

    Zelfs al ga je nu dus 500 onder je TDEE zitten, zit je boven je BMR van 1792 kcal

    Mijn advies zou zijn qua inname:
    2095 kcal per dag. Dus zowel sportdagen als rustdagen

    Waarvan macro's:
    Eiwitten tussen de 130 en 145 gram per dag = 520 - 580 kcal
    Vetten tussen de 60 en 70 gram per dag = 540 - 630 kcal
    En overige in koolhydraten eten

    Zet de vetten en grammen voor jezelf anders vast op een van deze grenzen, of ertussen, net wat je wilt
    dan weet je ook hoeveel koolhydraten je zou moeten eten om aan die 2095 te komen.

    Zoals je ziet, 2095 is nogal een verschil met de 1270 die je nu had staan.
    Is maar liefst 65% wat je nu meer zou gaan eten.

    Daarnaast at je maar liefst 29% onder je BMR, dat is echt veel.
    Ik weet niet hoe lang je dit al deed, maar wat ik al in een eerder bericht heb gepost, dit kan echt schade brengen aan organen.
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    Huidige metingen:
    Lente is 187 cm
    Gewicht: tussen 87.5 en 88.0 kg.
    Vet: ? Aangezien ik mijn buikspieren weer een beetje kan zien zal dit aanzienlijk lager liggen dan wat er op de keuring uitkwam.
    Middel: 94cm
    Nek: 39cm
    Heup: 100cm
    Leeftijd: 45.

    Ik was op 23-aug begonnen met afvallen en vanaf 6-sep via MFP. Vanaf 6-sep ben ik dus op die 1270 gaan zitten.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    oktober 2015 aangepast
    Opties
    Ok, geen grote schade dan.

    Maar ik zou zeggen, probeer wat ik je hierboven gegeven heb.
    De macro's kun je uiteraard nog wat mee stoeien, maar voor je eiwitten zou ik als ik jou was niet onder de 120 gaan zitten.

    Zelf eventueel nog de juiste gegevens invullen aangezien ik jou lengte en gewicht niet goed had
  • DarkLordAzagthoth
    DarkLordAzagthoth Berichten: 96 Member
    Opties
    Zal ik doen.