Calorieën verschil tussen MFP en Polar - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Calorieën verschil tussen MFP en Polar

Opties
24567

Reacties

  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Afgelopen week ca 2500 calorieën per dag gegeten, verbruik was gemiddeld bijna 4800 per dag. Ik train (bijna) iedere dag en met relatief hoge intensiteit, daarnaast wandel ik veel, maar registreer die niet als activiteit.

    Zondag ga ik zien wat de weegschaal zegt, of ik teveel, te weinig of precies genoeg getraind heb. Sowieso heeft het calorieën tellen al een verandering gebracht, ik zeg vaker nee, en neem ook halve porties.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mooi voorbeeld uit de praktijk Corné! Onderrapportage kan een 'sluipende moordenaar' zijn.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Een verbruik van 4800 had ik ook niet met de 4daagse met een tempo van 6.4km/h.
    Dan kwam ik op 3100 en dat klopt ook wel. Was toen 2 kilo afgevallen in 4 dagen.

    Dus lees goed wat itzhanne schrijft...
    Ik ben bang dat je nog teveel eet.
    Maar dat geeft niets.
    Je bent er goed mee bezig. Dat is de eerste stap.

    Langzaam fine tunen zeg maar.

    Ik ben ook eerst gaan trainen en daarna op mijn voeding gaan letten.

    Geen snoep, geen tussendoortjes als alleen gezonde. Nu geen suiker meer in de koffie. Af en toe een wijntje... oeps... Nu de weekenden nog😂
  • Tatje76
    Tatje76 Berichten: 3 Member
    Opties
    > @ReinderRendier zei:
    > Afgelopen week ca 2500 calorieën per dag gegeten, verbruik was gemiddeld bijna 4800 per dag. Ik train (bijna) iedere dag en met relatief hoge intensiteit, daarnaast wandel ik veel, maar registreer die niet als activiteit.
    >
    > Zondag ga ik zien wat de weegschaal zegt, of ik teveel, te weinig of precies genoeg getraind heb. Sowieso heeft het calorieën tellen al een verandering gebracht, ik zeg vaker nee, en neem ook halve porties.

    Ze zijn er mee bezig :)
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    @Tatje76 bedankt, afwachten nu
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Het lijkt erop dat het probleem is opgelost, vandaag ziet het er tot dusver goed uit.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Een verbruik van 4800 had ik ook niet met de 4daagse met een tempo van 6.4km/h.
    > Dan kwam ik op 3100 en dat klopt ook wel. Was toen 2 kilo afgevallen in 4 dagen.

    Hoeveel km liep je per dag en was dat je gemiddelde tempo, en wat was je BMI? Mijn BMI is 28,2, mijn BMR is al ruim 2100, en met sporten op hoge intensiteit naast de dagelijkse grote wandelingen, haal ik makkelijk 5000 calorieën op een dag.

    Ik snap wel dat het veel lijkt, net zoals ik me blijf verbazen hoe weinig calorieën mensen hier met trainen verbranden. Vandaag ook in de fitness, sta ik me volop in het zweet te werken op de crosstrainer. In dat uurtje zag ik een paar meiden op de loopband, lekker kletsen, en een vent die voor mij zonder 1 druppeltje zweet na 15 minuten al weer stopte. Dan vraag ik me serieus af waar die mee bezig zijn, dat zet totaal geen zoden aan de dijk. Er zit een gigantisch verschil in intensiteit dat mensen trainen, in mijn beleving komt meer dan de helft alleen maar naar de fitness om gezien te worden. Dat irriteert mij dan weer, waardoor ik nog harder ga trainen. Je ziet, ik ben niet helemaal normaal. ;)

    In de bijlage zie je een wandeling van 20 km met 6 km per uur is mijn gemiddelde hartslag slechts 114, dat is dus met heel lage intensiteit en toch nog 2000 calorieën.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    In de bijlage zie je een wandeling van 20 km met 6 km per uur is mijn gemiddelde hartslag slechts 114, dat is dus met heel lage intensiteit en toch nog 2000 calorieën.
    ALS die kcal al zouden kloppen, en je eet 'maar' 2500 kcal op een trainingsdag (wat ik ergens las, so correct me if I'm wrong) zou je met deze manier van sporten/ bewegen zo enorm afvallen dat er bijna niets van je over blijft. Om het te schetsen; je eet 2500 kcal, je verbrand er 2000... dan zou je een netto budget overhouden van 500 kcal. Dat is 1500 kcal onder je BMR. Dat je daarmee nog niet onwel of wat dan ook geworden bent, is mij dan weer een raadsel.

    Niet om vervelend te doen; maar ik begin me oprecht af te vragen hoe het mogelijk is dat je te zwaar bent.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zondag ga ik zien wat de weegschaal zegt, of ik teveel, te weinig of precies genoeg getraind heb.
    Je weegt niet dagelijks begrijp ik?
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Pas sinds een week weet ik hoeveel calorieën ik nuttig, daarvoor zal ik altijd teveel gegeten hebben. Maar idd, ik vraag mij ook af waarom ik niet afval. Terwijl ik dit schrijf schuift iemand een bakje chips onder mijn neus.

    We zijn nu op de camping zonder weegschaal. Zondag verwacht ik minimaal 1 kilo kwijt te zijn. Of beter gezegd, zondag ben ik 1 kilo kwijt!
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Vandaag eet ik ruim 4000 calorieën, dat is ook nodig, beetje bijtanken, met biertje erbij en morgen een rustdag. Dat is mijn beloning voor deze week.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik ben 51. 187cm en woog toen 90kg.
    Ik liep 4 x 40km en deed er 6.8 uur over.

    Om 1kg aftevallen in een week moet je ongeveer 7000Kcal verstoken. Of minder eten.

    Bij een uur rug training inclusief deafliften verbrand ik hooguit 500 calorieën. Mijn hartslag komt dat uur niet onder de 115.

    Maar goed...
    Zoals ik al eerder zei. Je bent ermee bezig. Je wordt gaandeweg steeds wijzer. De weegschaal is het enige juiste instrument.

    Van daaruit weer verder.
    En nu ff genieten van je biertje!!
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @ReinderRendier zei:
    > Vandaag eet ik ruim 4000 calorieën, dat is ook nodig, beetje bijtanken, met biertje erbij en morgen een rustdag. Dat is mijn beloning voor deze week.

    Waarom heb je 4000 calorieën nodig?
    Wordt het verbruik niet overschat? Ik zie mensen die hun werkdag loggen of hun huishoudelijke werkzaamheden, tuinklusjes etc. Verbruiken dan 2400 calorieën of zoiets. Ik zou niet teveel afgaan op het verbruik wat je horloge aangeeft.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Een verbruik van 4800 had ik ook niet met de 4daagse met een tempo van 6.4km/h.
    > Dan kwam ik op 3100 en dat klopt ook wel. Was toen 2 kilo afgevallen in 4 dagen.

    Hoeveel km liep je per dag en was dat je gemiddelde tempo, en wat was je BMI? Mijn BMI is 28,2, mijn BMR is al ruim 2100, en met sporten op hoge intensiteit naast de dagelijkse grote wandelingen, haal ik makkelijk 5000 calorieën op een dag.

    Ik snap wel dat het veel lijkt, net zoals ik me blijf verbazen hoe weinig calorieën mensen hier met trainen verbranden. Vandaag ook in de fitness, sta ik me volop in het zweet te werken op de crosstrainer. In dat uurtje zag ik een paar meiden op de loopband, lekker kletsen, en een vent die voor mij zonder 1 druppeltje zweet na 15 minuten al weer stopte. Dan vraag ik me serieus af waar die mee bezig zijn, dat zet totaal geen zoden aan de dijk. Er zit een gigantisch verschil in intensiteit dat mensen trainen, in mijn beleving komt meer dan de helft alleen maar naar de fitness om gezien te worden. Dat irriteert mij dan weer, waardoor ik nog harder ga trainen. Je ziet, ik ben niet helemaal normaal. ;)

    In de bijlage zie je een wandeling van 20 km met 6 km per uur is mijn gemiddelde hartslag slechts 114, dat is dus met heel lage intensiteit en toch nog 2000 calorieën.

    Hoe zwaarder je bent, hoe meer kcal je ook verbrand.
    Ik train een uur kracht en verbrand bijna 750-800 kcal. Terwijl een maatje van mij, welke een stuk minder weegt bijna 2,5 uur nodig heeft voor die verbranding met krachttraining.

    Mijn hartslag gemiddelde tijdens uur krachttraining ligt op 135-145

    Als ik cardio doe, verbrand ik vaak minder. Scheelt zo'n 100-150 kcal per uur.

    Mbt je 2000 kcal. Hier dien je je normale uurverbranding (in dit geval 3 uur) nog af te halen. Dit geld overigens niet voor alle hartslagmeters, sommige geven active kcal en total kcal verbranding aan.
    Als ik train geeft mijn horloge bijvoorbeeld 865 kcal aan.

    Mijn extra verbranding is dan echter 745 kcal. Omdat mijn normale verbranding per uur al 120 kcal is (dit heb ik getest). Deze zou ik sowieso verbrand hebben en vallen dus onder mijn TDEE.

    Hierdoor overschatten veel mensen hun trainingen, omdat ze dit dus ook meenemen.
    Lijkt wellicht weinig. Maar als jij 10 uur per week zou sporten is dat dus al 1200 kcal die je jezelf teveel geeft. Dat is in mijn geval al een halve dag eten. Per jaar is dat dus 62400 kcal wat je al meer eet.

    Zit je dan in een kcal tekort van -200 per dag zit je dus nog maar op een weektekort van -200 ipv -1400
    En heb je dan een keer iets extra's ja dan val je dus niet of nauwelijks af en gaat het je frustreren.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Die 4000 was even nodig omdat ik de dagen ervoor te weinig gegeten heb, ik begin me dan wat lichtjes te voelen.

    Hoeveel calorieën denk je dat ik verbrand met een uur intensief op de fiets? Elke sporthorloge, app of tabel geeft bij mij hetzelfde aan, dus waarom zou dat niet kloppen?
    Je kunt het ook nakijken in diverse tabellen, https://www.calorieenverbranden.nl/sporten

    Simpel gesteld, met wandelen verbrand ik tussen 300 en 500 calorieën per uur en met hardlopen ca 1000. Laat mij maar zien waarom dat niet zou kloppen.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    @Gustaaf85 mijn Polar sporthorloge telt alle calorieën die ik op een dag verband. Polar is misschien wel de beste fabrikant van sporthorloges en was de eerste met hartslagmeter. Ik snap wel dat veel hier vraagtekens zetten bij hun sporthorloges, maar dat heb ik niet met mijn Avantage M. Polar is de maatstaf die anderen proberen te benaderen, het meest gebruikte instrument voor atleten. Ik heb geen enkele reden aan die gegevens te twijfelen.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Om af te vallen heb ik MFP ingesteld op 1500 calorieën en laat het verschil invullen door Polar. Zondag is het volgende weegmoment en gaan we zien of het klopt.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Gustaaf85 mijn Polar sporthorloge telt alle calorieën die ik op een dag verband. Polar is misschien wel de beste fabrikant van sporthorloges en was de eerste met hartslagmeter. Ik snap wel dat veel hier vraagtekens zetten bij hun sporthorloges, maar dat heb ik niet met mijn Avantage M. Polar is de maatstaf die anderen proberen te benaderen, het meest gebruikte instrument voor atleten. Ik heb geen enkele reden aan die gegevens te twijfelen.

    Precies, het telt alle kcal die je verbrand en maakt geen onderscheid in sporten en niet sporten.
    Als jij hem 24/7 om hebt, heb je hem erg nauwkeurig en weet je je totale verbranding.
    Maar als je hem alleen om doet bij sportactiviteiten dan moet je dus nog steeds je TDEE per uur (vermenigvuldigt met tijd van sporten) eraf halen om te weten wat je extra kcal zijn.

    Voorbeeld:
    Ik verbruik 120 kcal per uur op een dag dat ik niet sport en dus mijn normale activiteiten doe. Dit heb ik gemeten door 24 uur lang, 7 uur 's ochtends tot 7 uur 's ochtends mijn sporthorloge om te houden.
    Dan weet ik dus mijn TDEE, die is namelijk 24 * 120 kcal = 2880 kcal

    Vervolgens besluit ik om de volgende dag een uur te gaan sporten.
    Ik doe die dag mijn horloge alleen om tijdens het sporten.

    Op het horloge staat na een uur 820 kcal.
    Mijn dag totaal komt dan niet uit op 2880 + 820
    Maar op 2880+820-120
    Want tijdens dat uur zou ik sowieso die 120 kcal verbrand hebben dus heb daadwerkelijk maar 700 kcal extra verbrand met sporten

    Duidelijker als dit kan ik het niet uitleggen.

  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Ik snap wat je bedoeld, Gustaaf. Ik draag mijn sporthorloge 24/7. Met mijn 105kg gaat het snel met de calorieën.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Ik snap wat je bedoeld, Gustaaf. Ik draag mijn sporthorloge 24/7. Met mijn 105kg gaat het snel met de calorieën.

    Heeft niets met gewicht ansich te maken. Meer je vetpercentage en spiermassa
    Ik kom zelf van 150+ kg. Maar ik verbrande in die periode minder met 2 uur racefiets, als dat ik nu verbrand met 1 uur krachttraining. Weeg nu 98 kg overigens

    PS als je inderdaad je horloge 24/7 om hebt, weet je nauwkeuriger wat je verbruik is.
    Mijn Polar heeft hartslag borstband. Dus draag die bij voorkeur alleen met sporten.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Hier zie je het verschil tussen een inactieve maand (december) en afgelopen maand met veel sporten. Dus 2500 calorieën is mijn BMR en 4000 mijn TDEE. Als ik onder de 3000 gemiddeld per dag eet, ga ik mijn doel van 10 kg in 10 weken halen.

    Nu de weegschaal nog zien te overtuigen. ;)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Je haalt nu BMR en TDEE door elkaar overigens

    BMR = Basal Metabolic Rate
    Dit houdt in, je verbrande kcal als je bij wijze van hele dag op bed zou liggen.
    Ik neem aan dat dit niet het geval is geweest in december, maar je gewoon bent wezen werken enzo. Maar niet bent wezen sporten.

    TDEE = Total Daily Energy Expenditure
    Dit is je BMR plus je verbranding van dagelijkse activiteiten plus eventueel sporten. Dus opstaan, aankleden, veters strikken, naar je werk toe, werken zelf, eten maken etc

    Jou TDEE is dus 2500 als je niet sport.
    En je sporten reken je er dan apart bij. Het is namelijk nagenoeg niet mogelijk dat je elke dag sport en ook elke dag dezelfde aantal kcal verbrand. Zelfs als topsporter niet. Natuurlijk kun je zeggen achteraf dat je gemiddelde TDEE inclusief sporten 4000 kcal is geweest, maar dit kan best ene week 4300 zijn geweest en andere week 3700 (om even voorbeeld te noemen)

    Met gemiddelde verbranding van 4000 kcal per dag zou je met het eten van 3000 kcal zeker af moeten vallen.
    Als dat niet het geval is, kunnen er in mijn ogen 2 dingen aan de hand zijn.

    - Je registreert niet juist je eten. Dus alles afwegen en de juiste kcal van de producten hanteren (labels lezen)
    - Je TDEE is toch lager als dat je horloge aangeeft en je eet dus minder onder je TDEE als je dacht, of er zelfs boven.


  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Ik snap me beredenering van je horloge, maar ik vind het frappant dat je immer nog afgaat op de (aanvullende) berekeningen van je Polar. 4000kcal om aan te vullen is complete onzin en kan je tekort in een teniet doen.

    Waarom zou je afgaan op iets onbetrouwbaars, waarbij je ook een vast aantal TDEE calorieën kunt eten elke dag dat je traint en de dagen dat je niet traint je BMR eet. Vind je dat niet overzichtelijker?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @ReinderRendier zei:
    > @Gustaaf85 mijn Polar sporthorloge telt alle calorieën die ik op een dag verband. Polar is misschien wel de beste fabrikant van sporthorloges en was de eerste met hartslagmeter. Ik snap wel dat veel hier vraagtekens zetten bij hun sporthorloges, maar dat heb ik niet met mijn Avantage M. Polar is de maatstaf die anderen proberen te benaderen, het meest gebruikte instrument voor atleten. Ik heb geen enkele reden aan die gegevens te twijfelen.

    Ik zet geen vragen bij mijn sporthorloge. Tegenwoordig zijn de betere merken allemaal goed uitgerust.
    Het gaat mij erom dat mensen hun gewone dagelijkse verbruik nu zien als verbranden calorieën die ze extra kunnen eten.
    Je TDEE is naar mijn inziens betrouwbaarder. Als mijn partner zijn dagelijks verbruik door werk + het sporten erbij zou eten dan kan ik hem rollen 🙈🙈
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @Gustaaf85 zei:
    > Je haalt nu BMR en TDEE door elkaar overigens
    >
    > BMR = Basal Metabolic Rate
    > Dit houdt in, je verbrande kcal als je bij wijze van hele dag op bed zou liggen.
    > Ik neem aan dat dit niet het geval is geweest in december, maar je gewoon bent wezen werken enzo. Maar niet bent wezen sporten.
    >
    > TDEE = Total Daily Energy Expenditure
    > Dit is je BMR plus je verbranding van dagelijkse activiteiten plus eventueel sporten. Dus opstaan, aankleden, veters strikken, naar je werk toe, werken zelf, eten maken etc
    >
    > Jou TDEE is dus 2500 als je niet sport.
    > En je sporten reken je er dan apart bij. Het is namelijk nagenoeg niet mogelijk dat je elke dag sport en ook elke dag dezelfde aantal kcal verbrand. Zelfs als topsporter niet. Natuurlijk kun je zeggen achteraf dat je gemiddelde TDEE inclusief sporten 4000 kcal is geweest, maar dit kan best ene week 4300 zijn geweest en andere week 3700 (om even voorbeeld te noemen)
    >
    > Met gemiddelde verbranding van 4000 kcal per dag zou je met het eten van 3000 kcal zeker af moeten vallen.
    > Als dat niet het geval is, kunnen er in mijn ogen 2 dingen aan de hand zijn.
    >
    > - Je registreert niet juist je eten. Dus alles afwegen en de juiste kcal van de producten hanteren (labels lezen)
    > - Je TDEE is toch lager als dat je horloge aangeeft en je eet dus minder onder je TDEE als je dacht, of er zelfs boven.

    Nee, in december heb ik haast niets gedaan, geen sport, geen werk, amper opgestaan, hooguit 100 meter de hond uitlaten, dat komt door mijn depressie. Dus ja, die 2500 calorieën gemiddeld per dag in een maand is het laagste verbruik van de afgelopen jaren, dus is dat mijn BMR. Minder dan dat verbruik ik niet in een maand.

    Met sporten is dat gemiddeld 4000 calorieën afgelopen maand en wanneer ik weer kan hardlopen wordt dat nog veel meer. Als ik actief ben is het alles of niets, dat is wie ik ben. Ondanks dat ik afgelopen maand veel gesport heb, heb ik ook nog te lang stilgezeten. Zo ook met eten, en dat ga ik nu doorbreken door het calorieën tellen.

    Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar praten we in een cirkel om elkaar heen.